• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Inga växlar p.g.a. trasig backlampa.

OleT

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
38393
Medlemskap
2024
Körde en tur idag och allt funkade perfekt.
Upptäckte dock att backlampan inte fungerade. Lampan var hel men ingen spänning i lamphållaren. Hittade backkontakten ovanpå växellådan, men motorrummer var ganska skitigt så jag gjorde rent med högtrycksvätten innan jag skruvade bort backkontakten.
Ohm-mätte och det skall vara 0 ohm när den lilla tappen är utsläppt, det pendlade mellan 25-80 ohm. Alltså glapp i backkontakten. Gjorde ren den och lyckades få in kontaktrengörare i den och massera den ordentligt. Satte tillbaka den och backlampan funkade igen.

Startade därefter husbilen och skulle parkera den och nu går det inte att få i någon växel alls? Växellådan kan ju knappast ha gått sönder når den stått still. Hittade denna intressanta länk men folk som haft problem ved sina växellådo, växlar som inte går att få i, växlar som hoppar ut, backen går inte att få i osv.


Jag såg att min Fiat Ducato från 1988 med en Peugeot J5 motor är samma som: Talbot Express / Peugeot J5 / Citroen C25 / FIAT Ducato

Tydligen så är det oftast växellänkarna eller gummit i motor/växellådsupphängningarna som är problemet vilket låter märkligt men högst rimligt om man läser i länken. Får felsöka vidare imorgon. Någon som råkat ut för något liknande?

Med vänlig hälsning,
OleT
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack Jankro. Ja då är de troligtvis backen som spökar för det var ju den jag la i med lite kraft när motorn var av och den spärrar så att inte 1/2 och 3/4 kan lägga i. Så jag skall prova om det går att skjuta axeln från hålet för backkontakten. Frågan är bara skall jag skjuta axeln till vänster eller höger?
Om jag inte tänker fel och om det beror på att axeln inte återvände helt till friläget från det att backen låg i fast själva backingreppet på backdreven släppt..... Så skall axeln tryckas mot "motorn".

(Alltså när allt är ok. och backväxeln är ilagd så är axeln borttryckt mot lådans aluminiumgavel som stopp.... Ja, och om den inte har kommit tillbaka därifrån helt så skall den åt motorn till. Åt vänster alltså, när man står framför bilen.)

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Länge sen ja skruvade i dessa lådor nu men troligtvis har du lyckats lägga i backen eller 5:an utan att växelföraren följt
med på något vis. Ta bort locket över 5:an så ser du vad felet är. Lägg den i friläge därifrån om det går så kan det fungera. Kan även vara att du brutit av spärrstiftet mellan axlarna om du använt för mkt våld på något vis. Då är det bara att riva lådan. Men börja med att ta av locket.
Om jag uppfattat det rätt så ligger ingen växel (backen) i längre, men det verkar som bara själva axeln inte återvänt till friläge, och då som du säger så borde man se det problemet under kåpan och att axeln ligger kvar mot kåpans gavel och inte återvänt till friläge.

M.v.h. JANKRO.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Åt ena hållet är det ju locket till 5:an som stoppar axeln till 5:an o backen, kan vara så att det är backljuskontakten som stoppar åt andra hållet, kommer inte ihåg. Har man då lagt i backen utan kontakten i så kan den ha gått för långt åt det hållet, alltså att backväxeln gått förbi sitt läge o låser p.g.a. det. Har en svag aning om att jag vart ute för detta problem nån gån gång men är osäker. Skruvade massor i dessa lådor på den tiden det begav sig men är länge sen nu. En sak är säker, lägg inte i femman utan locket på, då skramlar det till o flyger lite kulor mm. Som man får leta länge efter.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, locket stoppar axeln när man lägger i backväxeln och fjädrar och kulor far om den rörelsen inte stoppas av locket.
När man lägger i femman så finns det inget givet stopp mer än klickläget och ringen/gaffeln så att säga på de flesta lådorna, men på ritningar så finns det en justerbar skruv så man kan ställa en exakt stoppunkt av axeln åt det hållet när man lägger i femmans växel. Jag borrade och satt dit en sådan justerskruv på den låda jag renoverade för då kunde man få kontroll så att femmans växelgaffel hamnade mitt i spåret på ringen och inte låg och vidarebefordrade lite vibb ända upp till växelspaken. Men då är man tvungen att ha en en ring av nyare modell för de har en snedfas i ytterkant för kulorna, så kulorna hjälper till att hålla ringen i rätt ingreppsläge och inte bara i mitten, och då kan gaffeln med justerskruvens hjälp få sväva fritt i mitten av spåret i stället för att hålla ringen på plats hela tiden.

