• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Inga växlar p.g.a. trasig backlampa.

OleT

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
38393
Medlemskap
2024
Körde en tur idag och allt funkade perfekt.
Upptäckte dock att backlampan inte fungerade. Lampan var hel men ingen spänning i lamphållaren. Hittade backkontakten ovanpå växellådan, men motorrummer var ganska skitigt så jag gjorde rent med högtrycksvätten innan jag skruvade bort backkontakten.
Ohm-mätte och det skall vara 0 ohm när den lilla tappen är utsläppt, det pendlade mellan 25-80 ohm. Alltså glapp i backkontakten. Gjorde ren den och lyckades få in kontaktrengörare i den och massera den ordentligt. Satte tillbaka den och backlampan funkade igen.

Startade därefter husbilen och skulle parkera den och nu går det inte att få i någon växel alls? Växellådan kan ju knappast ha gått sönder når den stått still. Hittade denna intressanta länk men folk som haft problem ved sina växellådo, växlar som inte går att få i, växlar som hoppar ut, backen går inte att få i osv.


Jag såg att min Fiat Ducato från 1988 med en Peugeot J5 motor är samma som: Talbot Express / Peugeot J5 / Citroen C25 / FIAT Ducato

Tydligen så är det oftast växellänkarna eller gummit i motor/växellådsupphängningarna som är problemet vilket låter märkligt men högst rimligt om man läser i länken. Får felsöka vidare imorgon. Någon som råkat ut för något liknande?

Med vänlig hälsning,
OleT
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag hittade några maxpixlade bilder på lådan innan skalet är borta, och sedan med skalet borta.

Mitt i första bilden ser du växelarmen....
DSCF0218.JPG

.... som på denna bild syns uppe i hörnet inne i lådan, och de tre gafflarna som den skall flytta upp eller ner syns mitt i denna bild. Till höger om gafflarna lite lägre ser du den där fjäderbelastade pinnen som låg dåligt på bilderna som du tidigare tittat på.
Mycket fin olja i vägen tyvärr. Om du......

DSCF0219.JPG

........ klickar på bilderna så får du upp dem på ny sida, då klickar du igen på dem så blir de/gafflarna jättestora.
På rundpinnen i mitten med tre hack i överst, så finns det ett längre hack nedanför... Det är det hacket som backljuskontaktens plupp glider mot och slår om mot. Där kanske det går att pilla lite också.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

OleT

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
38393
Medlemskap
2024
Tack för bilderna. Jag är är vetgirig och funderar på vad som har hänt. Skulle det kunna vara så att växelföraren när jag med kraft växlade från back till friläge har kommit in emellan klackarna till växelföraren som då har hamnat på fel sida om gaffeln och därför kan jag bara lyfta den, inte vrida i något läge. Jag tycker att jag kan lyfta den ca 10mm, men trycka ner den endast 5-7 mm. Borde det inte vara lika mycket både upp och ned, den är ju återfjädrande?
 

Bilagor

  • bild.jpg
    bild.jpg
    632,1 KB · Visningar: 23

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag la till lite text ovan.....

(Det är inte säkert att fjädrarna balanserar axeln exakt i mitten så rörelsen blir lika lång åt båda hållen.)

Ja det skulle också kunna vara något att själva backgaffeln och dess långa axel inte är helt i linje med de andra för då är alla de andra axlarna låsta som sagt, om du kollar i länken på rätt ställe, och växelföraren bara pendlar mellan de två andra och inte kommer in i Backen/femmans gaffel Prova lite som jag skrev i inlägget ovan med axeln nere i hålet för backljuskontakten..... om det går.

M.v.h. JANKRO.

Länk till spärrar. (Den ritade bilden.)
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ps. om inget verkar gå, lossa stora Muttern/hylsan där växelaxeln kommer upp. Tryck axeln neråt när du drar upp hylsan.
Som du ser på förstorad bild så sitter växelaxeln i ett hål som styrning längst ner, om man micklar med axeln för att kanske få in tvärarmen rätt mellan gafflarna... Så akta så fjädern inte ramlar bort... Jag vet inte hur bra den håller sig på plats om man (vilket man inte normalt skall göra) får upp axeln ur styrningen och fjädern kanske ser en fri väg att hoppa ner i lådan :msn_wall:. Jag vet att det går att få det på plats igen för man får mickla med det när man plockar ihop lådan (om man bortser från det fel som du har) men som sagt igen, jag vet inte hur lätt fjädern sticker iväg.

Axeln brukar vara lite nött när man ser den.
Inne i hylsans hål sitter det en Oring som kan bytas för lite bättre glid för axeln, jag har för mig att man kan ta en för stor Oring med 3m.m. gods och kapa av den en bit för att få 3m.m. gummi på en så liten Oring är inte standard. Om du måste plocka sönder allt så bör du putsa av axeln och då fixa en 3m.m. Oring för att passa med lite upputsad axel.

Ochhhh, en till :p. Till höger om backljuskontakten sitter det som ett plattjärn med två skruvar. Akta... men om man lossar det och håller reda på tre fjädrar som sträcker på sig och sedan fiskar upp tre kulor med en liiiten magnet kanske. så har du de där tre hacken på axlarna där nere. Det är möjligt att du kan mäta med ett skjutmått om axeln närmast (backläge och femman) har sitt mellanhack mitt för hålet och då har samma djup som de andra två axlarna som troligen ligger rätt. Hålen är så små att det går nog inte att pilla med axeln men.....

Hoppas det blev begripligt....:confused:. M.v.h JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag såg att min Fiat Ducato från 1988 med en Peugeot J5 motor är samma som: Talbot Express / Peugeot J5 / Citroen C25 / FIAT Ducato

OleT
Och faktiskt också som Alfa Romeo skåpbil. Men tyvärr byggde de nog aldrig husbil på den... För ett Alfa märke i nosen skulle kanske höja statusen en aning :msn_tongue:.
Så länge det är bensin så är det helt samma bil och motor, men i dieselutförande så är det olika motorer.

M.v.h. JANKRO.
 

OleT

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
38393
Medlemskap
2024
Ps. om inget verkar gå, lossa stora Muttern/hylsan där växelaxeln kommer upp. Tryck axeln neråt när du drar upp hylsan.
Som du ser på förstorad bild så sitter växelaxeln i ett hål som styrning längst ner, om man micklar med axeln för att kanske få in tvärarmen rätt mellan gafflarna... Så akta så fjädern inte ramlar bort... Jag vet inte hur bra den håller sig på plats om man (vilket man inte normalt skall göra) får upp axeln ur styrningen och fjädern kanske ser en fri väg att hoppa ner i lådan :msn_wall:. Jag vet att det går att få det på plats igen för man får mickla med det när man plockar ihop lådan (om man bortser från det fel som du har) men som sagt igen, jag vet inte hur lätt fjädern sticker iväg.

Axeln brukar vara lite nött när man ser den.
Inne i hylsans hål sitter det en Oring som kan bytas för lite bättre glid för axeln, jag har för mig att man kan ta en för stor Oring med 3m.m. gods och kapa av den en bit för att få 3m.m. gummi på en så liten Oring är inte standard. Om du måste plocka sönder allt så bör du putsa av axeln och då fixa en 3m.m. Oring för att passa med lite upputsad axel.

Ochhhh, en till :p. Till höger om backljuskontakten sitter det som ett plattjärn med två skruvar. Akta... men om man lossar det och håller reda på tre fjädrar som sträcker på sig och sedan fiskar upp tre kulor med en liiiten magnet kanske. så har du de där tre hacken på axlarna där nere. Det är möjligt att du kan mäta med ett skjutmått om axeln närmast (backläge och femman) har sitt mellanhack mitt för hålet och då har samma djup som de andra två axlarna som troligen ligger rätt. Hålen är så små att det går nog inte att pilla med axeln men.....

Hoppas det blev begripligt....:confused:. M.v.h JANKRO.
Tusen tack, jodå det blev begripligt, efter att ha tittat ingående på ditt inlägg om när du renoverar en låda så börjar jag förstå hur det fungerar, tror jag. Tusen tack för all tid du lägger ned för att svara på mina inlägg. Skall testa dina 2 tips imorgon + det att lyfta husbilen och snurra lite på hjulen. Jag kom just på att jag hade en sån där liten kamera 4mm på en lång arm, skall ochså kolla om jag ser något med den.

Med vänlig hälsning,
OleT
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Om det var min bil så skulle jag lägga mig under och rucka drivaxlarna höger/vänster med en stor rörtång och milt våld,fram och åter samtidigt som en tredje person manövrerar växelstången, med lite tur så kan man hamna i någon form av mellanläge där stången avlastas och kan lossas.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Tusen tack, jodå det blev begripligt, efter att ha tittat ingående på ditt inlägg om när du renoverar en låda så börjar jag förstå hur det fungerar, tror jag. Tusen tack för all tid du lägger ned för att svara på mina inlägg. Skall testa dina 2 tips imorgon + det att lyfta husbilen och snurra lite på hjulen. Jag kom just på att jag hade en sån där liten kamera 4mm på en lång arm, skall ochså kolla om jag ser något med den.

Med vänlig hälsning,
OleT
Har du koll på oljenivån i lådan, den är viktig på de här bilarna! Har du bytt ut oljan någon gång. Bottenpluggarna har magneter, om det har fastnat en massa spån kan det ge en hint om hur lådan mår. Allt går att läsa om i Jankros länk, även hur mycket olja det ska vara.
Jag hade en Ford Escort för många år sen som inte gick att växla. Det fanns ingen avtappningsplugg på den bilen. Växelådsoljan var som en gråvit sörja, kondens och urgammal olja. Med ny olja blev lådan lättväxlad.
De här gamla Ducato bilarna kan behöva ha lite mer påkostad växellådsolja. Sen ska man inte hälla i GL5 olja i de här lådorna för då synkningarna stryk på sikt.

När du ändå ska lyfta bilen passa på att kolla om packboxarna håller tätt på växellådan vid drivaxlarna.

Lycka till
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag har kollat lite på bl.a. Talbot club m.m. och det som blir underligt med OleT´s låda är att det inte går att lägga i någon växel alls, och bråkar delarna till femmans växel när backen ligger i så skall egentligen inte backen alls gå att få ur.
OleT´s låda verkar ha fastnat i annat läge. Ingen växel är i men något ligger ändå kvar så att iläggning av både backen och andra växlar är spärrad.
Då skulle det vara intressant att veta om långa axeln med hacken i ligger i rätt frilage eller inte.

M.v.h. JANKRO.
 

OleT

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
38393
Medlemskap
2024
Uppdatering.
Med flera tips från Jankro och er här har jag nu tagit bort plåten som håller de 3 fjädrarna, slipade till en liten magnet som jag satte i ändan på en M6 skruv och stoppade ner i varje hål och fiskade upp 3 kulor. Sprutade i WD40 (Skall ju ändå byta) då oljan var ganska mörk så den har inte blivit bytt på länge.
Hade glömt att jag köpt en inspektionskamera på Lidl för några år sedan så jag testade om det gick att ta några bilder ner i hålen mot de 3 växelaxlarna för att försöka utröna i vilket läge de stod. Bilderna ser ni nedan. Svårt att utröna vilket läge 1-2 och 3-4 står i men 5-Back axeln står i alla fall inte i samma läge som de andra och friläge är i. Vad tycker ni?

Med vänlig hälsning,
OleT
 

Bilagor

  • 3 axlar back fel.jpg
    3 axlar back fel.jpg
    840,5 KB · Visningar: 91
  • Kulborrtagare.JPG
    Kulborrtagare.JPG
    1,3 MB · Visningar: 88

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja'a du.... Svårt att veta, även om jag varit där inne så att säga. Men själva backfunktionen med drevet som trycks in verkar ju ha släppt, men hela rörelsen på axeln har inte skett. Det är ju lite som en "släde" runt axeln som sedan flyttar på backfunktionens delar och frågan är ju också om man kan lita på funktionen om man lyckas att pilla det rätt.
Men om 1/2 och 3/4 axlarna står mitt i sina hack och Back/5 inte gör det så är det ju därför 1/2 och 3/4 inte går att lägga i, för de där spärrstiften stoppar det och tillåter ju bara en axel i taget vara ur frilägesposition.
Hålen för kulorna är väl för små, men kan man ev. komma åt snedfaserna på försänkningen för backljuskontakten genom det hålet så man med typ en mejsel kan få lite tryck i sidled på axeln, och känna om den vill hoppa rätt....

Sedan finns det ju ett mellansteg om du känner dig helt tvingad att plocka bort lådan för att komma in i den.
Den här axeln är ju längre än de andra och sticker ju ut i utrymmet för femman, för där sitter ju gaffeln till femman på den axeln.
Då har man ju fri tillgång till att både trycka och dra i axeln och även se så det inte är just vid femman som något har hakat upp sig.
Men om du hade nästa generations låda så vore det bara att ta bort plåtkåpan och kolla. Ca. tio minuters jobb.
Nu skall ju aluminiumkåpan bort och då måste ju lådan sänkas ner i den änden så att kåpan kan lossas.
Man får kolla kablar, länkarmar, kylarslangar, och viktigt-slangarna till värmepaketet räcker nog inte utan att lossas tyvärr.
Båda motorfästena på lådan skall bort med en domkraft under lådan så man kan sänka den för att plocka bort kåpan.
Kåpan har stoppklack för axelns rörelse så man får akta sig så axeln inte dras för långt "ut".
Det är den operationen som görs i Herbet's länk till Talbot.
Men som sagt, en vettig mellanlandning innan bortplockning av lådan som kanske kan lösa problemet om det "bara" ligger vid femmans växeldelar.

