• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingen oro för överlast

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Övervägande husbilar i Europa väger under 3,5 ton. Varför?

Man ska kanske tillägga nackdelarna med totalvikt över 3,5 ton:
Komplicerad o dyrt arr köra på motorvägar nere i Europa. Transponder etc.
Ökad körkortsbehörighet fordras för yngre förare. Begränsad målgrupp vid försäljning.
Ofta är fordonsskatt o försäkring är dyrare.

Kanske de väger <3500kg på pappret, men det är ointressant, verklig bruttovikt är det enda som är intressant, och vi diskuterar överlast, som är ett stort problem bland husbilar, speciellt de upp till 3500kg, men även tyngre, höll själv på att köpa en Frankia på 3850kg totalvikt på pappret, den hade "tom" 250kg lastvikt kvar vid vägning!
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Kanske de väger <3500kg på pappret, men det är ointressant, verklig bruttovikt är det enda som är intressant, och vi diskuterar överlast, som är ett stort problem bland husbilar, speciellt de upp till 3500kg, men även tyngre, höll själv på att köpa en Frankia på 3850kg totalvikt på pappret, den hade "tom" 250kg lastvikt kvar vid vägning!

Men här är många som rekommenderat att väga upp husbilen och då är det väl på sin plats att även tala om nackdelarna. Tycker nog att Lennart44s i lägg passar in i den här diskussionen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Men här är många som rekommenderat att väga upp husbilen och då är det väl på sin plats att även tala om nackdelarna. Tycker nog att Lennart44s i lägg passar in i den här diskussionen.

Absolut, jag varnade även tidigare om att uppvägning kan slå fel, beroende på vilken axel som uppgraderas.
Även i mitt exempel på Frankian, så var den redan uppvägd, och det fanns inte mer att hämta på den.

Så vägning innan köp, är ett måste vill jag påstå. ,:)
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Pratade med en besiktningsman för nån vecka sen som säger att automatare sliter mer på frambromsar. Han tips var att kolla oftare och byta i tid...

Vägde husbilen med resp. axeltryck idag strax innan norra infarten till Helsingborg där framaxel vägde 1640 kg och bakaxel 1900 kg (tot 3540 kg). 1% övervikt utomlands (räknat på 3,5ton) och 9,8% här hemma (räknat på 409 kg lastvikt).

Av skylten att döma, vi skulle kunna lasta vår husbil till 3,9 ton beträffande axeltryck så läget är lugnt ifall vi har en liten övervikt, men retfullt om vi skull behöva lägga pengar på böter! Mitt förslag är att Marianne minskar på sin garderob med ca 40 kg... :twitcy:... (hoppas jag får sova ”inomhus” inatt)

Visa bilaga 173203
Hahahaha!!!!! ;)
Hade ni något vatten?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Exakt, på samma sätt som du inte får med dig 320 liter vatten eller 92 kg gasol.

Olika behov = olika bilar.

Riktigt, men samtidigt tycker jag egentligen att det är ett mindre problem att få tag i vatten, eller gas, än att inte komma dit vi vill. F.ö. får vi med oss 205 liter vatten om vi vill, gastanken rymmer 70 liter och toatanken 80 liter, så de möjligheterna är ganska stora, men så länge som det räcker kommer vi nog aldrig att stå stilla ändå, för vi flyttar gärna på oss. Skulle tro att vi klarar 5-10dagar utan påfyllning om vi vill, det som kan begränsa oss är nog gråvattnet, men det går kanske att lösa...? :msn_wink:
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jag har haft både stora , små, lätta och tunga bilar. Vill man ha stora utrymmen och lastvikt så är det en frihetskänsla att kunna lasta allt plus lite till i sin bil, man är bekväm och väljer med ett tränat öga vilka platser man kör på nästan omedvetet. Med en modern 3,5 tonnare rätt byggd och att man är en annan typ av campare med viss packningsdiciplin blir det också en frihetskänsla att vara lätt och smidig. Man väljer nu helt andra vägar och platser! Jag skulle nog säga att har man problem med överlast så har man fel bil eller att man är fel typ av människa för just den bilen!
 
F

F.d. 55374

Guest
Det är klart att besiktningen väger om du vill & betalar för detta. Vid kontrollbesiktning kontrolleras endast att fordonet är trafiksäkert, inte dess kapacitet.

Alla bilprovningar har inte vågar, vi har 2st opus stationer inom en radie på 7km ingen har någon våg.
Tommy R
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är inget självändamål att ha så tung bil som möjligt, så vilken 3,5 tons bil har du som klarar ovanstående?
Jag blir nyfiken, kanske dags att byta.......

Nej, om vi fyller upp allt samtidigt klarar vi naturligtvis inte 3,5 ton, och vi kör aldrig så, utom kanske någon gång i allra första början innan man hade lärt sig att man inte behöver släpa massor av vatten gas eller livsmedel runt landet, det finns alltid att få på något sätt.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Helt rätt Montreal, vi tankar och provianterar fullt bara när vi ska upp på fjället och vandra/vistas där i en hel vecka. Efteråt är det rätt trevligt att köra (nästan tomt på allt) tillbaka till civilisationen där vi njuter av riktig dusch & tvättmaskiner... Vi har bara 2 uppsättningar av sängkläder och är tvungna att tvätta varje vecka, kanske en liten nackdel med 3,5t, men nu är vi rätt så inkörda med det också!
 
Toppen