• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingen ork i 3-liters FIAT!

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Hej

Det är Hill holder och med den intryckt håller den bilen bromsad vid start i uppförslut, jag har alltid min intryckt det gör att bilen inte rullar bakåt den tiden det tar att flytta foten från bromspedalen till gaspedalen.

Claes

Hej så här står det i instruktions boken om denna knapp som kallas UP

Det andra, helt automatiskt (​
AUTO),
i vilket systemet bestämmer när växelbytet
ska utföras. Med den här logiken
kan du använda funktionen
UP (funktion
för vägar med svåra körförhållanden)
som gör att du kan växla vid högt
varvtal för att lätt klara av vägar med
betydande lutningar med vilken belastning
som helst. För att koppla in funktionen,
tryck på knappen
UP-fig. 4 som
sitter bland kommandona på instrumentpanelen.
Valet av växeln och funktionsläget
(
MANUAL eller AUTO)
görs med hjälp av växelspaken i vilken

som helst hastighet.

Ha de Paffw
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

kommer man från stockholm södra vägen eller örebro är den betydligt kortare
 
F

F.d. 1286

Guest
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

TACK för alla tips vi fått om vad som kan vara fel på vår nya bil. Har skickat över idéerna till min verkstad och försäljningschef så får dom avgöra vad som ska göras. Vill bara påpeka för en del att det är ingen automatlåda utan en manuell låda.
Naturligtvis vill vi ha motorn fixat innan vi drar ner till Portugal igen. Tydligen så har FIAT i Danmark upptäckt felet och skickat frågan vidare till Italien.
Vi anser t.o.m. att den är trafikfarlig då det inte finns minsta lilla farthöjning vid en omkörning på 6:an.

Mvh Bosse & Berit
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

För mig låter det helt orimligt att köra en husbil som väger över 4 ton på 6:an uppför Kasselbackarna utan att växla ner! Stackars växellåda!

Jappe
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

TACK för alla tips vi fått om vad som kan vara fel på vår nya bil. Har skickat över idéerna till min verkstad och försäljningschef så får dom avgöra vad som ska göras. Vill bara påpeka för en del att det är ingen automatlåda utan en manuell låda.
Naturligtvis vill vi ha motorn fixat innan vi drar ner till Portugal igen. Tydligen så har FIAT i Danmark upptäckt felet och skickat frågan vidare till Italien.
Vi anser t.o.m. att den är trafikfarlig då det inte finns minsta lilla farthöjning vid en omkörning på 6:an.

Mvh Bosse & Berit

Från vilken hastighet börjar du då? :)
 
F

F.d. 18415

Guest
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

hej bosse o berit ..
hade samma fel i fjol på min husbil .
felet var ;;;; luftmängdmätare .. ..den bytte vi .nu går han upp för berget i orsa som en raket . mvh. wolfgang o leena
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Nej, numera kör vi nya vägen. Tid är pengar och så är det närmare. Finns heller inget av värde att se på gamla vägen.

Tid är pengar??
Tittade på via michelin på skillnaden Arboga-Örebro Gamla vs Nya vägen.

Nya vägen kostar 4,37 eur
Gamla 3,74 eur

Nya vägen 0,36minuter
Gamla vägen 0,37minuter

Nya vägen längd 47km
Gamla vägen 43km

Gamla vägen är kortare och billigare men tar 1 hel minut längre tid......
Hoppas motorfelet går att fixa.

:)

Bosse
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Tänk så olika man kan se på saker, jag tycker att de gamla vägarna ofta bjuder på intressanta saker att se, medan nya vägar och motorvägar är riktigt trista (med några få undantag)! :)
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Ja , något galet verkar det vara på er bil, körde Arboga-Örebro idag, höll ganska nära 110 hela vägen utom i en längre backe där det fick saktas ner till 90 på grund av ett släp framför , körde om och bilen växlade ner till 5an och jobbade sig upp till 110 igen. lastad med ganska nära max 5 ton totalt, gissningsvis 4,8 ton. Svag vind, tidvis regn // Peter
 
F

F.d. 1286

Guest
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Börjar vid 100km/tim på 6:an - inget svar - segar mig så sakta, sakta om - i bästa fall.
 
Senast redigerad av en moderator:

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

När man läser här så börjar man tro att de 157 hästar som fanns i äldre 3.0 är nog lite kraftigare än nya 177.

