• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Imponerad!

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Imponerad!

Jag har olika abonnemang på min Iphone och Ipad. På Iphonen har jag sk "fri surf" men på paddan betalar jag per MB. Är det möjligt att köra med Internetdelning på Iphonen till Paddan? Och i så fall, vilkainställningar? Någon som vet?:confused:


Ta Iphonen och gå in i Inställningar/Internetdelning och där kan du välja via Wi-Fi , blåtand eller USB .

Är inte din telefon uppdaterad så kan internetdelningsknappen ligga under Inställningar/Nätverk/Internetdelning .

Sen får man synka Ipaddan med Iphonen i nätverket men USB är enklast .
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Imponerad!

Glöm inte att sätta lösenord (behövs bara en gång) så hindrar du andra att åka snålskjuts. Trots allt är ju även fri surf begränsad till 10-20 GB/mån.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Imponerad!

Säkert tekniska underverk...men vidhåller min fråga vad är fördelen med denna supermaskin i husbilen?

Jag navigerar...frugan vill kolla mail eller se en stickbeskrivning på nätet och samtidigt ta ett kort på den fina borgen på alptoppen eller svara i telefon, som ringer...vem skall ha plattan??

Roadglider

När min USB router med optimal förbinden till mobilt bredband dongel över taket, leverer förbindelse til annen laptop fungerer min liten laptop bekymmersfri.
Mina laptops kan också använda endast en abonnemang med 2 x simkort.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Imponerad!

Varför behöver du två simkort, när du kör med en router. Vi har en Dovado 4 gr och vi surfar båda på varsin Asus eee 901 med Huawei 367 nära en antenn på taket.

Roadglider
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Imponerad!

Rigtigt Roadglider, men det koster inte ekstra:

Telenor - Mobilt bredbånd - Sommerkampagne 2 for 1

Da kan jag anvenda 2 x ZTE MF668 ( eventuell Huawei 173) - 1 hemma och 1 mobil, 2 hemma eller 2 mobil.

När man anvender 2 simkort får man högest hastighet, i stället för 2 laptops om 1 dongle och 1 router (WiFi).

Om du använder en hel del nedladdning, kan det vara en fördel med routern för 1 laptop, eftersom det inte beräknar förbrukningen ;) ( avhengig systemet ), samtidig med bättre funktion - ström och placering.

Med många alternativer för konfigurationer är det perfekt för en husbil - ingen fast sammansättning - till exempel. en enhet med inbyggd allt.

Så nej - imponerad, möjlighet att få en fast konfiguration av Internet och GPS i en mindre version med färre alternativ och en multipel pris - det är inte jag.


Individualism och mångfald länge leva - även för husbiler.
:)
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Imponerad!

Nesten alle Huawei modem kommer i to utgaver - med eller uten kontakt for ekstern antenne. Under et lite deksel på ene siden kan det sitte en liten kontakt. På de som ikke har dette deksel er heller ikke kontakten montert.

Det at modemene ofte blir branded for hvert enkelt teleselskap lager bare mer forvirring ;)
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Imponerad!

När vi ändå är inne på allt annat än husbil :D
Finns det någon bra app till iPhonen som visar namn/ adress och framför allt - var adressen ligger, på en karta?
Hitta och Eniro i all ära men det kanske finns bättre? Med GPS-funktion rent av?
Köpte min Ericson för det ändamålet men är inte nöjd. Använder detta i jobbet då och då.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Imponerad!

Den verkar inte så dum! Vet du om man kan söka på adressen och få namnet?
Det går inte på Hitta och bara ibland på Eniro.
En annan sak angående detta: Nu är jag helt novis som du vet - hur gör man för att ta bort de appar man inte vill ha?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Imponerad!

Den verkar inte så dum! Vet du om man kan söka på adressen och få namnet?
Det går inte på Hitta och bara ibland på Eniro.
En annan sak angående detta: Nu är jag helt novis som du vet - hur gör man för att ta bort de appar man inte vill ha?

En annan app där du kan få alla namn på en viss adress är: ratsit.se for iPhone, iPod touch, and iPad on the iTunes App Store

IMG_0074.jpgIMG_0075.jpg

När du skall ta bort en app så håll ner fingret på ikonen och klicka på x:et som dyker upp. Du kan också flytta apparnas ikoner på samma sätt och ev. samla dem i grupper.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Imponerad!

...............
Finns det någon bra app till iPhonen som visar namn/ adress och framför allt - var adressen ligger, på en karta?
Hitta och Eniro i all ära men det kanske finns bättre? Med GPS-funktion rent av?
Köpte min Ericson för det ändamålet men är inte nöjd. Använder detta i jobbet då och då.

Er det som du söker, - mit förslag i
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/367345

link til HBKplats.jpg

En eventuell link till en offentlig person / firma database, relaterende till GPS position ?

