• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingen ork i 3-liters FIAT!

F

F.d. 1286

Guest
Är det någon som har en ny FIAT på 3,0 liter och 177 hk som är nöjd?
Vår köptes i januari och har gått ca 1200 mil. Redan efter 3-400 mil märkte vi att den inte orkade upp för backarna på 6:ans växel. Blev det 4 % lutning stannade motorn vid 80 km/tim, vid 5 % lutning stannade den även på 5:ans växel vid ca 70 Km/tim. De små lutningarna som är mellan Örebro och Arboga gjorde att hastigheten sänktes från 100 till 90! Vid "plattan" i botten hände ingenting!
Ska man göra en omkörning i 100 km/tim och gasar på så händer absolut ingenting! Ingen turbo som skjuter på - ingen som helst fartökning.
Hade den inlämnad på två verkstäder som sa citat" så här ska det ju inte vara - måste vara något fel" slut på citat. Kopplad till datorn visade den inget avvikande.
FIAT:s s.k. expert sa att den var OK. Inget fel på bilen! Den är stor, den är tung och helintergrerad.
- Det rätar nog upp sig när den blir inkörd vid ca 2000 mil, sa experten.
Man blir ju ledsen och besviken. Den är 25 % slöare än den test som gjorts i en husbilstidning.
Den förra bilen på 2,3 liter och 130 hk var betydligt piggare. Hur bromsar man en dylik motor för att kolla hk-antalet?:confused:
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Släpp handbromsen! :twitcy:

Allvarligt, det måste vara något fel. Har samma motor, visserligen väger bilen bara 3.750 kg men den går som ett skott. Behöver inte växla ner för så små uppförsbackar. Har du möjlighet att testa någon annan bil med samma motor så du kan jämföra med.
 

trollthörne

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8610
Medlemskap
2024
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Hej, har en Burstner Elegance 810i med samma motor som du har, bilen har gått i dagsläget ca 300 mil och går som en dröm! Se till att du får garantiservice på din bil för nått måste vara fel! Sista tanken vi körde. Låg på 1,07/mil i snitt och det får man väl tycka är jäkligt bra på en bil som har en tjänstevikt på 4,2 ton Med vänlig hälsning, Trollthörne
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Kan bara instämma. Det måste vara något fel. Har en Adria Sonic 43H Automat. Ligger på samma förbrukning. Bästa motor vi haft...

Bosse
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Vi har "gamla"(bara 150hp) motorn har inga problem går som ett spjut tjästevikten är på 4500kg
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Kollade dom LMMen ?
Kan du kolla så att du har rätt laddtryck så det inte är fel på turbon / wastegaten kanske har hängt sig i öppet läge .
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Det er mekanisme til som henge seg opp på den motoren, den variable turboen! Om den henger fast i sløveste funksjon så blir det nesten som uten turbo. Ikke like ille som om turboslangen ramler av, men ikke langt unna heller.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Är det någon som har en ny FIAT på 3,0 liter och 177 hk som är nöjd? ....................

Har samma motor, husbilen är på 5 ton, kört ca 6000 mil och den fungrar utmärkt med diesel från IDS/Q8. Tankade Jet vid ett tillfälle och fick då liknade resultat som du beskriver.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Ja, jag är faktiskt helnöjd, om vi nu diskuterar just den nya Fiatdrivlinan som i år börjat komma ut på husbilsmarknaden!

Vi har en Hobby 75TL 2012 på 5 ton med 180 MultijetPower II/VGT 177Hp med aut-låda. Bilen går mjukt och fint i hela registret, har bra drag, växlar perfekt, känns urstark i alla lägen - därtill är den ovanligt tyst i kupen och befriad från irriterande väg-, motor- och transmissionsljud (extra innerskärmar fram)! Bilen är tillverkad i slutet på mars 2012 och levererad till oss den 3 april.

