• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

in i rondell?

Starcadia

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
456
Medlemskap
2025
Sv: in i rondell?

I cykelstaden Örebro har dom "cykelmotorväg" för cyklister där dom har företräde, dom är markerade med röda heldragna linjer.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: in i rondell?

Oftast finns det även cykelbanor runt cirkulationplats som(yttre fil) och väjningsskylten står framför övergångsstället så har man väjningsplikt för alla som ska över.
Vid utfart rondell likaså ". slut"
 
T

Teddi

Guest
Sv: in i rondell?

att en rondell har två körfält måste ju bara vara ett påhitt från en dåre,,hur i h-e ska man lämna en rondell i vänsterfil,,

alla som kör in i en rondell måste ju lämna den till höger,,om de bara finns en fil så vore allt gott,,
dom som snurrar i innerfilen kan ju snurra te fan löser av dom,,
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: in i rondell?

att en rondell har två körfält måste ju bara vara ett påhitt från en dåre,,hur i h-e ska man lämna en rondell i vänsterfil,,

alla som kör in i en rondell måste ju lämna den till höger,,om de bara finns en fil så vore allt gott,,
dom som snurrar i innerfilen kan ju snurra te fan löser av dom,,

Teddi och många andra. Om ni har hamnat i rondellen så behöver ni antagligen en bärgningsbil, rondell är ytan i mitten, oftast med gräs men det kan finnas stenar och andra saker som inte bilen mår bra utav. Så jag föreslår att ni håller er i cirkulationsplatsen, och det finns många cirkulationsplatser där skyltning anger att det är tillåtet att lämna den från vänster körfält.

MVH

Stig
 
T

Teddi

Guest
Sv: in i rondell?

en rondell behöver ju inget behov av GRÖNGRÄS_SALLAD för trafikanter,,om detta saknas så finns ju parkering i mitten:p:p

ta problemet istället,,en rondell är till för minskning av hastighet,,rent generellt,

men med den trafikrytm som råder åtm,.. i spanien,,så är salladsbordet uppdukat,, i mitten,, för den som så önskar!

sedan,,hur ska du kunna lämna från vänster?? livsfarligt,,ta grönkålen istället,,

de e ju snart jul,,GOD SÅDAN!!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: in i rondell?

att en rondell har två körfält måste ju bara vara ett påhitt från en dåre,,hur i h-e ska man lämna en rondell i vänsterfil,,

alla som kör in i en rondell måste ju lämna den till höger,,om de bara finns en fil så vore allt gott,,
dom som snurrar i innerfilen kan ju snurra te fan löser av dom,,

Men teddi! Först: var är teddi i avataren? Gick flygresan bra för teddi?

Rondellkörning i Spanien och Portugal är vansinningt intressant och spännande på många sätt! Vissa regler gäller såsom: kör inte för långsamt, använd huvudsakligen höger backspegel, i synnerhet när du lämnar rondellen från vänsterfilen och det viktigaste av allt: räkna inte med att spanjorer och portugiser känner till de regler som gäller vid rondellkörning. Skulle dock någon spanjor eller portugis känna till de regler som gäller så struntar han totalt i dessa!

Är det någon här förresten som kan rondellkörningsreglerna enligt EU:s modell?

Eftersom tråden har utvecklats ganska så elegant så tillåter jag mig denna utvidgning av ämnet som ursprungligen handlade om hur man kör över cyklister utan att bryta mot någon lag!

Jappe
 
T

Teddi

Guest
Sv: in i rondell?

teddi mår bra,,flyget perfekt,,tack för din frågan,,du har allt janne,,


men tänk lite logiskt,detta har varit uppe förut,,
när man kör in i en rondell

så måste man lämna till höger,,det stora misstaget är att cirkulationen har lika många filer som ingången till densamma,,ock om jag väljer vart ja vill så klarar jag mej med högerfilen,för det finns inget alternativ,,,

nu kommer poängen,,ytterfilen från inkommande korsar ju höger körfält,,vare sej han vill eller ej,,i annat fall gäller salladen,,

blev idag påkörd av en dåre som TRODDE ja skulle svänga,,polisen kom,,

han skulle nämligen köra ur rondellen innan jag,,men befann sej i fel fil,,

hej o bra helg!!
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: in i rondell?

