• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

(Inga) Möss i husbilen.

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Möss i husbilen

Tack för tipset. Vet någon om det finns batteridrivna ultraljudsändare eftersom jag inte har tillgång till 230 V där bilen skall stå.
Söderåkrabo (inte Torsås men nära)
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Möss i husbilen

Oftast härjar de först i motorummet och samlar bomaterial från isoleringsmattorna. De undersöker också insugningsröret till luftfiltret, åker kana ned för att bygga bo men verkar ha svårt att ta sig upp.

Jag har vid flera tillfällen fått möss som bygger i motorrummet på bilar som varit avställda under en period. Jag har börjat med att ställa motorhuven helt öppen på bilar som inte används och sedan dess har jag inte haft några möss som byggt några bo i motorrummet.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Möss i husbilen

Tack Håkan, då är vi två som öppnar huven.

Skrev om det förra året och fick väl lite kommentarer om hur effektullt det kunde vara.
Men jag tror på den lösningen. Ljusskygga individer kan man hålla borta med just lite dagsljus.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Möss i husbilen

Dom hoppar av vid 70 km.
Förlåt!!

Hört att vitlök är ett förslag också.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Möss i husbilen

Alla sätt är bra, utom de dåliga.
Det är i stort omöjligt att hindra möss från att komma in i bilen med enkla åtgärder.
Men några saker kan vara bra att tänka på: Inga matvaror kvar i bilen, (dammsug även gärna mattor eller plocka ut dem under vintern).
Inga fällor i bodelen då mössen troligen tar sig in dit från motorrummet. Finns det inga husdjur kan man har flera fällor utanför bilen gärna i närheten av framhjulen, det är där de huvudsakligen tar sig in i motorrummet.
(Misstänker att mössen har samma "vandringsvägar" som myror dvs rena motorvägar när väl vägen är etablerad.)
Med både hund och katt så blir det för egen del alla fällor i motorrummet som vittjas varje morgon och i början på avställningen brukar det vara relativt gott om byten.
En mus som tar sig in i bodelen kan på rätt kort tid förstöra en hel del. (För två år sedan för över 3.000:-Kronor)
Råttgift fungerar men det tar tyvärr några dagar innan det ger effekt.

(Till saken hör att bilen står intill ett stall som kanske bidrar till extrem hög uppvaktning av mössen.)
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Möss i husbilen

Hade för några är sedan stora problem med möss inomhus, de kröp in under torpargrunden där vatten ledningen går upp i huset,
Provade allt möjligt bete på rått fällorna, men icke, mössen käkade upp betet utan att fällan utlöstes, provade även att knyta fast ost och dylikt men icke så, jo fick faktiskt en mus, den hade fått snöret mellan framtänderna å fastnat!
Var helt förtvivlad hur de jäklarna kunde klara sig gggrrrrr!

Berättade för alla och provade alla tips tills jag träffade på en svåger (för övrigt en riktig besserwisser)!!
Köp råttfällor "där", skitbra ( Rusta eller Dollar kommer inte ihåg var) beta med Polly godis, inga problem, går hur bra som helst, inga problem, garanterat,

Ja Ja tänkte jag, köpte råttfällorna, betade med Polly, kände samtidigt att mekanismen var väldigt trög när jag spände fällorna, tänkte inget litet djur kan få dessa att lösa ut!

Joråå, det small hela kvällen från råttfällorna,
tänkte hur i hela hel... går detta till?
Tänkte länge och väl,
tog då beslutet att ladda även de gamla fällorna med Polly,

Gissa om det lät som ljuv musik när det smällde både här och där på nätterna, tror att jag utrotade alla mös i kvarteret på 2 - 3 veckor,

Summan av kardemumman, det var Polly godiset som var lösningen inte fällorna, "skit lätt" som svågern brukar säga,

Sensmoral, även en Besserwisser kan ha ett gott råd som fungerar,
Lennart
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Möss i husbilen

Hej
ja ja då blir det mycket möss efter vägarna i vår.
I Mora är det skapligt väder, inget snö och regn ännu.Men i Grönklitt var det snö igår.
/Vidhem
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Möss i husbilen

Köpte färdigbetade fällor typ Super Cat på granngården. Kan användas om och om igen. Behöver inte ta i musen vid vittring. Spänn fällan med ett handgrepp och musen trillar ut och sätt tillbaka fällan på nytt. Fungerade. Hade innan den blå-gula Sverigefällan men den lurade dom jäklarna hela tiden.

Håkan
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Möss i husbilen

Hej
Har NI provat på om en MUSMATTA hjälper.
/Vidhem
 
F

F.d. 12180

Guest
Sv: Möss i husbilen

Kolla på husvagnsprylar.se där finns det en "musstoppare" som hindrar dom små gynnarna att klättra in via hjulen. Jag antar att det är den vägen dom tar, att dom skulle hoppa upp tror jag inte på. Vi har skaffat till vår bil som vi monterat kring hjulen så denna vinter får väl utvisa om det är så bra som jag tror.
Göran
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Möss i husbilen

I segelflygplanen började jag med enris när de hade käkat på lite kablar, sen åkte jag hem o kollade forumet och då for jag ner med ättika och det har hjälp men ett plan tycker de om och gå in i.
Sedan kolla forumet igen och då var det ngn som sa att doftgranar med skogs doft, köpte det i går o åkte ner med detta hängde en gran i varje maskin och i dag fanns inte en ända mus. Så hoppas nu att alla lukter håller dessa kräk borta. Doftgran är ju starkt så det tror jag på./susanne
 
Toppen