• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ingen värme i kupén vid tomgång???

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Ingen värme i kupén vid tomgång???

Ludde skriver:
När jag kör har jag gott om värme i kupén, men så fort jag stannar och låter motorn gå på tomgång kommer det iskall luft från spjällen.
Detta tyder på att motorn inte är för kall, utan på ett cirkulationsproblem. Antingen p g a felaktig termostat eller som Ludde själv skriver: att värmeväxlaren stjäl värmen.

I så fall bör man kanske montera en strypning som reducerar flödet till värmeväxlaren, men man måste veta hur värmeväxlaren är inkopplad för att säkert veta hur problemet skall åtgärdas.
De flesta termostater har 2 funktioner:
1. Vid kall motor: Att öppna en kanal så att kylvätskan cirkulerar internt i motorn och genom kupéns värmelement. Detta för att motverka lokala överhettningar i motorn, sk "Hot spots".
2. Att öppna passagen till kylaren när motorn nått arbetstemperatur. Samtidigt stängs kanalen för interncirkulation och kylvätskan cirkulerar genom både motor och kylare.
Om Luddes värmeväxlare är inkopplad till samma ledning som kupé-elementet så hjälper det förmodligen att flytta den till efter termostaten. Då får den varm kylvätska först när motorn kommit upp i arbetstemperatur och kupé-elementet kommer at ha samma temperatur som motorn.

F

F.d. 53012

Guest

Hej! Hade samma fenomen på min caddy jobbebil, enligt min verkstadskontakt beror det på att dieslar behöver högre varvtal för att ge värme. vi ökade min tomgång 200 varv sen blev det lite bättre, dock inte som när man kör.

Det är tydligen så, för när jag går ut till bilen för att varmköra den så blåser det kallt hur länge som helst, man måste köra för att få värme. Det innebär att Dieseln har sån verkningsgrad så det blir inget kvar till värme därför är tillsatsvärme inte ovanligt på dieselbilar. Volvos dieslar har alla numer Ebersprecher för att huvud taget få någon värme på tomgång. Borde som sagt ingå i vinterpaketet.....

Senast redigerad av en moderator:

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

det beror på att effekten hk är bättre på nya diesel därför använder man extra värmare typ(diesel värmare )typ webasto ett måste vid kall väderlek jag har ej någon värme vid tomgång på min mb,vito vid -grader därför vill jag montera en webasto extra till husbilen kör ej vinter men tidig vår o sen höst mvh håkan

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Idag körde jag med husbilen till jobbet, ska tvätta bilen på brandstationen i em, körde utan att ha på värmeväxlaren, och nu kom det gott om värme vid tomgångskörning, så svaret är att det beror på värmeväxlaren.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Hej igen Ludde.
Tydligen är din värmeväxlare parallellkopplad till samma flöde som elementet till kupévärmaren och stjäler värmen.
Jag tycker att du skall koppla om slangarna så att värmeväxlaren är kopplad i serie med kupévärmaren på retursidan.
Då kommer kupévärmen att få varm kylvätska först. Det som "blir över" går då till värmeväxlaren. När kupén är varm vrider man ner värmen och då får värmeväxlaren automatiskt mer varm vätska.
Denna åtgärd borde vara ganska lätt att genomföra med ett par slangstumpar och skarv-rör.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag misstänker annars att det finns någon strypning typ "kran" någonstans, då kan man strypa flödet till värmeväxlaren efter behov för att få en bra fördelning i bilen. Titta i instruktionsboken till bodelen, där bör finnas en beskrivning? :)

F

F.d. 29841

Guest

Hej Ludde
Kollade nu när vi stannade på hemväg från Mora.
Vid tomgång var det värme, men vid avslagen motor kom det kalluft efter en kort stund.
Visserligen var det varmgrader +1,6.
Vi har en "Mersa" 156 hk.
/Vidhem

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Hej Ludde
Vid tomgång var det värme, men vid avslagen motor kom det kalluft efter en kort stund.
/Vidhem

Hade du värmeväxlaren på eller av?

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Hej Ludde
/Vidhem
När man stänger av motorn så slutar vattenpumpen att fungera så ingen varm kylarvätska kommer till elementet, så det är naturligt att det blåser kallt efter en stund.

F

F.d. 50080

Guest

När man stänger av motorn så slutar vattenpumpen att fungera så ingen varm kylarvätska kommer till elementet, så det är naturligt att det blåser kallt efter en stund.

Inte på Mercedes som har en "restvärmeknapp". Där kommer värme så länge motorn har någon värme kvar. :)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det förutsätter väl att man har en Mercedes med elektrisk vattenpump? :confused:

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Inte på Mercedes som har en "restvärmeknapp". Där kommer värme så länge motorn har någon värme kvar. :)

Restvärmeknapp finns på flertalet moderna personbilar, bl.a. BMW och Mercedes och borde väl gå att eftermontera även på en Fiat?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det är nog inte knappen som är problemet? :) Snarare behövs det en elektrisk vattenpump, plus diverse styrning. Men egentligen förstår jag inte behovet, alla husbilar har ju en panna ombord?! :confused:

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025

På våran bil sitter det en extra cirkulationspump (alde nr 2755) bredvid värmeväxlaren ska användas vid motoruppvärmning borde funka även att använda som restvärmepump

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det är nog inte säkert, för troligen måste man ha en by-pass till termostaten och eventuellt till vattepumpen i motorn också? :confused:

F

F.d. 50080

Guest

Det är nog inte knappen som är problemet? :) Snarare behövs det en elektrisk vattenpump, plus diverse styrning. Men egentligen förstår jag inte behovet, alla husbilar har ju en panna ombord?! :confused:

Det är väl en rätt fiffig standardutrustning? Vi pratar om minst 30 minuters gratis värme, så pannan behöver inte startas vid kortare pauser... :)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jo, i vissa sammanhang, men jag tror väl inte att restvärmen i motorn räcker några 30min för att hålla en husbil varm på vintern? Dessutom får du ju i så fall nöjet att göra ännu en kallstart av motorn efter fikapausen. Just för en husbil som redan har ett fungerande extra värmesystem, verkar det vara rätt mycket ansträngning för liten vinst? För övrigt, finns det några husbilschassier som har det som standard? :confused:

Senast ändrad:
F

F.d. 50080

Guest

Jo, i vissa sammanhang, men jag tror väl inte att restvärmen i motorn räcker några 30min för att hålla en husbil varm på vintern? Dessutom får du ju i så fall nöjet att göra ännu en kallstart av motorn efter fikapausen. Just för en husbil som redan har ett fungerande extra värmesystem, verkar det vara rätt mycket ansträngning för liten vinst? För övrigt, finns det några husbilschassier som har det som standard? :confused:

Restvärmen suger inte ur all värmen ur motorn, jag gissar på att den stannar vid ca 40 grader. (Obs, gissar!). Sedan har vi tillsatsvärmare (Eberspächer) som snabbt höjer motortempen och därmed värmen igen. Vårt Mercedeschassie hade båda delarna utan att vi behövde göra en extrabeställning, men det kanske ligger i Skandinavienpaketet? :)

Toppen