• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ingen värme i kupén vid tomgång???

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.936
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
När jag kör har jag gott om värme i kupén, men så fort jag stannar och låter motorn gå på tomgång kommer det iskall luft från spjällen.
Jag har på värmeväxlaren för att utnyttja motorns värme till att värma upp bodelen. Kan det ha betydelse?
Eller har jag missat nåt???:confused:

/Ludde
 
Sv: Ingen värme i kupén vid tomgång???

Hej! Hade samma fenomen på min caddy jobbebil, enligt min verkstadskontakt beror det på att dieslar behöver högre varvtal för att ge värme. vi ökade min tomgång 200 varv sen blev det lite bättre, dock inte som när man kör.
 
Sv: Ingen värme i kupén vid tomgång???

Hej Annette.
Har du kollat att du har fullt med vatten i kylsystemet i motorn.
Titta om du har vatten i expansionskärlet.
Arne.
 
Sv: Ingen värme i kupén vid tomgång???

Hej.
Vi har samma Problem med våra små bussar.Dom blåser kallt när dom går på tomgång,men om man gasar lite så kommer värmen igen.Så verkstaden höjde tomgången lite sen funka värmen bra.:wink:
 
Sv: Ingen värme i kupén vid tomgång???

Hej "Ludde"
Ska kolla när vi åker hem från Mora senast på Måndag den 10. om vi har samma problem. att det blåser kalluft.
Hade inte motorn igång när ni stannade och fikade på vägen upp, hade 24 grader i bodelen, tack vare värmeväxlaren.
Ta lugnt på hemfärden.

/Vidhem
 
Sv: Ingen värme i kupén vid tomgång???

Hej.

Dagens dieselmotorer är mycket effektivare än de var förr och ger alltså betydligt mindre spillvärme som man utnyttjar till kupén.

Förra vintern när det var -20 och jag hade full värme i kupén gick alldrig tempmätaren upp dit den brukar vara. Att sätta för grillen (finns i annan tråd) är nog inte så dumt vintertid.

Bodelsvärmaren suger rejält med värme, så kolla på din tempmätare om den går ner på kallt när du står på tomgång.

Peter.
 
Sv: Ingen värme i kupén vid tomgång???

Låter ju som att vattenpumpen är underdimensionerad för att oavsett om bilen går på tomgång och har 70-80 gradigt kylarvatten så skall det ju "vispas runt" så att det vatttnet kommer till värmepaketet .
Är det riktigt kallt ute så kan man ju ställa ventilationsknappen på recirk. för då tar luften innifrån och den är ju förhoppningsvis inte lika kall som ute , dock skall man inte köra för mycket med den eftersom det är en tendens att bli imma på rutorna.

På många VW och Audi så har det varit problem med att vattenpumpens impellrar/"skovelhjul" lossnat från axeln men då har det ju blivit mycket högre temperaturer.
 
Sv: Ingen värme i kupén vid tomgång???

Sjunker tempen på motorn på tomgång ?
Kolla termostaten hade samma problem på vanliga bilen (mb 220cdi -05)
efter bytet snabbare värme och den håller värmen även om det är riktigt kallt ute
utan att täcka kylaren
 
Sv: Ingen värme i kupén vid tomgång???

Om det är en svag (ej trasig) vattenpump, så borde det räcka med att varva upp motorn och se om vattnet skvalpar runt och når upp till kupevärmen.
 
Sv: Ingen värme i kupén vid tomgång???

Tror inte att det är något problem med bilen, när motorn går utan belastning alstrar den väldigt lite värme, så det räcker inte till att hålla bägge värmeelementen varma (cirkulationen av kylvattnet blir också mycket långsammare vi lågt motorvarv) troligen kommer värmen tillbaka så snart du belastar motorn igen och det uppstår en massa restvärme?! :)
 
Sv: Ingen värme i kupén vid tomgång???

Hej Anette!

Det finns en extrapump som används för att värma motorn via värmeväxlaren, den borde fungera för att cirkulera vattnet i motorn så att du får värme, det kan vara värt ett försök att testa.

Mvh

Bosse
 
Sv: Ingen värme i kupén vid tomgång???

Kanske dags att återinföra den gamla fungerande "rullgardinen"? Kylaren är säkert domensionerad för en hårt arbetande motor i utetemperaturer äver +35 C.

