• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingen ork i 3-liters FIAT!

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
199
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Flera som svarat i denna tråd har indikerat att det kan bero på dålig dieselkvalitet, från bla Jet eller ST1. Jag har en ny 150 Multijet som nu rullat endast 80 mil och jag har upplevt en viss besvikelse över att den är tröttare än jag trodde den skulle vara. Har tänkt att det kanske är inkörning som behövs men har också fundarat på Jet´s och St1´s diesel. Tänker prova med Statoils Europadiesel nästa gång och även Preems ACP för att se om det hjälper. Kan det vara detta som spökar även för trådskaparen, så kanske det är värt att prova?
Claes
 
T

Tommy W

Guest
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Våran bil är uttagen mars 2012 den hadde då gått ca 80 mil.
 
F

F.d. 1286

Guest
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Vi provade olika märken och kvaliteter på vår resa söderut men märkte ingen som heslt skillnad. Bilen drog oavsett dieselfabrikat 1,07 l/mil dag efter dag i 1 200 mil! Ingen som helst effektskillnad.
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Är det någon som har en ny FIAT på 3,0 liter och 177 hk som är nöjd?
Vår köptes i januari och har gått ca 1200 mil. Redan efter 3-400 mil märkte vi att den inte orkade upp för backarna på 6:ans växel. Blev det 4 % lutning stannade motorn vid 80 km/tim, vid 5 % lutning stannade den även på 5:ans växel vid ca 70 Km/tim. De små lutningarna som är mellan Örebro och Arboga gjorde att hastigheten sänktes från 100 till 90! Vid "plattan" i botten hände ingenting!
Ska man göra en omkörning i 100 km/tim och gasar på så händer absolut ingenting! Ingen turbo som skjuter på - ingen som helst fartökning.
Hade den inlämnad på två verkstäder som sa citat" så här ska det ju inte vara - måste vara något fel" slut på citat. Kopplad till datorn visade den inget avvikande.
FIAT:s s.k. expert sa att den var OK. Inget fel på bilen! Den är stor, den är tung och helintergrerad.
- Det rätar nog upp sig när den blir inkörd vid ca 2000 mil, sa experten.
Man blir ju ledsen och besviken. Den är 25 % slöare än den test som gjorts i en husbilstidning.
Den förra bilen på 2,3 liter och 130 hk var betydligt piggare. Hur bromsar man en dylik motor för att kolla hk-antalet?:confused:

Jag tog denna backe i Fredags. Vi har 3,0 157 hästaren och med Speedkitbox , då vi hade lite brådis så tog vi denna backe i ca 120 på sexan . men en sak jag märkte var att det var väldigt varmt ute och vår bil verkar tappa mycket effekt av just värmen för ett antal timmar senare när tempen låg på mer vanliga 22 var den gamla orken tillbaka igen , vet ej om det sitter små intercooler på dessa bilar och de ej klarar upp mot 30 graders ute temp
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Är det någon som har en ny FIAT på 3,0 liter och 177 hk som är nöjd?
Vår köptes i januari och har gått ca 1200 mil. Redan efter 3-400 mil märkte vi att den inte orkade upp för backarna på 6:ans växel. Blev det 4 % lutning stannade motorn vid 80 km/tim, vid 5 % lutning stannade den även på 5:ans växel vid ca 70 Km/tim. De små lutningarna som är mellan Örebro och Arboga gjorde att hastigheten sänktes från 100 till 90! Vid "plattan" i botten hände ingenting!
Ska man göra en omkörning i 100 km/tim och gasar på så händer absolut ingenting! Ingen turbo som skjuter på - ingen som helst fartökning.
Hade den inlämnad på två verkstäder som sa citat" så här ska det ju inte vara - måste vara något fel" slut på citat. Kopplad till datorn visade den inget avvikande.
FIAT:s s.k. expert sa att den var OK. Inget fel på bilen! Den är stor, den är tung och helintergrerad.
- Det rätar nog upp sig när den blir inkörd vid ca 2000 mil, sa experten.
Man blir ju ledsen och besviken. Den är 25 % slöare än den test som gjorts i en husbilstidning.
Den förra bilen på 2,3 liter och 130 hk var betydligt piggare. Hur bromsar man en dylik motor för att kolla hk-antalet?:confused:
Vet inget om nya motorn min min 130 hk drar 1,07 i 100 km var på Öland och vände och går som tåget mycket nöjd. Kan tilläggas att den är dieseloptimerad av ett proffs på dieslar och har aldrig trott att det kunde bli så bra. Minskad förbrukning runt 0,10 trots alkov. Tyvärr får vi inte göra reklam men den som söker skall finna. Tråkigt trodde att nya motorn gick som tåget men det dyker nog upp ett antal som förklarar att Du har fel men man vet ju hur det känns i sin egna bil och det kan ingen ta ifrån Dig.
 
