Sv: in i rondell?
Jag har nyligen svarat fel (hrmpf!) på en liknande fråga, jag fick då nesligen veta att jag har:
* ingen väjningsplikt mot cyklister på obevakat övergångsställe, någonsin
* väjningsplikt mot gående på obevakat övergångsställe, alltid och överallt
* vid utfart från cirkulationsplats väjningsplikt mot cyklister på korsande obevakad cykelbana
----------------------------------------------
Detaljer:
Jag läste nyligen i den så kallade "BE-boken" som är kurslitteratur för BE-körkort, samt dubbelkollade i trafikförordningen för att se om det som står i BE-boken verkligen kunde stämma, och det verkar som om det ligger till på detta vis:
Man har alltid väjningsplikt mot
1. gående som gått ut på eller just skall gå ut på ett obevakat övergångsställe
2. gående som befinner sig på ett bevakat övergångsställe under förutsättning den gående har gått ut på övergångsstället på "rätt sätt". Vad nu det är...
3. cyklande och förare av moped klass II som befinner sig på en cykelöverfart (inte övergångsställe) efter att man har svängt i en korsning samt när man lämnar en cirkulationsplats.
Det står ingenting om väjningsplikt mot cyklister på övriga korsande cykelbanor, eller mot cyklister på övergångsställen. Det är till och med så att man får fel på en av kontrollfrågorna om man anger att man har väjningsplikt mot cyklister på övergångsställen.
Intresserad läsare hittar mer om detta här:
Svensk författningssamling 1998:1276 Trafikförordning (1998:1276) - riksdagen.se
Se avsnitt "Skyldigheter mot gående, cyklande och mopedförare", 61 §.
Sen kan man tycka vad man vill om hur man alltid bör lämna företräde åt allt och alla, eller ingen någonsin.
Det lär man inte komma långt med när det gäller att få rätt på teoriprovet... hehe...
---------------------------
Redigerat:
Nä, det var ju inte i BE-boken det stod! Det var ju i "Du och jag i trafiken"! Men nu när jag tittar igen, så står det dessutom på ett annat ställe att "Du är alltid skyldig att lämna företräde åt gående, cyklister och mopedister som korsar den väg du svänger in på oavsett om det finns ett övergångsställe eller ej".
Jaha.
Jag fick ju fel när jag svarade att jag efter högersväng i en korsning hade väjningsplikt för en cyklist på ett övergångsställe! Men för he... Jaja. Det är väl bara att lära sig vilka svar som förväntas på frågorna, om svaret faktiskt är rätt eller fel spelar tydligen inte någon större roll... Suck...
Min slutsats måste därför bli att varken jag eller någon annan kan svara på frågan. Jag tar för säkerhets skull tillbaka allt jag tidigare sagt och hävdar motsatsen! Eller inte!