• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

(Inga) Möss i husbilen.

F

F.d. 29841

Guest
Sv: (Inga) Möss i husbilen.

Lilkå
Fa va du är avundsju på oss.
Betala någon gång.
Stämmer det du skrivit i ett annat forum att du är portad här för all framtid?eller va det bara skitsnack?
/Vidhem
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: (Inga) Möss i husbilen.

Lilkå
Fa va du är avundsju på oss.
Betala någon gång.
Stämmer det du skrivit i ett annat forum att du är portad här för all framtid?eller va det bara skitsnack?
/Vidhem


:msn_stormy:Har Din Nordic stigit Dig mot huvudet? Dålig värme:msn_stormy:
 
F

F.d. 25116

Guest
Sv: (Inga) Möss i husbilen.

Har haft samma problem, började med att söka ,vart kan dom komma in, hittade några möjligheter: ventilationsgallren till värmepannan, kylen o frysen, toalettfläkten, spisen. satte nya galler på samtliga, obs! måste vara rätt storlek på rastret.
Luftintaget till värmepaketet under motohuven, där tror jag att råttorna kommit in, så samma där , ett metallnät som jag trädde på stosen och sedan tillbaka med ventilations röret.
Laddade 6 st fällor med Dumlekola på Anticimex inrådan, tog 5 st råttor, detta var i November, sedan dess finns inget som tyder på att det skulle finnas någon råtta kvar, ingen råttskit, har sökt med ljus och lykta, inget är gnagt så vitt jag kan se.
Lycka till i jakten, var noga med rengöringen på de ställen de varit, detta för att torkat råttskitsdamm för med sig oönskade sjukdomar som inte är att förringa.
 

Blommen

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Habo
HBK-Nr
7671
Medlemskap
2025
Sv: (Inga) Möss i husbilen.

Ja imorrn blir det storstädning av bilen igen.Sen ska det dit enris runt hjulen och även inne i bilen!!Plus ett gäng med råttfällor utanför! Ska även kolla med övriga husbils/husvagnsägare som har sina fordon på samma ställe om dom också blivit drabbade.
Tack för alla tips:bock: Hoppas det hjälper!

Trevlig helg! /Urban/
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: (Inga) Möss i husbilen.

köpte en elektronisk förra vintern, och den har hållit vad den lovade. (järnia).
hade "inbrott" i förra hb:n, med diverse gnagande lite här och där. och efter som vi åker året runt finns alltid specerier, tyger och dynor på plats, och även värme.
sen den installerades har inte ett spår synts, visserligen rullar den lite nästan varje dag, det kanske har lite inverkan också.
men iallafall, inte en enda mus-skit har siktats någonstans och jag hoppas det förblir så, för vår nya är några spänn dyrare än den gamla piloten.
 
A

Argos9595

Guest
Sv: (Inga) Möss i husbilen.

Hej.
Jag vet i alla fall att det värsta möss vet är stålull, de hatar att gnaga på det, de vägrar. Har provat det svälv vid en del ingångar i vårt förråd på tomten. Ja fullde hålet med stålull, och vips inte en mus eller råtta efter det.
Så vet ni var de kommer in så är detta ett bra tips, ja lovar.
Lycka till.
//Magnus
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: (Inga) Möss i husbilen.

köpte en elektronisk förra vintern, och den har hållit vad den lovade. (järnia).
hade "inbrott" i förra hb:n, med diverse gnagande lite här och där. och efter som vi åker året runt finns alltid specerier, tyger och dynor på plats, och även värme.
sen den installerades har inte ett spår synts, visserligen rullar den lite nästan varje dag, det kanske har lite inverkan också.
men iallafall, inte en enda mus-skit har siktats någonstans och jag hoppas det förblir så, för vår nya är några spänn dyrare än den gamla piloten.

Samma erfarenhet. Har dom installerade både i husbil och på yttervindar.
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Möss i husbilen

Hej,
Ställde in min husbil för vinterförvaring för en månad sedan i en maskinhall på en lantgård som jag alltid gjort under många år och aldrig fått in möss men fick det i år. Det är mycket rikligt med möss i år. Var kommer dom in. Några tips. Tog hem bilen och ställde den vid huset och inga möss. Har någon annan haft samma bekymmer i år.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Möss i husbilen

Lämnade i augusti in bilen på 2-årsservice. Behövde bl a byta luftfilter för möss tyckte tydligen det var lagom tuggmotstånd i luftfiltrer.
Inga spår av möss inne i bilen. Har bilen stående på tomten under ett väderskydd.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Möss i husbilen

Oftast härjar de först i motorummet och samlar bomaterial från isoleringsmattorna. De undersöker också insugningsröret till luftfiltret, åker kana ned för att bygga bo men verkar ha svårt att ta sig upp.

Det första man bör göra innan man kör igång på våren är att undersöka huset till luftfilret. Jag har ännu inte haft möss inne i husbilen, peppar, peppar.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Möss i husbilen

Hemska tanke att få in möss i husbilen. Drabbades för 8 år sedan men det begränsade sig till några dynor och råttskit i de flesta skåp. Det är i en loge där många husvagnar o husbilar är inställda. Ingen husvagn har fått in möss men några bilar enl. ägaren till logen. Efter att vi drabbades så har jag ställt tomma mjölkförpackningar med råttgift som jag fått av Anticimex framför hjulen och hängt raggargranar inne i bilen, efter tips av de som ställer in veteranbilar över vintern. Råttorna skyr granlukten tydligen. Efter den gången har inget hänt, tack o lov. Nu ska vi ställa in igen och hoppas på det bästa.
Lycka till med vinterförvaringen och ett trevligt hämtatillfälle till våren.
Bengt
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Möss i husbilen

Enris på hjulen o runt hjulen och även i bilen+ättika. Så har vi gjort med segelflygplanen och det har hjälpt.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Möss i husbilen

Vad är raggargranar.

Finns bl.a. på Mekonomen. Vi använder gran med doften "skogsfrisk". Doften tycker vi försvinner när vi tagit ur dem på våren. Sambandet med enris som någon förespråkar, förstår man ju av doften. Mössen verkar inte gilla lukten.:wideeyed:
Bengt
 
F

F.d. 12115

Guest
Sv: Möss i husbilen

hej torsåsbo har samma problem men på min tomt i glasholm har tagit ett 10-tal i hbilen samt ett 20-tal utanför huset fick ett tips av en kollega lägg in enris i o utanför bilen har du en fiat efter 07 finns det ett hål på höger dörrstolpe där de kan krypa upp via säkerhets bälte, fyll utrymmet med metallfolie de hatar detta material, du måste oxå ha ett par fällor i bilen
P.S min granne har nog tagit 20-tal i sin husbil
Lycka till gorpal1947:mad:
 
Toppen