• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Inga växlar p.g.a. trasig backlampa.

OleT

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
38393
Medlemskap
2024
Körde en tur idag och allt funkade perfekt.
Upptäckte dock att backlampan inte fungerade. Lampan var hel men ingen spänning i lamphållaren. Hittade backkontakten ovanpå växellådan, men motorrummer var ganska skitigt så jag gjorde rent med högtrycksvätten innan jag skruvade bort backkontakten.
Ohm-mätte och det skall vara 0 ohm när den lilla tappen är utsläppt, det pendlade mellan 25-80 ohm. Alltså glapp i backkontakten. Gjorde ren den och lyckades få in kontaktrengörare i den och massera den ordentligt. Satte tillbaka den och backlampan funkade igen.

Startade därefter husbilen och skulle parkera den och nu går det inte att få i någon växel alls? Växellådan kan ju knappast ha gått sönder når den stått still. Hittade denna intressanta länk men folk som haft problem ved sina växellådo, växlar som inte går att få i, växlar som hoppar ut, backen går inte att få i osv.


Jag såg att min Fiat Ducato från 1988 med en Peugeot J5 motor är samma som: Talbot Express / Peugeot J5 / Citroen C25 / FIAT Ducato

Tydligen så är det oftast växellänkarna eller gummit i motor/växellådsupphängningarna som är problemet vilket låter märkligt men högst rimligt om man läser i länken. Får felsöka vidare imorgon. Någon som råkat ut för något liknande?

Med vänlig hälsning,
OleT
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej OleT, bara en tanke, metallpluppen i backljuskontakten sitter väl fortfarande kvar så den inte hoppat bort av slitage och lagt sig olämpligt.
Du har väl en sådandär hardyskiva av gummi på växelstången nere vid lådan kolla den efter tvätten.
Ligger det en växel i nu, eller är det friläge, eller kanske backväxeln som inte går att få ur.

Det som står på engelska sidor behöver du inte bry dig om så mycket, för i deras högerstyrda bilar så sitter det ett helt härke med leder och länkar som slutar i en golvväxelspak. Som gjort för extra problem. Rulla ner en bit på länksidan så ser du eländet.

M.v.h. JANKRO.
 

OleT

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
38393
Medlemskap
2024
Bara en tanke, metallpluppen i backljuskontakten sitter väl fortfarande kvar så den inte hoppat bort av slitage och lagt sig olämpligt.
Du har väl en sådandär hardyskiva av gummi på växelstången nere vid lådan kolla den efter tvätten.
Ligger det en växel i nu, eller är det friläge, eller kanske backväxeln.

Det som står på engelska sidor behöver du inte bry dig om så mycket, för i deras högerstyrda bilar så sitter det ett helt härke med leder och länkar som slutar i en golvväxelspak. Som gjort för extra problem.

M.v.h. JANKRO.
Metallpluppen sitter kvar. Ja det sitter gummiskiva på växelstången. Den är i friläge och det går inte att få i någon växel.
Det ser bra ut men jag kan ju inte växla och titta samtidigt dessvärre. :).Länken jag delade tog upp även vänsterstyrda med liknande problem men precis som du säger så verkar det vara betydligt mer komplicerade länkar på högerstyrna. Vet du om det finns några länkar i kupeén bakom växelspaken vid ratter eller går den rakt ner i lådan?
Får ordna en assistent imorgon och se vad som händer.

Med vänlig hälsning,
OleT
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, där uppe är det en kula, en kopp och en fjäder. lite svår att måla med ord, men problemet borde sitta nere i lådan.
Går det att dra stången up och ner så att säga med växelspaken, men det går inte att använda H mönstret.
Känns det i så fall som vanligt upp och ner men är tvärstopp på H mönstret.
Du startade ju bilen och då antar jag att du någon gång hade kopplingspedalen uppe så du vet att det inte ligger någon växel i.
Man kan skruva loss den stora bussningen som axeln kommer upp ur från lådan. men sedan är det jättesvårt att med ord beskriva vidare för axeln och armen på den som sitter inne i lådan blir rätt ledlös och så får inte nedre fjädern, gul pil lossna, men det kanske finns något skrivet om det.
Men den ser ut så här.
Växelaxel.JPG
Blå pilarna visar armen som lägger i växlarna, H mönstret, och den flyttas upp och ner för att hamna mellan 1 och 2 eller 3 och 4 eller 5 och back.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det skulle kanske kunna vara femmans växel som lagt av. Jag råkade ut för detta på en Ducato -88 när jag bara stannat vid trottoarkanten för att släppa av en person i Helsingör. När jag skulle köra igen så gick det inte att lägga i någon växel alls och det blev bärgning till verkstad. Ingen rolig start på semestern men det är en annan historia.

