• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inköp och installation av farthållare

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter vid köp o installation av Waeco MS-901 Fatrhållare.
YouTube - WAECO MagicSpeed MS900 montering!

Hittade farthållaren hos en tysk webshop.
www.whr-online.de
Pris inkl manöverpanel och frakt blev 385€ (ca3500sek)

Betalningen gjode jag med banköverföring, kostar väl någon hundring.
Har förberett i bilen, tagit bort paneler så man kommer åt.
Nu väntar jag bara på leveransen, skickades från tyskland igår (onsdag).
Återkommer med resultatet...
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Inköp och installation av farthållare

Förr fick man pröjsa extra för utlandsbetalningar, men nu bor vi i Unionen och då går det "smärtfritt".:)
 

BO-A OCH INGEGERD

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Borås
HBK-Nr
5099
Medlemskap
2024
Sv: Inköp och installation av farthållare

Vi har också beställt en farthållare från Tyskland och monterat i vår husbil (Fiat Ducato -08). Det var lätt att installera och fungerar jättebra.:)
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Inköp och installation av farthållare

Vi har också beställt en farthållare från Tyskland och monterat i vår husbil (Fiat Ducato -08). Det var lätt att installera och fungerar jättebra.:)

Tack, känns mindre nervöst nu...
Köpte du på internet, eller var du i Tyskland o handlade?
Hur mycket gav du?
 

BO-A OCH INGEGERD

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Borås
HBK-Nr
5099
Medlemskap
2024
Sv: Inköp och installation av farthållare

Vi köpte farthållaren på E-bay och betalade nog ungefär 3500 kr (minns inte exakt). Vi betalade via Pay-Pal, och allt fungerade toppenbra.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Inköp och installation av farthållare

Nu idag fick jag leveransen från Tyskland.
Leveransen har fungerat perfekt. Ska ut i husbilen ikväll o börja på installationen.
Här är blider. (mindre intressant, men jag kommer med fler bilder från install senare)
 

Bilagor

  • Photo maj 17, 18 14 38.jpg
    Photo maj 17, 18 14 38.jpg
    485,3 KB · Visningar: 64
  • Photo maj 17, 18 16 01.jpg
    Photo maj 17, 18 16 01.jpg
    476,4 KB · Visningar: 38

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Inköp och installation av farthållare

Jaha, då är den på plats, men har stött på problem!!
Får inte kontrollenheten att lysa. Allt verkar stämma, men det enda som är konstigt är att i buksanvisningen så är där 5 trådar från kontrollenheten, men i verkligeheten är det 4. Misstänker att jag fått fel enhet.
Har mailat tyskarna. Passade även på att skicka ett mail till Waeco i sverige för att se om man får någon hjälp därifrån.
Suck...
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Inköp och installation av farthållare

Idag kom Juninummret "Reisemobil International". I den finns det en monteringsanvisning, dvs inte bara text utan med bilder och andra tips.
Gäller just Waeco MS900.:)

PS. Som jag kunde se så skulle det vara någon form av "loop" i en av kontakterna.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Inköp och installation av farthållare

Idag kom Juninummret "Reisemobil International". I den finns det en monteringsanvisning, dvs inte bara text utan med bilder och andra tips.
Gäller just Waeco MS900.:)

PS. Som jag kunde se så skulle det vara någon form av "loop" i en av kontakterna.

Ok, trevligt. Finns det på internet?
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Inköp och installation av farthållare

Då fortsätter rapporten om min farthållare...

Ringde till waeco sverige idag och fick tag på en jätte trevlig tekniker som hjälpte mig. Han ringde tillbaka efter han pratat med sin kollega.
Det visade sig att man behöver en signalförstärkare för att det ska fungera på fiat ducato...suck. Det stod det inte i bruksanvisningen...
Han lovade att skicka en med posten, samt att ge rabatt på den. Ca 300kr kostar den.