F

F.d. 1286

Guest
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Lustigt att många bilar på 3.0 liter och 177 hk drar exakt 1,07 l/mil? Är det mätaren som är inställd på det eller drar dom exakt lika?
Svar på tidigare fråga är att vi har en 2012 års modell och den har gått 1 200 mil.
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Lustigt att många bilar på 3.0 liter och 177 hk drar exakt 1,07 l/mil? Är det mätaren som är inställd på det eller drar dom exakt lika?
Svar på tidigare fråga är att vi har en 2012 års modell och den har gått 1 200 mil.

Måste vara slumpen!
Vi har 177Hk, 3,0l motorn med automat i en ny plåtis (Pössl) den drar 0,89 l/mil, har dock endast gått 115mil.

Hoppas det ordnar sig för er!
/Malbeck
 
F

F.d. 55456

Guest
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Jag tog denna backe i Fredags. Vi har 3,0 157 hästaren och med Speedkitbox , då vi hade lite brådis så tog vi denna backe i ca 120 på sexan . men en sak jag märkte var att det var väldigt varmt ute och vår bil verkar tappa mycket effekt av just värmen för ett antal timmar senare när tempen låg på mer vanliga 22 var den gamla orken tillbaka igen , vet ej om det sitter små intercooler på dessa bilar och de ej klarar upp mot 30 graders ute temp

Mats "vi som var med" när en Bagge endast hade 24hk mins att en varm sommardag kunde man skrämma upp den i 90-100 km/tim, men på kvällen när det var kyligare och även lite fuktigare i luften klarade den ca: 20 km/tim till, då sa man att det berodde på att luften minskade i volym, och man fick in mer syre i motorn. Om det stämmer vet jag inte men du upplevde något liknande så det kanske finns ett korn av sanning i teorin.
MVH Bjarne
:mh4:
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Ska åka sträckan Arboga -Örebro på onsdag (omvänt). Håller koll på hastigheten om jag kommer ihåg detta. I övrigt kan man räkna hk per kilo bil vilket ger en fingervisning om acceleration och backtagningsförmåga. Rapport kommer //Peter

När ni åker aboga-örebro eller omv. så kör ni väl gamla vägen via nalles som alla vi andra ??
 
F

F.d. 1286

Guest
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Nej, numera kör vi nya vägen. Tid är pengar och så är det närmare. Finns heller inget av värde att se på gamla vägen.
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Det är ju uppenbart att det är något fel med motorn om den känns slö då vår 130 Multijet som gått 100 mil känns väldigt pigg och arbetar sig upp för backarna utan problem.
Måste ju gå att lämna in bilen för motordiagnostik för att utröna vad som är fel.
Tror inte att skillnaden i dieselkvalitet mellan de olika bolagen kan ha en så stor inverkan på prestandan iallafall.
 
Senast ändrad:

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Är det någon som kan någonting om den där knappen med en bil och vikt som finns på många nyare fiathusbilar, även 177 hästarn.
Min tanke var att det är en bromskraftfördelare, mer bromskraft på bakhjulen vid tung last, och jag tycker bilen uppför sig så med knappen aktiverad (en grönt tecken i panelen) får en känsla att den niger lite med bakdelen när jag bromsar. I alla fall så upptäcktes idag att det blev en piggare bil i backarna med denna knapp inne den växlar ner snabbare med mer varv på motorn. Ett e visas bredvid växelindikatorn när UP är connected. // mvh Peter med 250 kubiks scooter på hyllan bak. Redo för fartsträckan Arboga -Örebro i morgon kväll på väg till Berlin
 