Jag hade inte märkt något annorlunda vid körningen innan stoppet, bilen hade gått 5 500 mil och servats på Fiat-verkstad.

//Michael, medlem
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej OleT, bara en tanke, metallpluppen i backljuskontakten sitter väl fortfarande kvar så den inte hoppat bort av slitage och lagt sig olämpligt.
Du har väl en sådandär hardyskiva av gummi på växelstången nere vid lådan kolla den efter tvätten.
Ligger det en växel i nu, eller är det friläge, eller kanske backväxeln som inte går att få ur.

Det som står på engelska sidor behöver du inte bry dig om så mycket, för i deras högerstyrda bilar så sitter det ett helt härke med leder och länkar som slutar i en golvväxelspak. Som gjort för extra problem. Rulla ner en bit på länksidan så ser du eländet.

M.v.h. JANKRO.
En vild gissning.
Det finns en bricka på backljuskontakten som fungerar som tätning. Om man glömmer att sätta dit brickan vad händer då. Utan brickan kommer kontakten att gå ner lite lägre i växellådan. Tappen på kontakten löper på en axel i lådan. Kommer då kontakten att spänna mot axeln och påverka växlingen i lådan.
 

OleT

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
38393
Medlemskap
2024
Hej, där uppe är det en kula, en kopp och en fjäder. lite svår att måla med ord, men problemet borde sitta nere i lådan.
Går det att dra stången up och ner så att säga med växelspaken, men det går inte att använda H mönstret.
Känns det i så fall som vanligt upp och ner men är tvärstopp på H mönstret.
Du startade ju bilen och då antar jag att du någon gång hade kopplingspedalen uppe så du vet att det inte ligger någon växel i.
Man kan skruva loss den stora bussningen som axeln kommer upp ur från lådan. men sedan är det jättesvårt att med ord beskriva vidare för axeln och armen på den som sitter inne i lådan blir rätt ledlös och så får inte nedre fjädern, gul pil lossna, men det kanske finns något skrivet om det.
Men den ser ut så här.
Visa bilaga 230951
Blå pilarna visar armen som lägger i växlarna, H mönstret, och den flyttas upp och ner för att hamna mellan 1 och 2 eller 3 och 4 eller 5 och back.

M.v.h. JANKRO.
Kopplade bort växelföraren så det blev lättare att testa. Det går att dra axeln uppåt och trycka den 5-8 mm nedåt. Men det går inte att vrida den i något av dessa 3 lägen.
Hej, där uppe är det en kula, en kopp och en fjäder. lite svår att måla med ord, men problemet borde sitta nere i lådan.
Går det att dra stången up och ner så att säga med växelspaken, men det går inte att använda H mönstret.
Känns det i så fall som vanligt upp och ner men är tvärstopp på H mönstret.
Du startade ju bilen och då antar jag att du någon gång hade kopplingspedalen uppe så du vet att det inte ligger någon växel i.
Man kan skruva loss den stora bussningen som axeln kommer upp ur från lådan. men sedan är det jättesvårt att med ord beskriva vidare för axeln och armen på den som sitter inne i lådan blir rätt ledlös och så får inte nedre fjädern, gul pil lossna, men det kanske finns något skrivet om det.
Men den ser ut så här.
Visa bilaga 230951
Blå pilarna visar armen som lägger i växlarna, H mönstret, och den flyttas upp och ner för att hamna mellan 1 och 2 eller 3 och 4 eller 5 och back.

M.v.h. JANKRO.
Det går att dra axel upp ca 10mm, ner går det inte lika långt, kanske 4-7mm. Det går inte att vrida den alls i något av de 3 lägena. Kan det vara så att lådan hamnat i ett ogynnsamt läge då jag kört mellan back och friläge med motorn avstängd då jag testade backkontakten. Sedan finns det ett gängat hål som är tomt mellan växelföraraxeln och backkontakten. Vad skall sitta där, kan det ha kommit in skit när jag högtryckstvättar?