Fick även svar från tyskarna idag som ville att jag skriver upp artikelnummer på allt jag fick med leveransen. MEN, när jag kollade på baksidan av kontrollenheten stod det ett annan modell än vad som stod på påsen den låg i.
Antagligen felpackat från fabrik.
Antar att jag inte kommer att behöva signalförstärkaren med rätt kontrollpanel. Hoppas bara att tyskarna får iväg ett nytt paket fort, vill ju få det klart så man kan åka lite igen.
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Inköp och installation av farthållare

Hej

Jag skulle kunna bidra med mina erfarenheter av denna farthållare som jag inköpte på Mekonomen för 3800:-.När sedan denna skulle inkopplas med tillhörande manual så började problemen för där var det inte mycket som stämde och efter 3-4 samtal med lev. så plockade jag ut delarna och packade dessa i kartongen och lämnade tillbaka denna och fick pengarna i retur och vände mig sedan till en verkstad som monterade en exakt likadan men med ett annat namn till en kostnad av 6,000:- inställd och klar och som har fungerat perfekt. Så mitt tips spara hjärnceller och köp färdigmonterat.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Inköp och installation av farthållare

Ok, trevligt. Finns det på internet?

Finns något som heter "Reisemobil International" INTERAKTIV på nätet. (Misstänker att de vill ha några kronor för titten)
Ingick gratis under förra året för prenumeranter men har själv aldrig varit inne, tycker det är roligare att bläddra bland bladen.:)
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Inköp och installation av farthållare

Idag rev jag ut farthållaren efter samtal med waeco sverige. De skickar helt nya grejer. De misstänker att det är fel på nått av de grejerna jag har. Bra service av waeco. Sedan skickar jag bara tillbaka den gamla...
Signalförstärkaren ska vara till en äldre modell av fiat.

Kan man ha sådan otur, eller det är bara så att det ska inte gå installera farthållare i min bil???
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Inköp och installation av farthållare

Igår fick jag en ny komplett sats från Waeco. Det visade sig att denna fungerar inte heller. Alltså är det nått i bilen som är fel.
Trött blir jag...ringt waeco men det verkar som det inte finns nått de kan göra.
På onsdag nästa vecka får Tylömotor i Halmstad se om de blir klokare.
Kosta vad det kosta vill, JAG SKA HA FARTHÅLLARE i bilen...ska till Kroatien, då är det riktigt gott med farthålla.:mad::mad:
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Inköp och installation av farthållare

Jag har eftermonterat en farthållare till vår bil. Vi har också en 130 mtj 07 och den fungerar kanon.

Jag kom bara inte på märket på farthållaren, jag kollar upp det imorgon.

/R
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Inköp och installation av farthållare

Jag har eftermonterat en farthållare till vår bil. Vi har också en 130 mtj 07 och den fungerar kanon.

Jag kom bara inte på märket på farthållaren, jag kollar upp det imorgon.

/R

Ja tack... Får väl annars skicka tillbaka mina farthållare o köpa märket du har
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Inköp och installation av farthållare

Så nu har jag hitta vad den heter.

Det är en "Comfort Cruise" Jag hittade en länk
Rostra farthållare

När vi köpte vår HB i våras var det ett krav att de skulle montera in en farthållare, så det var säljaren som köpte den så tyvärr vet jag inte var och hur mycket den kostade. Jag var med i alla fall när de monterade den.

Laddade upp en manualen också.

Vi bor inte så långt ifrån varandra så vill du titta så är du välkommen. Vi bor på Kärleken.

/R
 

Bilagor

  • fiat.pdf
    4,9 MB · Visningar: 254
Senast ändrad:

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Inköp och installation av farthållare

Så nu har jag hitta vad den heter.

Det är en "Comfort Cruise" Jag hittade en länk
Rostra farthållare

När vi köpte vår HB i våras var det ett krav att de skulle montera in en farthållare, så det var säljaren som köpte den så tyvärr vet jag inte var och hur mycket den kostade. Jag var med i alla fall när de monterade den.

Laddade upp en manualen också.

Vi bor inte så långt ifrån varandra så vill du titta så är du välkommen. Vi bor på Kärleken.

/R

Kul att vi bor så nära. Ser att din farthållare är installerad exakt som min. Tror tillochmed att det är samma grejer men med annat namn.
Det enda som skiljer är att du har en grön tråd från in kontrollspaken som är ansluten i den 16-poliga kontakten. Den gröna har inte jag...säkert den saknas för att det ska fungera.
Jag har inte kontrollspak, utan en kontrollpanel med knappar på.

Jag har tjatat på waeco i sverige att försöka få fram någon mer hjälp. Bad honom ringa sin tyska kollega på waeco i tyskland, men det händer inte mycket. Jag bad om namn o telenummer så jag själv kan ringa, men det tar tid att få mail från dem...segpannor.

Jag ger mig inte....
 
Toppen