• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingen oro för överlast

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
F.ö. får vi med oss 205 liter vatten om vi vill, gastanken rymmer 70 liter och toatanken 80 liter, så de möjligheterna är ganska stora, men så länge som det räcker kommer vi nog aldrig att stå stilla ändå, för vi flyttar gärna på oss. Skulle tro att vi klarar 5-10dagar utan påfyllning om vi vill, det som kan begränsa oss är nog gråvattnet, men det går kanske att lösa...? :msn_wink:

Då är alltså ovanstående inte sant, om du inte har en "tung bil" trots allt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jovisst, jag skrev bara att vi får med oss om vi vill, men det vill vi ju inte eftersom vi inte förstår varför vi skulle göra det. Men vi kör också på gränsen liksom väl närmast alla 3,5 tonsbilar. Men jag tar hellre det besväret än att inte kunna köra som vi vill! :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En fundering Montreal...
Var någonstans är det som ni inte kan köra, ifall ni vore tyngre?

Jag upplever inte att vi inte kan köra till ett mål p.g.a vikten, däremot kan det föreslås en annan väg p.g.a begränsad höjd.

Kan bara minnas 2ggr. som vi inte kom fram, en camping på en ö norr om Köpenhamn, med en begränsad brokapacitet, samt en i Tyskland, också på en ö.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har tittat på 3,5T bilar för ev. framtida byte,men hur man än räknar blir det svårt att få in bilen under viktgränsen bla. anger tillverkaren en viktmarginal på 5% dvs en bil på 3000 kg tjänstevikt kan väga 3150kg i praktiken,vilka bilar kör ni som hyfsad har lastförmåga utan att vara för tunga,man får stryka Aldevärme,markis,automatlåda mm.
Appropå vikt,var i Hann Munden i tyskland, bron till campingen var på max 3ton,ändå stod en massa husbilar där, men det är bruttovikt som gäller inte totalvikt,det kanske var lätt lastade.....
 
R

RobbeS

Guest
Är det egentligen inte så att det är längd och höjd som begränsar mest? Såg i Italien några husbilar som inte fick plats på ett par campingar men dom låg i 9-10 metersklassen.
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Har tittat på 3,5T bilar för ev. framtida byte,men hur man än räknar blir det svårt att få in bilen under viktgränsen bla. anger tillverkaren en viktmarginal på 5% dvs en bil på 3000 kg tjänstevikt kan väga 3150kg i praktiken,vilka bilar kör ni som hyfsad har lastförmåga utan att vara för tunga,man får stryka Aldevärme,markis,automatlåda mm.
Appropå vikt,var i Hann Munden i tyskland, bron till campingen var på max 3ton,ändå stod en massa husbilar där, men det är bruttovikt som gäller inte totalvikt,det kanske var lätt lastade.....

Runt 2 900 - 2 950 kg brukar de ligga på outrustade! Plockar man på värmare, kyl +, markis, automat, A/C bodel, solcell, drag, soundpkt, mm. mm. så är du på en tjänstevikt som är 3 150 kg och lastvikten blir 350 kg! OBS! Tjänstevikt är inkl. bränsle, vatten, förare och verktyg för hjulbyte!
sk_bil.JPG

Ställde mig på vågen igår! 3 420 utan att ha bunkrat livsmedel!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har tittat på 3,5T bilar för ev. framtida byte,men hur man än räknar blir det svårt att få in bilen under viktgränsen bla. anger tillverkaren en viktmarginal på 5% dvs en bil på 3000 kg tjänstevikt kan väga 3150kg i praktiken,vilka bilar kör ni som hyfsad har lastförmåga utan att vara för tunga,man får stryka Aldevärme,markis,automatlåda mm.
Appropå vikt,var i Hann Munden i tyskland, bron till campingen var på max 3ton,ändå stod en massa husbilar där, men det är bruttovikt som gäller inte totalvikt,det kanske var lätt lastade.....

Det mesta av det där är ju knappast några nödvändigheter, Aldevärme, möjligen om man kör mycket på vintern, men det går bra med luftvärme då också, vi kör en hel del till fjällen på vintern och fricampar, fryser ändå inte, automatlåda är inte nödvändigt, markisen (40Kg) plockade jag av när vi hade använt den två gånger på ungefär tre år, nästa projekt blir ut med blybatterierna (56Kg) och in med ett litium (15Kg) osv. Sedan hjälper det ju om bilen inte är alltför stor, varje meter kostar väl ungefär 100Kg. Dubbelgolv väger 100-200Kg, stort garage kostar ju mycket vikt, massor av bra att ha som man aldrig använder.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
En fundering Montreal...
Var någonstans är det som ni inte kan köra, ifall ni vore tyngre?

Jag upplever inte att vi inte kan köra till ett mål p.g.a vikten, däremot kan det föreslås en annan väg p.g.a begränsad höjd.