Uppenbart har folk problem med cirkulationsplatser .Hittar på egna regler och kör efter dessa .I Malmö har det flippat ut totalt .Om man ska köra rakt fram i cirkulationsplatsen kör man in,då blinkar man till vänster när man kommit halvvägs slår man om och blinkar till höger.I Malmö finns det två- tre c-p som det är ok att svänga vänster i höger körbana men det praktiseras av kreti och pleti överallt.Polisen borde ägna mer tid till beteende övervakning :mad:
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: in i rondell?

Uppenbart har folk problem med cirkulationsplatser .Hittar på egna regler och kör efter dessa .I Malmö har det flippat ut totalt .Om man ska köra rakt fram i cirkulationsplatsen kör man in,då blinkar man till vänster när man kommit halvvägs slår man om och blinkar till höger.I Malmö finns det två- tre c-p som det är ok att svänga vänster i höger körbana men det praktiseras av kreti och pleti överallt.Polisen borde ägna mer tid till beteende övervakning :mad:

Vad är du upprörd över? Man tar sig in i cirkulationsplatsen i vänster eller höger körfält och kör runt tills man vill ut och blinkar då höger och lämnar därmed cirkulationsplatsen. Alltså, man kan köra runt i höger körfält tills man vill ut. Att man sedan valt att vara tydligare på några ställen kan vara som på bilden att man inte vill få köbildning med stillastående bilar på ringvägen vid rusningstrafik.
 

Bilagor

  • Ringvägen.JPG
    Ringvägen.JPG
    130,7 KB · Visningar: 6

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: in i rondell?

Så du tycker det är ok att köra runt i en c-p i höger körfält .
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: in i rondell?

Det är tillåtet att köra runt en cirkulationsplats i både hö. och vä. körfält om inte vägmarkeringen anvisar annat. Sedan kan man ju tycka att det är obehagligt att ha en bil som åker runt i hö. körfält bredvid när man själv tänker lämna cirk.pl. från vä. körfält in på den tänkta vägen med två körfält. Hamnar man i ett sånt läge är det säkraste sättet att köra ett helt varv runt för att kunna fortsätta ut. Smälller man ihop med ett fordon som ligger bredvid i hö. körfält när man lämnar cirkpl. från vä. körfält så är det du som är ansvarig.
Åke
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: in i rondell?

Nja, jag hade väl lite svårt i början att vänja mig. Men vi kan ju inte själva hitta på regler som passar oss, utan vi får ju rätta oss efter lagstiftarna. Nu har jag inga problem med det längre då det är sedan den 1/10 1999 som det blev nya regler. Kör själv aldrig runt i högerfilen trots att det kan vara mer problemfritt då det är bilisten som kör innervarv som måste byta fil, och det är filbytaren som tar en risk.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: in i rondell?

Vissa cirkulationsplatser kan vara knepiga att ta sig igenom & det underlättar inte att folk är vårdslösa & bara tänker på sig själva. Användning av backspeglar/körriktningsvisare & att visa hänsyn är sällsyntheter numera. Det är nog mest turen som gör att det inte händer mer än det gör i trafiken. Jag har åkt efter polisbilar som underlåtit att blinka både vid omkörning & vänstersväng. Att inte använda körriktningsvisare verkar vara en vedertagen regel idag.

Bennie
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: in i rondell?

Krulle för att svara på din fråga så har du alltid skyldighet att väja för cyklande när du korsar en cykelbana, men jag misstänker att du menar cykelöverfart och då har cykeln normalt väjningsskyldighet mot korsande trafik om inte skyltar säger något annat eller i sväng.
Men som bilist skall du anpassa farten så att inte fara uppstår.
Jag lär minna elever följande: erbjud inget företräde om cyklisten stannar men låt cyklisten köra före om han/hon inte ser ut att vilja stanna.
 
Toppen