Kommer inte heller ihåg allt :confused: så jag fick tjuvkika på inläggen, för nya låsningen var blurrig i minnet. Jag trodde det kanske var ca. fyra/fem år sedan jag opererade den lådan.... Men det står 2014 och 2015 på inläggen för renoveringen så det var tydligen snart åtta år sedan ?????

M.v.h. JANKRO.

Ps. jag letade kulor två gånger nere i pannrummet under renoveringen och det slutade med att jag köpte en påse med nya. Det är ju tummått av någon anledning på kulorna... Men i alla fall ett standardmått som finns tillgängligt här hemma hos kullagerfirmor.
 
Senast ändrad:

OleT

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
38393
Medlemskap
2024
Det kan ha kommit in en massa skräp och vatten i växellådan när du högtryckspolade.
Dels i ventilationen för lådan och hålet för växeltappen. Ventilen för ventilationen ska gå att skruva loss. På en av dina bilder är det en massa skräp på och bredvid backljuskontakten. En del skräp kan ha ramlat ner i hålet när du tog bort kontakten. På min bil finns det en bricka under kontakten. Det verkar inte finnas en bricka där på din bil. Kolla i hålet med din kamera, även där ventilationen sitter.
Har du kollat om det går att röra växelspaken i alla lägen nu när länken bortkopplad från växellådans tapp, se Jankros inlägg nr4.

Tack för tipset Herbert. Jag hade både ingående axelmutter och backkontakten iskruvad då jag högtryckstvättade. Ventilen vet jag inte riktigt vart den sitter men det är inget jag haft borta i alla fall .

Med spaken bortkopplad. Nej det går inte att röra axeln mer än upp ca. 10 mm och ner ca. 5 mm. Inget H/V.

Med vänlig hälsning,
OleT
 

OleT

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
38393
Medlemskap
2024
Länge sen ja skruvade i dessa lådor nu men troligtvis har du lyckats lägga i backen eller 5:an utan att växelföraren följt
med på något vis. Ta bort locket över 5:an så ser du vad felet är. Lägg den i friläge därifrån om det går så kan det fungera. Kan även vara att du brutit av spärrstiftet mellan axlarna om du använt för mkt våld på något vis. Då är det bara att riva lådan. Men börja med att ta av locket.
Tack Topaz, jag tror du är något på spåret. Eftersom jag var tvungen att bruka "lite våld" när jag provade backväxelkontakten misstänker jag att jag tagit i för hårt och något hoppat över. För att komma framåt så tror jag nästa steg blir att som du säger ta bort locket över 5:an, så finns nog svaret där. Kan man med våld lyckas skjuta 5:ans drev så att säga över kanten så kulorna till synkringen hoppat bort?

Jankro har i sin beskrivning gjort en egen stopp för 5:ans axel, kan det vara det jag försökt forcera genon locket?

Med vänlig hälsning,
OleT
 

OleT

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
38393
Medlemskap
2024
Tror jag löst lite annat glapp.
När det ändå regnar och är +2 så tittade jag lite på hur man kan minska glappet i spaken.

Jag kom fram till att det är ganska glappt i både Hardyskivans infästning i axeln till växellådan samt axeln som går ner i lådan genom den stora muttern.

Hardyskivan
Det är en M8 bult som går igenom axeln på hardyskivan och både hålen och bulten var rejält nötta. Jag borrade upp hålen något och svarvade ner en M10 bult så den fick exakt passning utan något glapp alls. Nu blev det rejält tajt.

Axelglapp
Både ingående axel samt bussningen i den stora muttern är nötta, Se video:
.
Så jag tror att man kan få det riktigt bra genom att utnyttja de delar som inte är nötta genom att göra en förlängd insatsbussning. Jag är inte riktigt klar ännu då jag måste veta hur mycket axeln rör sig upp/ner och hur mycket jag kan utnyttja av axels yta. Tanken är att svarva ut den gamla stora mutterbussningen och sedan pressa ner den nya förlängda mässingsbussningen. Var tror ni, borde inte det fungera? Se bilderna och ritningen.

Med vänlig hälsning, och en trevlig helg!
Ole T
 

Bilagor

  • Insatsbussning.JPG
    Insatsbussning.JPG
    1,3 MB · Visningar: 26
  • Mässingslager glapp2.jpg
    Mässingslager glapp2.jpg
    1,8 MB · Visningar: 15
  • M10 bult Hardyskiva.JPG
    M10 bult Hardyskiva.JPG
    2,1 MB · Visningar: 12
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Tror jag löst lite annat glapp.
När det ändå regnar och är +2 så tittade jag lite på hur man kan minska glappet i spaken.

Jag kom fram till att det är ganska glappt i både Hardyskivans infåstning i axeln till växellådan samt axeln som går ner i lådan genom den stora muttern.