Mvh
OleT
 

Bilagor

  • IMG_0458.jpeg
    IMG_0458.jpeg
    978,7 KB · Visningar: 73
  • IMG_0472.jpeg
    IMG_0472.jpeg
    1,5 MB · Visningar: 73
  • IMG_0471.jpeg
    IMG_0471.jpeg
    2,5 MB · Visningar: 72

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Kopplade bort växelföraren så det blev lättare att testa. Det går att dra axeln uppåt och trycka den 5-8 mm nedåt. Men det går inte att vrida den i något av dessa 3 lägen.

Det går att dra axel upp ca 10mm, ner går det inte lika långt, kanske 4-7mm. Det går inte att vrida den alls i något av de 3 lägena. Kan det vara så att lådan hamnat i ett ogynnsamt läge då jag kört mellan back och friläge med motorn avstängd då jag testade backkontakten. Sedan finns det ett gängat hål som är tomt mellan växelföraraxeln och backkontakten. Vad skall sitta där, kan det ha kommit in skit när jag högtryckstvättar?

Mvh
OleT
Växellådans ventilation är placerad på ovansidan. Det kan vara den som saknas. Den går att skruva loss. Det är plast plopp på toppen av den. Jag har för mig att plasten är röd. Jankro kan allt om de här växellådorna. Du kan söka i forum, skriv Jankro och växellådor.

En länk till ett forum som har hjälpt mig en del.
 

OleT

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
38393
Medlemskap
2024
En vild gissning.
Det finns en bricka på backljuskontakten som fungerar som tätning. Om man glömmer att sätta dit brickan vad händer då. Utan brickan kommer kontakten att gå ner lite lägre i växellådan. Tappen på kontakten löper på en axel i lådan. Kommer då kontakten att spänna mot axeln och påverka växlingen i lådan.
Tack för tipset. Tog bort backkontakten helt men det går fortfarande inte att växla. Upp och ner går det lätt att röra axeln, men att vrida den är helt stumt utan glapp.
 

OleT

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
38393
Medlemskap
2024
Kan det vara så att när jag stod med motorn avslagen och växlade mellan friläge och back på något sätt låst växellådan? Axeln går att röra upp och ned utan problem men att vrida den är helt stumt otan glapp. Skulle man kunna våga sig på att vrida på axeln med en rörtång lite försiktigt och se vad som händer?
Hej, där uppe är det en kula, en kopp och en fjäder. lite svår att måla med ord, men problemet borde sitta nere i lådan.
Går det att dra stången up och ner så att säga med växelspaken, men det går inte att använda H mönstret.
Känns det i så fall som vanligt upp och ner men är tvärstopp på H mönstret.
Du startade ju bilen och då antar jag att du någon gång hade kopplingspedalen uppe så du vet att det inte ligger någon växel i.
Man kan skruva loss den stora bussningen som axeln kommer upp ur från lådan. men sedan är det jättesvårt att med ord beskriva vidare för axeln och armen på den som sitter inne i lådan blir rätt ledlös och så får inte nedre fjädern, gul pil lossna, men det kanske finns något skrivet om det.
Men den ser ut så här.
Visa bilaga 230951
Blå pilarna visar armen som lägger i växlarna, H mönstret, och den flyttas upp och ner för att hamna mellan 1 och 2 eller 3 och 4 eller 5 och back.

M.v.h. JANKRO.
Tack Jankro för din beskrivning.
Kan det vara så att när jag stod med motorn avslagen och växlade mellan friläge och back på något sätt låst växellföraren? Axeln går att röra upp och ned utan problem men att vrida den är helt stumt utan glapp och det gäller både 1-2 och 3-4 samt 5-R läge, går ej att vrida alls, har känt på axeln försiktigt med en rörtång men det är helt stumt i alla lägen. Det är ju 3 växelgafflar om jag förstår det rätt, hur sjutton kan alla 3 sitta fast?
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Kan det vara så att när jag stod med motorn avslagen och växlade mellan friläge och back på något sätt låst växellföraren? Axeln går att röra upp och ned utan problem men att vrida den är helt stumt utan glapp. Skulle man kunna våga sig på att vrida på axeln med en rörtång lite försiktigt och se vad som händer?
Hejsan, till att börja med gängade hål m.m. uppe på lådan är inget att bry sig om för de går inte in i lådan. De är till för andra bilar typ högerstyrda med golvspak och länkarmar, Peugeot diesel med vacuumpump som sitter där m.m.

