• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingen oro för överlast

S

Sören-6830

Guest
Stämmer, där hittar man dom också ganska ofta, gärna på tvären framför all eventuell sjöutsikt eller motsvarande?

Nu har vi kommit en bit ifrån ämnet, sorry för det om någon misstycker, men under de 12 år vi rest runt med husbil, till största delen utanför Sverige, kan jag inte påminna mig att ha sett något sådant, tycker nog snarare att det är mindre bilar som tar sig underliga friheter här o där, senast för drygt en vecka sedan på västkusten.
Kanske skulle man börja fotografera alla underligheter? För att du inte ska missförstå är vår bil inte stoooor, bara 7,5 m.:)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja, kanske skulle man ta lite foton, man undrar ju lite hur det är möblerat ibland, hänsyn och eftertanke verkar inte vara medskickat.
Det senaste var ju som tidigare sagt en rejäl Morelo på en liten parkering på Smögen på tvären över ett antal p-rutor. Förra året på Öland ett par ca 9-metersbilar på rad längst ned på en parkering vid havet ( inga markerade platser, men man kan ju kanske tänka ändå) så att det uppstod en närmare 20meter lång vit mur. Kul för dom som ville ställa sig där att hamna bakom den? :)
 
Senast ändrad:
S

Sören-6830

Guest
Håller fullständigt med dig, ett jäkla sätt att parkera på det sätt du beskriver, verkligen ego-trippat, gäller alla storlekar och vikter på bilar. Skönt att det finns sådana som du och jag, eller hur?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har åkt runt i Europa under sex veckor, och det är sällan man ser bilar över 7m l södra delen av Europa,3axlade bilar existerar inte förrän man kommer upp i norra Tyskland och i Sverige naturligtvis ,kanske har vi mer utrymme eller pengar.
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Inför den nu avslutade husbils-trippen körde vi in och kontrollvägde hela ekipaget. Det visade sig att vi hade 460 kg tillgodo. Då var bilen lastad med mat, dryck och kläder för en vecka. Dessutom två olätta personer i den. Vatten- och dieseltankar var fyllda. Vi har 1270 kg lastvikt enl. registreringsbeviset. Det här visar hur bra det är med en väl tilltagen lastvikt. Ingen oro för överlass.

Nja det beror ju på hur mycket prylar man ska ha med sig. Alla är vi olika.

Jag vägde min för en vecka sedan och den vägde 2930kg nästan tom fanns endast lite småprylar som bord, två stolar, grill, kablar, nivåklossar, 2 gasoltuber, husgeråd och en hink med tältpinnar med tillbehör samt lite diesel 10-20liter.

Vid färd ca:
Förare: 110 kg
passagerare: 70kg
diesel fulltank: 90kg
vattentank (max20L): 20kg
toatank max 20L: 20kg
cyklar 2st: 20kg
2st resväskar: 20kg
mat: 20kg
Summa:370kg. då har vi 200kg kvar att lasta och det kommer vi aldrig använda men det är ju bra med lite marginal.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Med det nödvändiga för en bra semester ligger vi på ca 1200 kg i last, inkl människor.
Detta jämfört med uppgiven tjänstevikt.
Vi kan lasta ytterligare ca 1300 kg innan maxvikt är uppnådd.:msn_sunglasses:
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Max last 3500kg.

OOoojj, det var illa.
Jag gissar att du menar max totalvikt 3500 kg.
Om inte, skulle det ändå vara ett problem har du en mycket tung fru eller mycket mat med dig. :)

om marginalen du behöver är flera tiotal kilo, går dessa att hitta, om det gäller närmare 100 kg, byt husbil.
Fälgar, stål VS aluminium.
Däck, det kan skilja 10 tal kilo på en omgång däck.
Ta bort domkraft, reservhjul, stödben originalmonterade.
Markis, ta bort den, tiotals kilo.

Att köra utan att vara nervös av någon anledning är livskvalitet, är det inte det vi vill uppnå med våra husbilar?
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
OOoojj, det var illa.
Jag gissar att du menar max totalvikt 3500 kg.
Om inte, skulle det ändå vara ett problem har du en mycket tung fru eller mycket mat med dig. :)

om marginalen du behöver är flera tiotal kilo, går dessa att hitta, om det gäller närmare 100 kg, byt husbil.
Fälgar, stål VS aluminium.
Däck, det kan skilja 10 tal kilo på en omgång däck.
Ta bort domkraft, reservhjul, stödben originalmonterade.
Markis, ta bort den, tiotals kilo.

Att köra utan att vara nervös av någon anledning är livskvalitet, är det inte det vi vill uppnå med våra husbilar?


Som tillägg: Man kan väl tillsammans med frun gå bantningkurs och sedan banta. Det och regelbunden fysisk aktivitet ger dessutom klara hälsoeffekter...
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hade samma problem tidigare. Ville inte byta bil så jag lyckades banta bort över 200kg på bilen, 30kg på hustrun och 20kg på mig själv.
Dock växer ju ungarna så det knakar så de har snart ökat upp vår viktminskning.....
 

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Nej jag har aldrig blivit kontrollvägd och jag känner ingen som blivit det heller. Tror att det är ytterst ovanligt nere i Europa. Varför tror jag det? Jo runt mej på campingen i Kroatien ser jag ett antal hb som är ungefär lika stora som vår, 7,34 m. (3850 kg) Några har en scooter som de hänger bak eller kör in i garaget. Därtill en massa prylar. Alla jag sett har Vignette i rutan för motorvägsavgifter i Österrike och Slovenien. En bit bort på gatan står en treaxlad Hymer. Han har en dosa i famrutan. Min teori är att ingen egentligen bryr sig om överlast nere i Europa. Det är bara vi hysteriska svenskar som bryr oss. Kanske varit enklare att ha en 3500 kg hb och sluppit betala ca 500 kr för att köra igenom Österrike. Visst går det köra landsväg men man tröttnar efter några år
 

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Art köra på motorvägen utan Vignette eller dosa lär kosta 240 €. Vad överkast kostar har jag ingen aning om.
 
Toppen