Hardyskivan
Det är en M8 bult som går igenom axeln på hardyskivan och både hålen och bulten var rejält nötta. Jag borrade upp hålen något och svarvade ner en M10 bult så den fick exakt passning utan något glapp alls. Gjorde dessvärre bulten för kort så jag skall göra en ny.

Axelglapp
Både ingående axel samt bussningen i den stora muttern är nötta, Se video:
.
Så jag tror att man kan få det riktigt bra genom att utnyttja de delar som inte är nötta genom att göra en förlängd insatsbussning. Jag är inte riktigt klar ännu då jag måste veta hur mycket axeln rör sig upp/ner och hur mycket jag kan utnyttja av axels yta. Tanken är att svarva ut den gamla stora mutterbussningen och sedan pressa ner den nya förlängda mässingsbussningen. Var tror ni, borde inte det fungera? Se bilderna och ritningen.

Med vänlig hälsning, och en trevlig helg!
Ole T
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jankro har i sin beskrivning gjort en egen stopp för 5:ans axel, kan det vara det jag försökt forcera genon locket?

Med vänlig hälsning,
OleT
Hej, locket stoppar åt ena hållet när man lägger i backväxeln. (Det är då fjädrar och kulor kan fara om locket är borta så axeln/ringen kommer för långt.)
Den extra stoppskruven stoppar axeln åt andra hållet när man lägger i femmans växel. ( Det är då i kombination med en stoppskruv som man behöver en uppdaterad ring med extrafas för kulorna vid ingreppsläget av femman.)

Så här (från renoveringssidorna).
Ingreppsring.JPG

Här är lådan/axeln, stopp mot lådans gavel åt vänster/backläge. Stopp mot den nya stoppskruven (röd) åt höger/ femman ilagd.
Det finns förstärkning i gjutningen av lådan för en stoppskruv, men inte urslipningen i originalringen för kulorna. Verkar nästan som det fanns snål- eller lyx-variant av lådorna, och i så fall hamnade snålvarianten i husbilarna.
Backljuskontakten glider mot grön yta (med tanke på om man ev. kan komma åt axeln genom hålet).
Ingreppsring stoppskruv..JPG
Ps. Jag tror det finns två varianter av gröna ytan, för det finns två varianter av backljuskontakten Nc eller No, sluten eller öppen när den är opåverkad. ?? Om det skulle bli underligt vid ev. byte.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

OleT

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
38393
Medlemskap
2024
Om du vill få bort lite annat glapp uppe vid växelspaken så......

Visa bilaga 231048

M.v.h. JANKRO.
Tack, man blir ju nästan lite manisk och vill få bort så mycket glapp som möjligt. Jag tror med dina tips ovan och det jag föreslog med en insatsbussning och ny tightare bult till Hardykopplingen så kommer det att bli bättre än när den var ny. Nåja nu skall jag ju först fixa så jag har annat än friläge i lådan också.

Det har diskuterats tidigare hur duktiga de som konstruerade förr var. Tror iofs de var utbildade och kunde just det de skulle men de hade säkert alltid en stram budget och tidspress, då blir det inget över till smarta innovationer. Jag har ju sett i din tråd om lådan att du förbättrat flera saker just för att du sett problemen och med lite vidare kunskap gör det bättre. All heder!

Med vänlig hälsning,
OleT
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Tack, man blir ju nästan lite manisk och vill få bort så mycket glapp som möjligt. Jag tror med dina tips ovan och det jag föreslog med en insatsbussning och ny tightare bult till Hardykopplingen så kommer det att bli bättre än när den var ny. Nåja nu skall jag ju först fixa så jag har annat än friläge i lådan också.

Det har diskuterats tidigare hur duktiga de som konstruerade förr var. Tror iofs de var utbildade och kunde just det de skulle men de hade säkert alltid en stram budget och tidspress, då blir det inget över till smarta innivationer. Jag har ju sett i din tråd om lådan att du förbättrat flera saker just för att du sett problemen och med lite vidare kunskap gör det bättre. All heder!

Med vänlig hälsning,
OleT
JANKRO är värt medlemsavgiften många gånger om. :) Sedan får man alla de andra kunniga proffsens erfarenheter som bonus! :bock:
 

Javil

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
35903
Medlemskap
2024
Jag har bara kommit till tanken på en växellådsrenovering, då jag saknar synkningen på 4:an sen några tusen mil. I mina sök hittade jag den här mannen som visar hur man reparerar en växellåda samt växelspaksreglaget. på en Ducato 82-94.
Hoppas att det är något användbart. Han har delat upp växellådsreparationen i tre delar. Det finns även en del om växelspakssystemet. Det finns även en engelsk översättning om man inte behärskar tyska.
 
Toppen