Och ja, det kan nog vara torrväxlandet som ställde till det. Trösten kan väl i så fall vara att det skall ändå inte kunna hända, och något kanske låg på gränsen, och då var det kanske bra att det hände nu och inte senare under semesterfärd.......;).
Det är svårt att säga vad som hamnat på tvären, men det är högst troligt att något just har hamnat på tvären/fastnat/lossnat.
När du har axeln lös som nu så skall det inte alls vara något problem att dra axeln upp och ner, den skall lägga sig i mitten om allt funkar med hjälp av fjädrarna på bilden, och det innebär att man skall kunna lägga i 3 och 4 i det läget och drar man ner eller upp så skall man åt ena hållet hamna mellan 1 och 2 och åt andra hållet mellan 5 och back. Kommer inte ihåg vilket som är upp eller ner, men.....

Ja, du skall få en länk till ett inlägg som visar, kanske lite dåligt, men när man lägger i backen så är det mycket som rör på sig då, backläget är ju det enda läge som fysiskt flyttar på ett kugghjul så mycke är det.
Titta genom den här länken till innehållet av delar när backen läggs i och även en "svag länk" med en liten fjäderbelastad kolv, om det glappar eller tar emot.
Det är från när jag renoverade en låda så då får du en liten inblick i den i alla fall.
Länk.

När du ser allt som rör sig så tror jag inte att det är någon vidare idé att försöka vrida med rörtång, för det är något som ligger fel och det är tveksamt att det hamnar rätt med en stor kraft tyvärr.

M.v.h. JANKRO.
 

OleT

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
38393
Medlemskap
2024
Hejsan, till att börja med gängade hål m.m. uppe på lådan är inget att bry sig om för de går inte in i lådan. De är till för andra bilar typ högerstyrda med golvspak och länkarmar, Peugeot diesel med vacuumpump som sitter där m.m.

Och ja, det kan nog vara torrväxlandet som ställde till det. Trösten kan väl i så fall vara att det skall ändå inte kunna hända, och något kanske låg på gränsen, och då var det kanske bra att det hände nu och inte senare under semesterfärd.......;).
Det är svårt att säga vad som hamnat på tvären, men det är högst troligt att något just har hamnat på tvären/fastnat/lossnat.
När du har axeln lös som nu så skall det inte alls vara något problem att dra axeln upp och ner, den skall lägga sig i mitten om allt funkar med hjälp av fjädrarna på bilden, och det innebär att man skall kunna lägga i 3 och 4 i det läget och drar man ner eller upp så skall man åt ena hållet hamna mellan 1 och 2 och åt andra hållet mellan 5 och back. Kommer inte ihåg vilket som är upp eller ner, men.....

Ja, du skall få en länk till ett inlägg som visar, kanske lite dåligt, men när man lägger i backen så är det mycket som rör på sig då, backläget är ju det enda läge som fysiskt flyttar på ett kugghjul så mycke är det.
Titta genom den här länken till innehållet av delar när backen läggs i och även en "svag länk" med en liten fjäderbelastad kolv, om det glappar eller tar emot.
Det är från när jag renoverade en låda så då får du en liten inblick i den i alla fall.
Länk.

När du ser allt som rör sig så tror jag inte att det är någon vidare idé att försöka vrida med rörtång, för det är något som ligger fel och det är tveksamt att det hamnar rätt med en stor kraft tyvärr.

M.v.h. JANKRO.
Tusen tack för ditt svar Jankro. Du har nog rätt, om något gått sönder i lådan så var det ju bra att det hände hemma på gårdsplanen. Man får se det positiva. Eftersom det inte går att vrida axeln på någon växel så kan man väl utesluta att det endast skulle vara något knas som kan åtgärdas genom att ta bort den bakre kåpan för 5:ans växel utan det är väl bara att ta ur hela lådan.

Tänk vd mycket extrajobb, jag som bara skulle ansluta en backkamera till en glappande backljuskontak på växellådan, pust.:p

Återigen, tusen tack för all feedback!

