• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingen oro för överlast

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är väl helt ointressant om någon har blivit kontrollvägd. Om man har överlastat så har man överskridit dom gränser som husbilstillverkaren har satt & som inte påverkar fordonet negativt ur trafiksäkerhetssynpunkt. Överlasten påverkar husbilens stabilitet, körbarhet, manöverbarhet, bromsförmåga mm. Att medvetet köra med överlast är väldigt dumt & tyder på att man köpt fel husbil.
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.720
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Vi blev stoppade i Österrike i somras.
Bilar över 3.5 ton hänvisades helt plötsligt in på en avfart, när vi kom fram stod det en polis som kollade vad vi vägde, tydligen vägde vi 3900kg ( totalvikt 4.5 ton) och han ville se registreringsbevis och körkort , han påpekade att på ett vanligt b-kort får man inte köra en så tung husbil, utan det behövdes ett c-kort, då tog jag fram en kopia på tyska att det gäller en så kallad grandparents right dvs. att dom som har tagit ett b-körkort innan 1/71996 har rätt att köra en tung husbil. Han tittade på papperet och vinkade sen oss vidare.Varför kunde inte Sverige ge alla som hade tagit körkort B innan 1/7 1996 ett C-kort då hade vi sluppit krångla med bevisföring nere i Europa?
Mvh
Roffe I Östersund
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
367
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Vi blev stoppade i Österrike i somras.
Varför kunde inte Sverige ge alla som hade tagit körkort B innan 1/7 1996 ett C-kort då hade vi sluppit krångla med bevisföring nere i Europa?
Mvh
Roffe I Östersund

Eller tvärtom, ta bort Sveriges specialbestämmelse. Det kan väl i alla fall inte vara riktigt att bara för att man lyckas tagit ett körkort innan ett visst datum kan man framföra ett hur tungt fordon som helst bara fordonet är inregistrerat som Pb2.
Vi som har C, C E-kort måste lämna läkarintyg vart femte år vilket åtminstone visar att man hör och ser någorlunda hyfsat.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Så här fick vi våran husbil vägd. Skulle åka och slänga en soffa och bord. Lastade husbilen åkte till en återvinningsstation men den var stängd. Istället fick jag åka till en sopstation(Huddinge). Där vägde dom bilen före och efter vi har slängt soffan. Ett sätt att få bilen vägd med ackrediterade vågar. För min del vägde den 3100 kg med en cykel, jag frugan, halv vattentank o halv dieseltank. För övrigt hade jag med utemöbler mm i bagaget. Pris 74 kr då fick man också slänga skräp.Totalvikten husbilen är satt till 3300 kg. Pris
Arne B
 
Toppen