Pek på kartan - klick - namn. ( och skonummer :) )

Det er inte lätt !
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Imponerad!

Det vanliga är att jag antingen har namn eller adress. Har jag det ena, behöver jag ta reda på det andra. Adressen är dock viktigast.
Brukar använda mig av ratsit, eniro, hitta och även bilregistret om jag ser en bil på tomten.
Hittar jag inget av det, händer det att jag sätter mig med eniro och försöker hitta alla hus inom samma by. Det är oftast ren landsbygd och det handlar om kanske ett tiotal hus. Skriver man bara bynamnet och inte någon siffra, brukar man få förslag om alla olika. Sen är det "bara" att välja rätt. Ett problem kan vara att veta vilken by husen tillhör ;). Det kan vara mycket ologiskt!
Vi bor t ex i Ängadal men adressen är Finnanäs! Tänkte vi skulle ändra det någon gång om det går. Ingen hittar hit om man kör efter adressen. Vi finns inte heller på någon GPS som vi vet.

Det kan i och för sig vara lite skönt ibland :D
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Imponerad!

En navigator som i regel hittar rätt även om du endast vet namn eller telefonnummer är Wisepilot. (telia navigator)
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Imponerad!

Har du den Anders?
För skoj skull - kan du hitta var vi bor med den? Namn, adress och telefon finns under profilen som du vet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Imponerad!

Har du den Anders?
För skoj skull - kan du hitta var vi bor med den? Namn, adress och telefon finns under profilen som du vet.

Jag har den vilande på min Android och till iPhone heter den Telia navigator eller Telenor navigation. Då krävs simkort till Telia eller Telenor som jag inte har.

Om du har simkort med Telia eller Telenor tror jag att det finns gratis provtid.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Imponerad!

Har inte det tyvärr. Båda operatörerna har ett "svart hål" här omkring där vi bor.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Imponerad!

Det vanliga är att jag antingen har namn eller adress. Har jag det ena, behöver jag ta reda på det andra. Adressen är dock viktigast.
Brukar använda mig av ratsit, eniro, hitta och även bilregistret om jag ser en bil på tomten.
Hittar jag inget av det, händer det att jag sätter mig med eniro och försöker hitta alla hus inom samma by. Det är oftast ren landsbygd och det handlar om kanske ett tiotal hus. Skriver man bara bynamnet och inte någon siffra, brukar man få förslag om alla olika. Sen är det "bara" att välja rätt. Ett problem kan vara att veta vilken by husen tillhör ;). Det kan vara mycket ologiskt!
Vi bor t ex i Ängadal men adressen är Finnanäs! Tänkte vi skulle ändra det någon gång om det går. Ingen hittar hit om man kör efter adressen. Vi finns inte heller på någon GPS som vi vet.

Det kan i och för sig vara lite skönt ibland :D

- precis - men frågan är: vad är offentlig upphandling, personligen privat och vad är användandet.
En slumpmässig position i Sverige - från AutoRoute
tilfeldig sverige.jpg

I Danmark kan du söka folk efter adress (om det inte finns något förbud), så varför inte via GPS-kartor?
Det är ingen plats på papper kartan för namn, etc. - för dem som inte förbjuda informationen.
Utbudet av POI (adresser) är begränsad till mest commersielt och oftast utan länk till databaser via Internet.
Beroende på vilken kategori av information, vore det fördelaktigt för turister - särskilt reser med husbil.

Jag tror när vi reser, att vi tydligt måste erkänna att vi kan informera oss efter geografin, sekundärt alfabetiska register.

Har inte det tyvärr. Båda operatörerna har ett "svart hål" här omkring där vi bor.

Om det er vesentliken at hitta opgifter på positionen - da använd Net1 och accepter' generellt mindre hastighet.
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Imponerad!

Har du den Anders?
För skoj skull - kan du hitta var vi bor med den? Namn, adress och telefon finns under profilen som du vet.

Jag väckte upp Wisepilot för en dag (15 kr) bara för att få nyfikenheten stillad och visst funkade det. Jag sökte på telefonnummer och fick fram din adress: Finnanäs Ängholmen, 34253 Lönashult, Sverige.

Avstånd fågelvägen 270 km, körvägen 387 km tid 4:22, Måndag vackert väder 15/22 grader.

En riktigt bra app alltså som kan användas per dag, vecka, månad eller livstid för 15kr, 30 kr, 5.95 € eller 24.99 €.

Jag försökte att ta skärmdump men Android klarar inte av detta som så mycket annat.

Tråkigt också att man måste ha Telia eller Telenor för att kunna använda appen (i annat namn) i iPhone/iPad. På så vis blir Tele2 och 3 utestängda.
 
Senast ändrad:
Toppen