Med vänlig hälsning,
OleT
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det är ju 3 växelgafflar om jag förstår det rätt, hur sjutton kan alla 3 sitta fast?
Det beror troligen på den mekaniska säkerheten som finns i lådan. Om en växel ligger i eller som nu kanske inte ligger helt rätt så skall man inte kunna lägga i en växel till........ För två ilagda växlar och sedan släppa upp kopplingen..... ja kabom.
Men din låda måste ligga i något mellanläge, så troligen inte allt till backen ligger rätt men drevet har flyttat på sig till läget för vila.
Det finns med i inlägget som länken visar till.

M.v.h. JANKRO.
 

OleT

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
38393
Medlemskap
2024
Det beror troligen på den mekaniska säkerheten som finns i lådan. Om en växel ligger i eller som nu kanske inte ligger helt rätt så skall man inte kunna lägga i en växel till........ För två ilagda växlar och sedan släppa upp kopplingen..... ja kabom.
Men din låda måste ligga i något mellanläge, så troligen inte allt till backen ligger rätt men drevet har flyttat på sig till läget för vila.
Det finns med i inlägget som länken visar till.

M.v.h. JANKRO.
Toppeninlägg du skickade länk till, tack, håller på och läser för fullt. Vart köper man lämpligast delar till lådan billigast, du hänvisar till någon Axel A. Vem är det?

Med vänlig hälsning,
OleT
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det är Axel Augustin i Tyskland.... Men tyvärr så har de utvecklats, visserligen på ett "positivt" sätt, men det finns inte mycket delar längre till de här gamla lådorna om man söker på deras hemsida.
Men jag vet att de kan fortfarande kan hjälpa till med delar, och det positiva är att de har en svensk sida numera och man kan faktiskt ta kontakt med dem på svenska nu för tiden.

Här.

Och här. Klicka på slutkund så kan du fylla i uppgifter och frågor på svenska. Eller även ringa verkar det som

Packningar, packboxar och rätt mycket mer finns fortfarande med i listor.

M.v.h. JANKRO.
 

OleT

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
38393
Medlemskap
2024
Ibland kan man få saker i lådan att flytta på sig om man lyfter upp ett hjul o rullar på det så drivaxelen får dreven i lådan att röra sig.
Bra tips, tack. Ja så kan det ju vara att den har hamnat i någon slags ingenmansland precis som gamla senila gubbar som jag själv. . Skall prova imorgon.

Med vänlig hälsning,
Olet
 

OleT

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
38393
Medlemskap
2024
Det är Axel Augustin i Tyskland.... Men tyvärr så har de utvecklats, visserligen på ett "positivt" sätt, men det finns inte mycket delar längre till de här gamla lådorna om man söker på deras hemsida.
Men jag vet att de kan fortfarande kan hjälpa till med delar, och det positiva är att de har en svensk sida numera och man kan faktiskt ta kontakt med dem på svenska nu för tiden.

Här.

Och här. Klicka på slutkund så kan du fylla i uppgifter och frågor på svenska. Eller även ringa verkar det som

Packningar, packboxar och rätt mycket mer finns fortfarande med i listor.

M.v.h. JANKRO.
Var inne och kollade men det var inte mycket de hade till växellådan tyvärr. Finns det någon annan du känner till?

Med vänlig hälsning,
OleT
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Som sagt, redan tidigare gick det att ta kontakt med dem och de skaffade delar som inte fanns med, t..o.m. försänkta skruvar som fanns inne i lådan åt en medlem här. Så förfrågning om delar som man kan behöva kan troligen bära frukt.... Troligen.
Men det är inte säkert du behöver så mycket delar, det kan ju vara något som bara lagt sig fel eller så och kanske behöver en justering eller lite riktat våld. Om man kunde se genom ytterskalet och få en fingervisning. Men du kommer nog att ha skaplig hjälp av mina bilder i länken i alla fall om du börjar från början, och så är det ju läge att byta koppling så blir det ju också friskt.
Det finns faktiskt en svensk firma som har växellådsdelar också. Har ingen länk nu, men det kan kanske handla mer om drev m.m.

Och prova lasseobettan's förslag kombinerat med milt våld med växelaxeln samtidigt......... Men går det att lita på om det hoppar rätt ????

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen