• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

in i rondell?

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Har en fråga om regler när man närmar sig en rondell. Hör och läser denna regel då och då från trafikanter;
"- När man ska köra in i en rondell så behöver man inte lämna företräde till cyklister på gång/cykelbana, det är bara när man kör ut ur rondellen som man har väjningsplikt."

Rätt eller fel?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: in i rondell?

Jappe, cyklar räknas väl som fordon & då gäller väl högerregeln, påfartsregeln etc. Det är vad jag kommer ihåg men jag kanske har fel.

Bennie
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: in i rondell?

Om cykelbanan är efter lämnaföreträdesskylten så ska du lämna företräde även för cyklisten, är den före skylten så ska cyklisten stanna. För gångtrafikant ska du lämna företräde om det finns skyltat övergångsställe och hastighetsbegränsningen är högst 50 km

Med vänlig hälsning,
Stig
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: in i rondell?

Om cykelbanan är efter lämnaföreträdesskylten så ska du lämna företräde även för cyklisten, är den före skylten så ska cyklisten stanna. För gångtrafikant ska du lämna företräde om det finns skyltat övergångsställe och hastighetsbegränsningen är högst 50 km

Med vänlig hälsning,
Stig

Det känns vettigt att följa skyltningen och göra som den säger.
 
F

F.d. 52958

Guest
Sv: in i rondell?

Trafikregler för dig som cyklar

Att cykla ska vara roligt och enkelt även i trafiken. Här beskriver vi de vanligaste reglerna för cyklister. Om du vill vara säker på att göra rätt när du korsar en väg, ska du alltid iaktta väjningsplikt – den gäller nästan alltid. Om du däremot leder din cykel över vägen, gäller bestämmelserna för gående. Du får då endast korsa vägen om det kan ske utan fara för övrig trafiken.

Väjningsplikt
När du har väjningsplikt innebär det att du som cyklist i god tid ska sänka hastigheten eller stanna. Du får bara köra vidare om det kan ske utan fara eller hinder.

Cykelöverfart
På vissa ställen finns så kallade cykelöverfarter. Dessa är markerade med vita kvadrater i vägbanan. Här måste du som cyklist vara försiktig och bara korsa vägen om det kan ske utan fara. När du kommer in på en väg från en cykelbana har du dessutom väjningsplikt.

Övergångsställe
Det är inte förbjudet för dig som cyklar att korsa en väg på ett övergångsställe, men övergångsstället är tänkt för gående och det är därför olämpligt att cykla där. Om du kliver av cykeln och leder den gäller samma regler som för gående. En cyklande som ändå korsar en väg på ett övergångsställe har alltid väjningsplikt både mot gående och mot fordon på vägen.

Gågata eller gångfartsområde
När du cyklar på en gågata eller ett gångfartsområde är högsta hastigheten gångfart och du har väjningsplikt mot gående.

Att svänga åt vänster
Ge tecken i god tid innan du börjar svänga. Då vet andra trafikanter vart du är på väg. Om det är mycket trafik eller om du känner dig osäker, kan du göra ”den stora svängen”. Lägg dig längst till höger och fortsätt rakt fram över den korsande vägen. När det är fritt kan du slutföra vänstersvängen genom att cykla eller leda cykeln över vägen.

Cykla på cykelbanan
Om det finns en cykelbana, ska du normalt använda den. Reglerna för placering är desamma som på vägen: du cyklar på höger sida och gör omkörning till vänster.

( Hämtat från Transportstyrelen )
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: in i rondell?

Det är inte lätt att vara bilist eller cyklist för den delen. Titta på bilderna och titta hur vi skall bete oss på olika sätt beroende på var vi kommer ifrån. Förhöjningen i vägbanan har ingen betydelse alls mer än att hastigheten sjunker och skadorna blir mindre om det händer något. Fotgängarna släpper vi alltid fram men cyklisterna endast om hajtänderna och skyltarna är före deras överfart när vi är på väg in i cirkulationsplatsen. När vi är på väg ut ur cirkulationplatsen så släpper vi även fram cyklisterna på p.g.a. svängningsregeln.
Ser ut så på flera ställen i Malmö, men heder åt gatukontoret då man lyssnar. Har fått dom till att ändra så det ser likadant ut var du än kommer ifrån i denna cirkulationsplats. Så kör du i cirkulationplatsen idag så ser det inte ut som på bilderna. Vissa cyklister är duktiga på att ta för sig, då man tvärstannar precis framför och hoppar av cykeln och går bredvid och då helt plötsligt blivet fotgängare som man då måste släppa fram.
 