Se bara till att motorn har en arbetstemperatusr över +85 C, så slitaget är minimalt.
Leffe
 
Sv: Ingen värme i kupén vid tomgång???

Kontrollera termostaten!
Om den står lite öppen så går den mesta kylvätskan till kylaren istället för att cirkulera internt i motorn och till värmelementet, speciellt vid låga motorvarvtal. En termostat som inte stänger helt gör att det tar lång tid för motorn att nå arbetstemperatur vilket inte är bra för motorn och ökar bränsleförbrukningen.
Du kan kontrollera termostaten när du fått bort den. Kontrollera först att den är stängd.
Någonstans på den står öppningstemperaturen instansad.
Lägg den sedan i en kastrull med vatten tollsammans med en stektermometer e d och värm på spisen. Termostaten skall börja öppna vid den temperatur det står på den.
Byt gärna till en termostat med öppningstemperatur på minst 92 grader.
 
Sv: Ingen värme i kupén vid tomgång???

Kontrollera termostaten!
Om den står lite öppen så går den mesta kylvätskan till kylaren istället för att cirkulera internt i motorn och till värmelementet, speciellt vid låga motorvarvtal. En termostat som inte stänger helt gör att det tar lång tid för motorn att nå arbetstemperatur vilket inte är bra för motorn och ökar bränsleförbrukningen.
Du kan kontrollera termostaten när du fått bort den. Kontrollera först att den är stängd.
Någonstans på den står öppningstemperaturen instansad.
Lägg den sedan i en kastrull med vatten tollsammans med en stektermometer e d och värm på spisen. Termostaten skall börja öppna vid den temperatur det står på den.
Byt gärna till en termostat med öppningstemperatur på minst 92 grader.

Jag brukar hänga upp termostaten i ett snöre så att den inte ligger på botten av kastrullen
 
Sv: Ingen värme i kupén vid tomgång???

Tror inte att det är något problem med bilen, när motorn går utan belastning alstrar den väldigt lite värme, så det räcker inte till att hålla bägge värmeelementen varma (cirkulationen av kylvattnet blir också mycket långsammare vi lågt motorvarv) troligen kommer värmen tillbaka så snart du belastar motorn igen och det uppstår en massa restvärme?! :)

Instämmer till fullo.
Tror inte det är något fel på bilen. Alla dieslar idag (som inte är husbil) sitter det standard med en dieselvärmare. Utan den fungerar inte värmen och motorn kommer inte upp i rätt temp om man inte belastar den ordentligt.
Kör man värmeväxlaren så tömmer man garanterat den värme som fanns i motorn vid tomgång.
För att lösa problemet så montera en dieselvärmare.
 
Sv: Ingen värme i kupén vid tomgång???

Instämmer till fullo.
Tror inte det är något fel på bilen. Alla dieslar idag (som inte är husbil) sitter det standard med en dieselvärmare. Utan den fungerar inte värmen och motorn kommer inte upp i rätt temp om man inte belastar den ordentligt.
Kör man värmeväxlaren så tömmer man garanterat den värme som fanns i motorn vid tomgång.
För att lösa problemet så montera en dieselvärmare.

Håller också med. På vår Hb sjunker motortempen när man kör sakta och det är väldigt kallt ute om vi inte kör Eberspächern... Jag har för mig att den var en av Skandinavienanpassningarna på svensksålda husbilar. :)
 
Sv: Ingen värme i kupén vid tomgång???

Tillräckligt med kylarvätska är det, jag tror att det är så att värmeväxlaren till bodelen stjäl den lilla värmen som finns vid tomgång. Jag ska prova att stänga av värmeväxlaren och se hur det blir, då borde det finnas värme kvar till kupén vid tomgångskörning. Men inte nu...:wub:

Tack så mycket för alla svar, ni är verkligen fantastiskt duktiga på det här forumet.

Nu ska jag sätta mig ner och ta ett glas vin, det har varit en påfrestande körning i snöfall, ösregn och halka, tolv timmar tog det att köra Tandådalen-Vallda inkl. 1 timmas rast...:yes:
 
Sv: Ingen värme i kupén vid tomgång???

Mer eller mindre värme...det viktigaste är att ni är lyckligt hemkomna och vinet är du värd efter denna trippen!!!!!!!:)
 
Tillbaka
Toppen