Keep the good spirit going. M.v.h. JANKRO.
 

OleT

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
38393
Medlemskap
2024
Ja'a du.... Svårt att veta, även om jag varit där inne så att säga. Men själva backfunktionen med drevet som trycks in verkar ju ha släppt, men hela rörelsen på axeln har inte skett. Det är ju lite som en "släde" runt axeln som sedan flyttar på backfunktionens delar och frågan är ju också om man kan lita på funktionen om man lyckas att pilla det rätt.
Men om 1/2 och 3/4 axlarna står mitt i sina hack och Back/5 inte gör det så är det ju därför 1/2 och 3/4 inte går att lägga i, för de där spärrstiften stoppar det och tillåter ju bara en axel i taget vara ur frilägesposition.
Hålen för kulorna är väl för små, men kan man ev. komma åt snedfaserna på försänkningen för backljuskontakten genom det hålet så man med typ en mejsel kan få lite tryck i sidled på axeln, och känna om den vill hoppa rätt....

Sedan finns det ju ett mellansteg om du känner dig helt tvingad att plocka bort lådan för att komma in i den.
Den här axeln är ju längre än de andra och sticker ju ut i utrymmet för femman, för där sitter ju gaffeln till femman på den axeln.
Då har man ju fri tillgång till att både trycka och dra i axeln och även se så det inte är just vid femman som något har hakat upp sig.
Men om du hade nästa generations låda så vore det bara att ta bort plåtkåpan och kolla. Ca. tio minuters jobb.
Nu skall ju aluminiumkåpan bort och då måste ju lådan sänkas ner i den änden så att kåpan kan lossas.
Man får kolla kablar, länkarmar, kylarslangar, och viktigt-slangarna till värmepaketet räcker nog inte utan att lossas tyvärr.
Båda motorfästena på lådan skall bort med en domkraft under lådan så man kan sänka den för att plocka bort kåpan.
Kåpan har stoppklack för axelns rörelse så man får akta sig så axeln inte dras för långt "ut".
Det är den operationen som görs i Herbet's länk till Talbot.
Men som sagt, en vettig mellanlandning innan bortplockning av lådan som kanske kan lösa problemet om det "bara" ligger vid femmans växeldelar.

Keep the good spirit going. M.v.h. JANKRO.
Tack Jankro. Ja då är de troligtvis backen som spökar för det var ju den jag la i med lite kraft när motorn var av och den spärrar så att inte 1/2 och 3/4 kan lägga i. Så jag skall prova om det går att skjuta axeln från hålet för backkontakten. Frågan är bara skall jag skjuta axeln till vänster eller höger?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack Jankro. Ja då är de troligtvis backen som spökar för det var ju den jag la i med lite kraft när motorn var av och den spärrar så att inte 1/2 och 3/4 kan lägga i. Så jag skall prova om det går att skjuta axeln från hålet för backkontakten. Frågan är bara skall jag skjuta axeln till vänster eller höger?
Bara en liten fundering, bilen står väl inte så att den "hänger" på drivlinan, t.ex. i en sluttning/backe?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Tack Jankro. Ja då är de troligtvis backen som spökar för det var ju den jag la i med lite kraft när motorn var av och den spärrar så att inte 1/2 och 3/4 kan lägga i. Så jag skall prova om det går att skjuta axeln från hålet för backkontakten. Frågan är bara skall jag skjuta axeln till vänster eller höger?
Det kan ha kommit in en massa skräp och vatten i växellådan när du högtryckspolade.
Dels i ventilationen för lådan och hålet för växeltappen. Ventilen för ventilationen ska gå att skruva loss. På en av dina bilder är det en massa skräp på och bredvid backljuskontakten. En del skräp kan ha ramlat ner i hålet när du tog bort kontakten. På min bil finns det en bricka under kontakten. Det verkar inte finnas en bricka där på din bil. Kolla i hålet med din kamera, även där ventilationen sitter.
Har du kollat om det går att röra växelspaken i alla lägen nu när länken bortkopplad från växellådans tapp, se Jankros inlägg nr4.

 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Länge sen ja skruvade i dessa lådor nu men troligtvis har du lyckats lägga i backen eller 5:an utan att växelföraren följt
med på något vis. Ta bort locket över 5:an så ser du vad felet är. Lägg den i friläge därifrån om det går så kan det fungera. Kan även vara att du brutit av spärrstiftet mellan axlarna om du använt för mkt våld på något vis. Då är det bara att riva lådan. Men börja med att ta av locket.
 
Toppen