Bilagor

  • Pildammsvägen.JPG
    Pildammsvägen.JPG
    174,2 KB · Visningar: 21
  • John Erikssons väg.JPG
    John Erikssons väg.JPG
    161 KB · Visningar: 24

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: in i rondell?

Notere särskilt detta "...När du kommer in på en väg från en cykelbana har du dessutom väjningsplikt.". (Tack Amos) Denna regel gäller var gång som cykelbanan korsar en väg, vid varje korsning, helt oberoende av om den korsande vägen ansluter till en annan väg, alltså en vägkorsning, och i sin tur har att väjningsplikt.

När det gäller cyklister kan man lite tillspetsat sammanfattningsvis säga att denne oftast står lägst i rangordning i trafiken. Detta trots att cyklisten är minst lika oskyddad som fotgängare.

Johan K.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: in i rondell?

Jappe menar nog, och jag håller med, att i praktiken måste man väja för oskyddade trafikanter. Hur många cyklister kan trafikreglerna som gäller dem?
Man kan inte köra över dem. Jag tänker också som så, då det gäller risk för plåtskador i stadstrafik, att jag inte vill vara på verkstad bara för att jag hade rätt.
:mcride:
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: in i rondell?

Om man en bil krockar med en cyklist så får för det mesta cyklisten ont och bilisten får betala, oavsett vem som gjort fel. Detta beror på att cyklisten är oskyddad och bilisten har en trafikförsäkring.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: in i rondell?

Jag tycker som Jappe att vi ska vara rädda om varandra i trafiken. Jag förstår inte stolleinställningen att jag minsann har rättigheter och företrädesrätt när man kan skada en medmänniska till men för hela livet.
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.337
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Sv: in i rondell?

Jag tycker som Jappe att vi ska vara rädda om varandra i trafiken. Jag förstår inte stolleinställningen att jag minsann har rättigheter och företrädesrätt när man kan skada en medmänniska till men för hela livet.

Håller fullständigt med Dig. Synd bara att så få efterlever det dom tycker är rätt.

Ps: Varför är inte alla moderna bilar utrustade med blinkers, det underlättar trafikflödet när det används
 
L

Lotta och Jan

Guest
Sv: in i rondell?

Men observera om inte huvudled gäller, så är det i princip högerregeln som gäller oavsett om man cyklar eller kör bil. Båda är likställda då.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: in i rondell?

Jag tycker ivarjefall oavsett vad som är formellt rätt. att kör man en stor lastbil, husbil, eller en vanligt fordon som är både tyngre, snabbare och mer skyddad än 8 åriga Pelle och Stina 77 år på cykel, så då får dom ta sin tid och jag lämnar gärna företräde.

Dom framför ett långsammare fordon och har mindre skydd. Sunt förnuft är att man tar hänsyn till dessa typer av fordon.

Samma regler gäller väl även hästar och oxar. Där kör jag även så att jag inte riskerar att skrämma dem oavsett regler.

Men det är ju bra vid en ev försäkringsskada vem som hade rätt.

Sunt förnuft


ImageHandler.axd
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: in i rondell?

Med sunt förnuft kan man komma långt, om man lägger till goda kunskaper om trafikregler så bör man komma längre. Får nog ta ett snack med några bekanta.

Tack för responsen på min fråga.
 
F

F.d. 25026

Guest
Sv: in i rondell?

Jag har nyligen svarat fel (hrmpf!) på en liknande fråga, jag fick då nesligen veta att jag har:

* ingen väjningsplikt mot cyklister på obevakat övergångsställe, någonsin
* väjningsplikt mot gående på obevakat övergångsställe, alltid och överallt
* vid utfart från cirkulationsplats väjningsplikt mot cyklister på korsande obevakad cykelbana


----------------------------------------------
Detaljer:

Jag läste nyligen i den så kallade "BE-boken" som är kurslitteratur för BE-körkort, samt dubbelkollade i trafikförordningen för att se om det som står i BE-boken verkligen kunde stämma, och det verkar som om det ligger till på detta vis:

Man har alltid väjningsplikt mot

1. gående som gått ut på eller just skall gå ut på ett obevakat övergångsställe

2. gående som befinner sig på ett bevakat övergångsställe under förutsättning den gående har gått ut på övergångsstället på "rätt sätt". Vad nu det är...

3. cyklande och förare av moped klass II som befinner sig på en cykelöverfart (inte övergångsställe) efter att man har svängt i en korsning samt när man lämnar en cirkulationsplats.

Det står ingenting om väjningsplikt mot cyklister på övriga korsande cykelbanor, eller mot cyklister på övergångsställen. Det är till och med så att man får fel på en av kontrollfrågorna om man anger att man har väjningsplikt mot cyklister på övergångsställen.


Intresserad läsare hittar mer om detta här:
Svensk författningssamling 1998:1276 Trafikförordning (1998:1276) - riksdagen.se

Se avsnitt "Skyldigheter mot gående, cyklande och mopedförare", 61 §.


Sen kan man tycka vad man vill om hur man alltid bör lämna företräde åt allt och alla, eller ingen någonsin.
Det lär man inte komma långt med när det gäller att få rätt på teoriprovet... hehe...


---------------------------
Redigerat:
Nä, det var ju inte i BE-boken det stod! Det var ju i "Du och jag i trafiken"! Men nu när jag tittar igen, så står det dessutom på ett annat ställe att "Du är alltid skyldig att lämna företräde åt gående, cyklister och mopedister som korsar den väg du svänger in på oavsett om det finns ett övergångsställe eller ej".

Jaha.
Jag fick ju fel när jag svarade att jag efter högersväng i en korsning hade väjningsplikt för en cyklist på ett övergångsställe! Men för he... Jaja. Det är väl bara att lära sig vilka svar som förväntas på frågorna, om svaret faktiskt är rätt eller fel spelar tydligen inte någon större roll... Suck...

Min slutsats måste därför bli att varken jag eller någon annan kan svara på frågan. Jag tar för säkerhets skull tillbaka allt jag tidigare sagt och hävdar motsatsen! Eller inte! :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: in i rondell?

Jag har ingen annan uppfattning än att man skall värna om varandra i trafiken, något som jag naturligtvis försöker att tillämpa. Däremot är jag noga med, av flera skäl, att försöka hålla reda på vad regelverket säger om olika situationer i trafiken. Om alla känner till regelverket och dessutom följer det är jag övertyga om att vi skulle ha färre olyckor i trafiken.

Att cyklister generellt inte skulle känna till trafikreglerna finner jag tämligen osannolikt. Visst finns det yngre människor som inte har någon formell trafikutbildning, men många cyklister som beter sig illa, torde i många fall ha körkort för bil. När en del väl kommer på cykeln verkar det som om laglösheten tar helt över.

Detta förhållande gäller många gånger också bilister, som inte heller följer reglerna. Att inte använda blinkers är ett välkänt fenomen. Hastighetsöverträdelser är en annan. Att påpeka brister och påminna om vad regelverket innehåller skall inte likställas med att man hävdar sin rätt.

Johan K.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: in i rondell?

Trådskaparen frågar efter vilka regler som gäller när man som bilist närmar sig en rondell.
Inte efter vad varje enskild medlem tycker hur man bör bete sig på grund av mjuka och oskyddade trafikanter eller dess ålder. Varför har vi regler i trafiken, varför har vi skyltar över huvud taget om nu var och en skall själv tycka hur man skall bete sig i varje situation. De senaste åren har jag varit i kontakt med några körskolelärare och man lär faktiskt ut att man som bilist måste ta för sig vid t.ex. cykelöverfart. Det är rent politiska beslut vem man vill skall ha skall ha företräde, i Malmö har man faktiskt ändrat vid några cykelöverfarter. Där bilisten har väjningsplikt och cyklisten har fått ”motorväg”.
Om vi är sex sju stycken på jobb som skall gå att äta lunch och vi passerar över ett trafiksignalreglerat övergångställe så är det bara jag som står kvar och väntar på grön gubbe. Alla andra går, dom struntar i ljuset. Det räcker att någon, någon gång missar att se bilisten på grund av solen står lågt eller en stolpe skymmer så får den stackars bilisten lida för man kört på någon.
Från det att vi går upp på morgonen tills vi går och lägger oss så är vardagen full av regler.
 
Toppen