Leif
 
L

Lotta och Jan

Guest
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Vi har en 130 hästars Fiat av 2012 år modell, uthämtad i januari som gått 200 mil. Bilen blev slöare efter hand. Till sist i tisdags så lade den bara av. Tog in den till Fiat husbilsverkstad i Kylinge i Sölvesborgs kommun. Där konstaterade man direkt att bilen inte fått nödvändig uppdatering på fabriken i Italien. Via Fiats speciella uppdateringssystem gjorde firman detta. Nu går bilen "som ett skott igen". Nu blev det inte så farligt eftersom jag bara var hemma och körde. Men det hade inte blivet lika lätt om detta hade händ på vår semesterresa till Italien nu i sommar. En bil som lägger av på autubahn, hemska tanke. Med detta vill jag bara säga att det kanske är fler som är drabbade när ni har slöa bilar av 2012 års modell. Och där finns uppenbarligen anställda på Fiatfabriken som inte gör vad dom skall göra.
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Tid är pengar??
Tittade på via michelin på skillnaden Arboga-Örebro Gamla vs Nya vägen.

Nya vägen kostar 4,37 eur
Gamla 3,74 eur

Nya vägen 0,36minuter
Gamla vägen 0,37minuter

Nya vägen längd 47km
Gamla vägen 43km

Gamla vägen är kortare och billigare men tar 1 hel minut längre tid......
Hoppas motorfelet går att fixa.

:)

Bosse


Jag åker regelbundet och har tripmätt från det gamla ryssplanet i rodellen arboga till påfarten motorvägen i andra ändan, skillnaden är sex kilometer
ganska exakt. Detta gäller alltså om man ska passera Arboga södra vägen.
 

cjuhlin

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
7519
Medlemskap
2024
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Mellan Örebro o Arboga, finns det backar där?

För ett par veckor sedan körde vi vår sprillans Super Sonic med 177 hästars 3,0a (totalvikt 4250) via Örebro till Karlstad och den klarade både Lanna och Lekhyttat utan nedväxling.
Enda gången den valde 5an var utanför Kristinehamn.
Går som ett lok. Inte ett dugg synd om växellådan, den får välja precis vilken växel den vill!

/Curre
 
Senast ändrad:

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Passade på att väga chartagon i Helsingborg och totalvikten lastad med campingkitt och en del jobbsaker blev 4950 kg, lite tyngre än jag gissat. Vägde tandemaxlarna för sig och då blev vikten 3300 kg , dvs 300 kg överlast på dessa. Det är väl 170 kg scooter med överhäng som spökar. Vi lastade om en del tygre saker framåt och tappade ur bakre vattentanken för att lätta upp lite. I alla fall var det inga problem att köra 110 på motorvägarna ner till Berlin och även 120, men då börjar det kännas lite för fort för den tunga bilen, 100 är comfortfart. // Peter
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Vi har en 130 hästars Fiat av 2012 år modell, uthämtad i januari som gått 200 mil. Bilen blev slöare efter hand. Till sist i tisdags så lade den bara av. Tog in den till Fiat husbilsverkstad i Kylinge i Sölvesborgs kommun. Där konstaterade man direkt att bilen inte fått nödvändig uppdatering på fabriken i Italien. Via Fiats speciella uppdateringssystem gjorde firman detta. Nu går bilen "som ett skott igen". Nu blev det inte så farligt eftersom jag bara var hemma och körde. Men det hade inte blivet lika lätt om detta hade händ på vår semesterresa till Italien nu i sommar. En bil som lägger av på autubahn, hemska tanke. Med detta vill jag bara säga att det kanske är fler som är drabbade när ni har slöa bilar av 2012 års modell. Och där finns uppenbarligen anställda på Fiatfabriken som inte gör vad dom skall göra.
Skrämmande......... behåll era gamla bilar tydligen var det bättre förr säkert några miljövänner som kommit in i fabriken.
 
F

F.d. 30150

Guest
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Hej
Jag har en Fiat automat 3l jtd och den går som ett skott. Det måste vara något fel på din bil och jag skulle lämna in den till en auktoriserad Fiat verkstad och få den kollad.
Mvh Uffe
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Gjorde en test i helgen. Körde över Hallandsåsen, med speedcontrollen på 110 och 6:ans växel var hastigheten 105 när jag var på toppen, riktigt bra tycker jag.

Vad bränsleförbrukningen var vill ni inte veta.:)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Jag testade också och höll 110 med farthållaren i botten och hade 110 på toppen MEN det planer ju ut dom sista 2-300 metrarna och mitt i det brantaste var ju hastigheten lägre.
 
Toppen