Sv: Ingen värme i kupén vid tomgång???
Ludde skriver:
När jag kör har jag gott om värme i kupén, men så fort jag stannar och låter motorn gå på tomgång kommer det iskall luft från spjällen.
Detta tyder på att motorn inte är för kall, utan på ett cirkulationsproblem. Antingen p g a felaktig termostat eller som Ludde själv skriver: att värmeväxlaren stjäl värmen.
I så fall bör man kanske montera en strypning som reducerar flödet till värmeväxlaren, men man måste veta hur värmeväxlaren är inkopplad för att säkert veta hur problemet skall åtgärdas.
De flesta termostater har 2 funktioner:
1. Vid kall motor: Att öppna en kanal så att kylvätskan cirkulerar internt i motorn och genom kupéns värmelement. Detta för att motverka lokala överhettningar i motorn, sk "Hot spots".
2. Att öppna passagen till kylaren när motorn nått arbetstemperatur. Samtidigt stängs kanalen för interncirkulation och kylvätskan cirkulerar genom både motor och kylare.
Om Luddes värmeväxlare är inkopplad till samma ledning som kupé-elementet så hjälper det förmodligen att flytta den till efter termostaten. Då får den varm kylvätska först när motorn kommit upp i arbetstemperatur och kupé-elementet kommer at ha samma temperatur som motorn.
Ludde skriver:
När jag kör har jag gott om värme i kupén, men så fort jag stannar och låter motorn gå på tomgång kommer det iskall luft från spjällen.
Detta tyder på att motorn inte är för kall, utan på ett cirkulationsproblem. Antingen p g a felaktig termostat eller som Ludde själv skriver: att värmeväxlaren stjäl värmen.
I så fall bör man kanske montera en strypning som reducerar flödet till värmeväxlaren, men man måste veta hur värmeväxlaren är inkopplad för att säkert veta hur problemet skall åtgärdas.
De flesta termostater har 2 funktioner:
1. Vid kall motor: Att öppna en kanal så att kylvätskan cirkulerar internt i motorn och genom kupéns värmelement. Detta för att motverka lokala överhettningar i motorn, sk "Hot spots".
2. Att öppna passagen till kylaren när motorn nått arbetstemperatur. Samtidigt stängs kanalen för interncirkulation och kylvätskan cirkulerar genom både motor och kylare.
Om Luddes värmeväxlare är inkopplad till samma ledning som kupé-elementet så hjälper det förmodligen att flytta den till efter termostaten. Då får den varm kylvätska först när motorn kommit upp i arbetstemperatur och kupé-elementet kommer at ha samma temperatur som motorn.