Kan bara minnas 2ggr. som vi inte kom fram, en camping på en ö norr om Köpenhamn, med en begränsad brokapacitet, samt en i Tyskland, också på en ö.

Kan ju bara säga att våra mål helst är ganska långt ifrån en campingplats, små trevliga ställen där man inte blir så många eller bara vi, är det som vi föredrar, får gärna finnas vid en sjö i slutet på en grusväg.
 
Senast ändrad:

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Hymers Exsis succé modeller är nog dom bäst lyckade 3,5tonnare man kan hitta!
Alla åker vi ju på olika platser och jag håller ofta till i alpländerna där man stöter på broar med 3,5ton, sen är det ju alla dessa terrasserade campingar där längden har stor betydelse. Vissa campingar har maxlängd på 7meter men några större platser brukar dom ändå få till. Det fixar sej alltid brukar dom med stora bilar säga när dom får en plats bredvid receptionen, dom kommer inte in längre för att några trädgrenar hänger ner!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hur man än räknar blir marginalen liten om än någon,köra med tom vattentank tex. är en stor begränsning,markis klara jag mig utan men inte automatlådan,att köpa några lådor vin är inte att tänka på,sedan är det frågan om den verkliga tjänstevikten stämmer med tillverkarnens uppgifter +-5% är. mycket diff.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Men det kan väl kanske bero på att den är beräknad efter den gamla tjänstevikten. Numer väger man ju in bilar med vikt i körklart skick och där ingår bränsle, vatten och gasol.

Jag har just varit i kontakt med transportstyrelsen angående regler för tjänstevikt Begreppet driftfärdigt skick innebär att drivmedel oljor kylarvatten & spolarvätska ingår samt 75 kg för förare.Om vatten för hushållsändamål skall ingå i tjänstevikten bestäms av påbyggaren vid reg besiktningen. Någon generell regel att vattentanken skall vara fylld föreligger således inte. Vid poliskontroll är det endast den vikt som uppnås vid kontrolltillfället som avgör om fordonet är inom godkända gränser. Om ev vatten tank är full eller tom saknar betydelse. Detta enligt transportstyrelsens besiktningsenhet i Örebro idag kl 13:30.
BBa
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kan ju bara säga att våra mål helst är ganska långt ifrån en campingplats, små trevliga ställen där man inte blir så många eller bara vi, är det som vi föredrar, får gärna finnas vid en sjö i slutet på en grusväg.

Samma här, jag idkar terrängkörning då och då för att komma fram till fina platser, men vikten har inte hindrat mej, och jag är inte rädd om lacken och har hög frigång, har aldrig lyckats köra fast, diffad bakaxel och tvillinghjul ger sanslös bra framkomlighet, det är höjden som kan begränsa ibland
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag personligen har aldrig sett en stooor husbil fricampa i naturen, mycket möjligt att jag bara haft otur. Jag har bara sett dom stoora husbilarna på campingplatser och då kan man ju undra varför dom ska ha flera hundra liter vatten med sig. Vissa har ju även med sig en liten smart-bil.:confused:

Personligen tror jag att dom med stora husbilar är lite extra bekväma av sig och således dras dom till campingar, dessutom har dom ju då nära till en restaurang.;)

:mcride:
 
S

Sören-6830

Guest
Jag personligen har aldrig sett en stooor husbil fricampa i naturen, mycket möjligt att jag bara haft otur. Jag har bara sett dom stoora husbilarna på campingplatser och då kan man ju undra varför dom ska ha flera hundra liter vatten med sig. Vissa har ju även med sig en liten smart-bil.:confused:

Personligen tror jag att dom med stora husbilar är lite extra bekväma av sig och således dras dom till campingar, dessutom har dom ju då nära till en restaurang.;)

:mcride:
Under våra resor i Sverige och länderna söderut har vi sett många stoooora husbilar som står på platser som inte är campingplatser så en del flexibilitet medges även om längden är över medel, tydligen är alla inte bekväma och verkar t o m kunna klara sig utan restaurang :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag måste nog ändå hålla med Chippen, jag kan inte påminna mej att jag sett några stora husbilar som fricampar där det är lite oländigt, däremot har jag emellanåt sett dom ta upp stora delar av vanliga parkeringsplatser där man står tvärs över ett antal rutor, säkert förstärkandes de närboendes förtjusning av att få besök av husbilar i allmänhet?
 
Senast ändrad:
S

Sören-6830

Guest
Jag måste nog ändå hålla med Chippen, jag kan inte påminna mej att jag set några stora husbilar som fricampar där det är lite oländigt, däremot har jag emellanåt sett dom ta upp stora delar av vanliga parkeringsplatser där man står tvärs över ett antal rutor, säkert förstärkandes de närboendes förtjusning av att få besök av husbilar i allmänhet?

Nja, nu skrev ju Chippen att han endast sett större bilar på camping. Det finns ju varianter mellan camping och oländig vildmark.
 
Toppen