PelleJ

HBK Intresserad
Inlägg
81
Kommun
Umeå
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

fel eller inte?
kolla vridmomentskurvan om denna nu stämmer
http://www.racechip.de/images/chipt.../Fiat-Ducato-180-Multijet-Power-II-4493-1.png
max vrid vid 1950rpm men under det så dör den.
Vilken fart har du på 6:an vid 2000rpm?
Det stämmer oftast klockrent på dieslarna att man har ett minsta rpm värde när man har vridmoment.
Min Peugeot 1.6HDI firmadiesel har vrid från 1300rpm men under det stendöd.
Husbilen fiat med 2.8 fiat 128hp är rätt död under 1950rpm (hyffsat exakt)
Jag gissar att man på 3.0:an satt i rätt så stort turboaggregat eftersom 3.0 an orkar driva ett sådant.
Sätter man dit ett litet aggreagat så får man vridmomentet tidigt men ingen effekt på höga varv och sätter man dit ett stort så laddar den senare vilken gör att man inte har någon effekt på låga varv men mer på höga.
En variabel avgasport försöker kompensera lite av detta men det fungerar inte alltid.

Pelle
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Jag kan nog inte riktigt hålla med om att den dör under 1900 varv, vid 1500 varv har den fortfarande över 300 Nm, vilket ju är mer än många husbilar har som max! :cool:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Det borde ju finnas någon i närheten av Sala som har en 3:a som ni kunde jämföra orken på.
Jag skulle gett på verkstan en gång till .
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Är det någon som kan någonting om den där knappen med en bil och vikt som finns på många nyare fiathusbilar, även 177 hästarn.
Min tanke var att det är en bromskraftfördelare, mer bromskraft på bakhjulen vid tung last, och jag tycker bilen uppför sig så med knappen aktiverad (en grönt tecken i panelen) får en känsla att den niger lite med bakdelen när jag bromsar. I alla fall så upptäcktes idag att det blev en piggare bil i backarna med denna knapp inne den växlar ner snabbare med mer varv på motorn. Ett e visas bredvid växelindikatorn när UP är connected. // mvh Peter med 250 kubiks scooter på hyllan bak. Redo för fartsträckan Arboga -Örebro i morgon kväll på väg till Berlin

Denna knapp finns bara på bilar med automatlåda.

Det andra, helt automatiskt (AUTO),i vilket systemet bestämmer när växelbytet ska utföras. Med den här logiken kan du använda funktionen UP (funktion för vägar med svåra körförhållanden) som gör att du kan växla vid högt varvtal för att lätt klara av vägar med betydande lutningar med vilken belastning som helst. För att koppla in funktionen, tryck på knappen UP-fig. 4 som sitter bland kommandona på instrumentpanelen. Valet av växeln och funktionsläget (MANUAL eller AUTO) görs med hjälp av växelspaken i vilken
som helst hastighet.
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Är det någon som kan någonting om den där knappen med en bil och vikt som finns på många nyare fiathusbilar, även 177 hästarn.
Min tanke var att det är en bromskraftfördelare, mer bromskraft på bakhjulen vid tung last, och jag tycker bilen uppför sig så med knappen aktiverad (en grönt tecken i panelen) får en känsla att den niger lite med bakdelen när jag bromsar. I alla fall så upptäcktes idag att det blev en piggare bil i backarna med denna knapp inne den växlar ner snabbare med mer varv på motorn. Ett e visas bredvid växelindikatorn när UP är connected. // mvh Peter med 250 kubiks scooter på hyllan bak. Redo för fartsträckan Arboga -Örebro i morgon kväll på väg till Berlin

Hej

Det är Hill holder och med den intryckt håller den bilen bromsad vid start i uppförslut, jag har alltid min intryckt det gör att bilen inte rullar bakåt den tiden det tar att flytta foten från bromspedalen till gaspedalen.

Claes
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Hej

Det är Hill holder och med den intryckt håller den bilen bromsad vid start i uppförslut, jag har alltid min intryckt det gör att bilen inte rullar bakåt den tiden det tar att flytta foten från bromspedalen till gaspedalen.

Claes

????
HillHolder är en extrafunktion i ESP systemet
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Vår -11 carthago är på 5ton med boggie, 157 hkr , automat som växlar fint , tycker den är pigg och snittet är på 1.17 l/mil. Varför måste man ha så bråttom?
 
Toppen