Har ännu inte kört så mycket men väl registrerat att medelförbrukning under de första 100 milen låg på 0,96 lit/mil och motsv upp till 200 mil var 0,90 (allt enligt bildatorn). Min körning är mjuk och sker oftast i normal "långtradarfart", mesta delen av körningen har hittills skett på större vägar (flesta milen på E4'n).

Kan inte vara annat än nöjd trots att jag som gammal bilfackman alltid är kritisk - bilen som helhet är ett verkligt lyft från tidigare modeller som jag upplevt och det gäller då speciellt för drivlinesidan!
 

Suning

HBK Medlem
Inlägg
1.343
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
7133
Medlemskap
2024
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Jag hade en Hymer 640 Starline på Mercedeschassi för några år sen. Den tappade nästan all kraft vid minsta backe, och vid kontroll på en Mercedesverkstad fann man att det var varvtalsregulatorn ( hette prylen enligt verkstaden) som behövde bytas.

Efter den enkla åtgärden kom kraften tillbaka igen.

Suning
 
Senast ändrad:

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Min går också väldigt bra , Carthago 5 ton automat. Är väl ingen raket men som husbil drar den helt okey. Lite mer förbrukning än i dom andra inläggen ca 1,2 l mil (har inte kollat så noga) //Peter
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Ska åka sträckan Arboga -Örebro på onsdag (omvänt). Håller koll på hastigheten om jag kommer ihåg detta. I övrigt kan man räkna hk per kilo bil vilket ger en fingervisning om acceleration och backtagningsförmåga. Rapport kommer //Peter
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Något är ju galet iallafall för att den skall gå i hyffsad rask takt upp till 130km/h utan problem .
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Helt klart något fel på motorn.
Vår bil har gamla 157hk motorn med KCR box som motsvarar din effekt.
Första året så skulle det testas hur mycket kraft det fanns och det gjordes i Kasselbackarna.
6:ans växel uppför alla backar utan att bahöva växla ner så nog är det något galet med motorn alltid.
 
T

Tommy W

Guest
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Vi har en kabe 740 med 3.0 på 177 hk som vi tog en tur med i påsk. När vi skulle åka över hallansåsen tyckte ja att det inte fans någon ork i motorn jag var tvungen att växla ner till 5an. När jag samma dag vägde bilen vägde vi 3900 kg .vi är vana med förra bilen som har 130 hk att åka 6 ans växel över hallandsåsen med en vikt av ca 3500 kg. Max disel förbrukning enligt färd datorn är 2,14 liter på 6 än växel bå 177 an.2.22 liter var det på130 an. Vid det här till fället med 177 an hade vi tankat på jet i Skövde. Jag tycker att disel förbrukningen skall vara mer på den stora motorn när man har plattan i botten.vi har en medel förbrukning på ca 1.07 på 177 an på 130 an var det 0.95 liter.jag har frågat flera Fiat verkstäder men ingen kan ge ett bra svar vad för det är så här.
 

Uffe A-son

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Orsa
HBK-Nr
228
Medlemskap
2024
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Jag skulle nog börja med att byta bränslefilter/Mvh.Uffe:rolleyes:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ingen ork i 3-liters FIAT!

Det är väl så att det är E-gas på dessa och ingen vajer .

Kan det vara så att det inte är kalibrerat och att även om man trycker gasen i botten så blir det ingen reaktion på vredet ut vid spjällhuset .

En bekant har en avancerad utrustning (kostade 28000:) som man kan se alla möjliga fel i fordonen och vi kopplade in den i min bil och kunde då avläsa förbrukningen ,turbotryck osv .

På VAG (VW,audi...) så kan man kolla så att gaspedalens respons stämmer med spjällhusets öppning .

Vad är det för årsmodell samt mil ?
Det kanske finns garantier kvar .

Det finns ingen som har en 3.0:a i närheten som du kan prova och kämma på hur en "riktig" går .

Jag vet även att laddtrycksregleringen på min gamla audi styrs med en magnetventil som kan hänga sig och detta ger inga felkoder och det känner man ju om det är 300 hk i bilen eller bara 150 ...
 
Toppen