• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ingen oro för överlast

Hur många vet vad överlast överhuvudtaget är?
Har du en lastvikt på 300 kg och klämmer på "Burginköp" på 180 kg, vad har du då i överlast?
Svar: 180/3.00=60% eller se video
(jag har delat 180 ”delen” med 300/100=3 ”det hela/100” och fått procent ”andelen” med en gång. Man kan också multiplicera ”andelen” med 100 för att få %: 180/300=0,6*100=60%)

Tack kuaiLi, det var behövligt att friska upp lite gammal matte. Nu funkar det igen...

upload_2019-6-5_20-33-55.png
 
Förstår allvarligt talat inte detta ståhej kring vikter hit och dit. Har en bil reggad för 3500 kilo ( skulle aldrig ens komma på tanken att ha en tyngre). Lastar den med det jag anser mig behöva och så reser jag. Har efter 40 års resande i Europa aldrig vare sig sett eller varit i kontakt med en fordonsvåg. Och skulle jag göra det, och ha övervikt, ja då tar jag böterna och reser vidate med glatt humör.

Hej !
Jag tror att du kan vara ganska lugn, övervikt är generellt inget stort problem och ingår som bekant inte i kontrollen vid den obligatoriska besiktningen( signalhorn kollas).
Vidare verkar det vara samma personer som drabbas som tidigare fick lämna sina bilar i Norge med dyra böter, för att man saknade relevant behörighet för fordonsvikten, alltså kompisar och kusiner. Problemet med körkorts behörigheten verkar numera vara undanröjt.
BBa.
 
Det är ju så att det finns regler kring fordonsvikter som man skall följa. Det är ju naturligtvis upp till var & en om hur allvarligt man skall ta på detta. Argument som "jag har aldrig hört om att någon blivit vägd eller då får man väl bara tömma vattentanken etc." kan man ju leva efter om man känner för detta. Det enda man vet med säkerhet är att om man ertappas med övervikt så blir det väldigt dyrt. Så varför chansa? Med tanke på böternas storlek så kan man göra mycket kul för dom pengarna istället för att stoppa dom i fickan på staten.
 
leja4, det finns ganska många som anser det är precis tvärt om,besiktning har inget med övervikt att göra ,däremot är det ett problem när du blir vägd av polisen.

Besiktning har med trafiksäkerhet att göra. Men vägning av fordonet finns inte med i kontrollen. Man anser uppenbarligen att en fungerande tuta är viktigare. Att åka omkring med flera hundra liter vatten i onödan har också med trafiksäkerhet att göra själv har jag så lite vatten som möjligt (kortare bromssträcka) trots att jag har mer än 500kg kvar i lastkapacitet. Det är ju upp till var och en att köra så trafiksäkert som möjligt. Polisen kontrollerar med rätta nykterhet hos trafikanter men däremot väldigt sällan personbilsvikter.Det finns säkert en anledning.
BBa
 
Nu tänker du väl ändå lite fel. Det är väl inte meningen att man skall lasta husbilen för långresa när man skall besiktiga den. Hur husbilen är får lastas finns ju som jag skrev klara regler om. Det är ditt egna ansvar att som laglydig medborgare se till att dessa följs. Bilbesiktningen har inga polisiära befogenheter & skall därför inte kontrollera om brott förekommer. Men, det har däremot polisen & det är till syvende & sist du själv som har ansvaret för lastningen så att du undviker böter eller tar dom om du hellre vill det.
 
Pratade med en besiktningsman för nån vecka sen som säger att automatare sliter mer på frambromsar. Han tips var att kolla oftare och byta i tid...

Vägde husbilen med resp. axeltryck idag strax innan norra infarten till Helsingborg där framaxel vägde 1640 kg och bakaxel 1900 kg (tot 3540 kg). 1% övervikt utomlands (räknat på 3,5ton) och 9,8% här hemma (räknat på 409 kg lastvikt).

Av skylten att döma, vi skulle kunna lasta vår husbil till 3,9 ton beträffande axeltryck så läget är lugnt ifall vi har en liten övervikt, men retfullt om vi skull behöva lägga pengar på böter! Mitt förslag är att Marianne minskar på sin garderob med ca 40 kg... :twitcy:... (hoppas jag får sova ”inomhus” inatt)

F6400B18-6413-49C4-A23F-0730A2A2FD2A.jpeg
 
Pratade med en besiktningsman för nån vecka sen som säger att automatare sliter mer på frambromsar. Han tips var att kolla oftare och byta i tid...
Visa bilaga 173203
Varför skulle det vara så? När jag kör med automat tycker jag att hjälpen jag får av nedväxlingarna t ex inför en korsning gör att jag behöver använda bromsen mindre.
 
Av skylten att döma, vi skulle kunna lasta vår husbil till 3,9 ton beträffande axeltryck ...

Visa bilaga 173203

Av skylten att döma kan du lasta din husbil till 3.500 kg. Att summan av axelbelastningarna är högre är för att det ska finnas marginal den gången du inte lyckas fördela lasten optimalt i fordonet.

Pålle
 
Nu tänker du väl ändå lite fel. Det är väl inte meningen att man skall lasta husbilen för långresa när man skall besiktiga den. Hur husbilen är får lastas finns ju som jag skrev klara regler om. Det är ditt egna ansvar att som laglydig medborgare se till att dessa följs. Bilbesiktningen har inga polisiära befogenheter & skall därför inte kontrollera om brott förekommer. Men, det har däremot polisen & det är till syvende & sist du själv som har ansvaret för lastningen så att du undviker böter eller tar dom om du hellre vill det.

Hej!
Naturligtvis behöver inte husbilen vara fullastad för att vägas ..Vägningen blir ju en upplysning till ägaren hur mycket last kapacitet som kan utnyttjas.
Slitna däck är ju också belagt med böter om man blir kontrollerad av polis. Det hindrar ju inte att det också blir underkänt vid bilprovningen . Det finns många exempel på anmärkning vid besiktning som också skulle innebära böter vid en poliskontroll .
Bba
 
Det är klart att besiktningen väger om du vill & betalar för detta. Vid kontrollbesiktning kontrolleras endast att fordonet är trafiksäkert, inte dess kapacitet.
 
Övervägande husbilar i Europa väger under 3,5 ton. Varför?

Man ska kanske tillägga nackdelarna med totalvikt över 3,5 ton:
Komplicerad o dyrt arr köra på motorvägar nere i Europa. Transponder etc.
Ökad körkortsbehörighet fordras för yngre förare. Begränsad målgrupp vid försäljning.
Ofta är fordonsskatt o försäkring är dyrare.
 
Tillbaka
Toppen