• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Imponerad!

F

F.d. 5322

Guest
Tänkte bara att jag måste erkänna att iPhone 4 är smått fantastisk!
Frugan köpte en innan vi drog på semester. (bl.a. tack vare era råd!)
Får väl erkänna att jag tidigare ansett att en mobil är till för att ringa ifrån. Punkt! Men denna är både skoj och nyttig. Inte minst när synen börjar ge sig på nära håll och man är för tjurig för att skaffa glasögon på "heltid".

Sen om det är någon skillnad mellan just iPhone, HTC och allt vad de heter, ska jag låta vara osagt.

Har t o m kollat med 3 - som vi har som leverantör - om vad det skulle kosta att byta min Ericsson Satio till en liknande. Liiiiite för dyrt än men till årsskiftet så...
Tur att man inte är sämre än man kan ändra uppfattning i saker - även om det kan sitta långt inne ibland ;)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Imponerad!

Håller med , jag kör Iphone 4 med kontantkort och laddar det med vänner 300 ="frisurf och fria sms i 30 dagar" samt ring för allt eller spara potten .
 
F

F.d. 55416

Guest
Sv: Imponerad!

Har
Har en 3a, svårt att vara utan denna lilla dator, det som jag har emot den
Är att jag tycker telefonen inte håller samma klass som mina tidigare Eriksson telefoner.
Är telefondelen bättre i 4an?
:mcride:
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Imponerad!

Är nog lite antik...har en Nokia mobil, som bara går att ringa på, en liten ASUS dator, som är till för mail och internet , en Garmin GPS, som tar mig till rätt ställe samt en Ixus för att ta foton med!!!
Funkar helt suveränt. Kan ta ett foto när jag navigerar,surfar eller talar i mobilen. Inte jag utan vi där framme!!
Kan någon förklara vitsen med dessa superplattor i husbilen?

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021
Sv: Imponerad!

Håller med fullständigt.

Har en iPhone 4, och använder den till allt. Mailar, surfar, spelar spel, kollar väder, använder den som gps, har appar (program) för allt man kan tänka sig i den.

Är man någonstans och vill kolla om det finns någon camping i närheten tar man bara fram iPhonen och vipps så ser man alla campingar runt omkring sig. Eller om man vill veta vart närmsta badplats är, systembolag, restaurang, bensinstation, eller vad man nu vill veta.

Använder det till och med när jag betalar räkningar, då använder jag kameran till att scanna in ocr-nummren på räkningarna, istället för att skriva in dessa oändliga nummer för hand.

Jo, jag använder den faktiskt som telefon också ibland... :p:

Skulle inte klara mig utan denna, snacka om att man vänjer sig fort vid vissa saker. Detta är absolut en av dem man efter ett tag inte kan vara utan.

Mvh Peter
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Imponerad!

Säkert tekniska underverk...men vidhåller min fråga vad är fördelen med denna supermaskin i husbilen?

Jag navigerar...frugan vill kolla mail eller se en stickbeskrivning på nätet och samtidigt ta ett kort på den fina borgen på alptoppen eller svara i telefon, som ringer...vem skall ha plattan??

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Imponerad!

Hej Roadglider.

Jag har både iPhone 4 och iPad i husbilen. Dessutom har jag Garmin navigator, HP Mini PC ock två digitalkameror. Det är min grundutrustning.

Jag navigerar med iPad med Navigon app, samt Garmin. De ger mig tillsammans både detaljinformation, översiktsinformation, POI utan att bryta navigationen. Copiloten kan hjälpa till att navigera och slå fram data under färd. IPhonen är telefon, handdator när vi är utanför bilen och navigator när vi vandrar. Är just nu i Skottland och har i förväg laddat ner appen UK-maps till både iPhone och iPad. Har för övrigt de flesta appar i båda. Til UK-maps, som kostade en hundring, kan jag ladda ner detaljerade vandringskartor på 10 eller 25 k. Jag och hustrun kan surfa på både iPad och iPhone. Eftersom vi ibland vill surfa båda i bilen används också PC:n flitigt. Den skriver vi också dagrapporter och annat i. Sedan har vi vars en digitalkamera. Vi kan ha väldigt olika uppfattningar om vad som ska fotograferas! =)

Vi är ständigt uppkopplade i bilen med hjälp av en TP-link router. Till den har vi ett par operatöresoberoende modem och olika SIM-kort. Här i Skottland köpte vi ett T-mobile kort, som vi kan fylla på över nätet.
7 pund i veckan för 1 GB. Trots vår intensiva användning har vi inte lyckats göra av med 1 GB per vecka ännu.

Krister N
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Imponerad!

Säkert tekniska underverk...men vidhåller min fråga vad är fördelen med denna supermaskin i husbilen?

Jag navigerar...frugan vill kolla mail eller se en stickbeskrivning på nätet och samtidigt ta ett kort på den fina borgen på alptoppen eller svara i telefon, som ringer...vem skall ha plattan??

Roadglider

Vi är nog många som ställt oss den frågan, det är först när vi använt den ett tag som vi förstår dess förträfflighet. Eller rättare sagt, apparnas förträfflighet, utan dem skulle luren vara en i mängden, låt vara med bättre kvalitet.

Med en iPad som komplement slipper man dessutom datorn!
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Imponerad!

Hej och tack för detta!

Tror säkert att dessa appar ger nya möjligheter. Inser tydligt att min syn på min utrustning inte är helt optimal, men dock fungerande.
Allt är ju dock relativt...kanske behoven skapas av möjligheterna och med ålderns rätt upptäcker man dem för sent, trots ett icke så litet framtidsinriktat yrkesliv, när det en gång begav sig.

Har det så som beskrevs, dock utan iPhone och Paddar!

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Imponerad!

Ja du Roadglader. Det är som du säger: Man skapar behovet.
Det var oerhört många under mina datautbildningar som ställde frågan: Vad ska vi den (datorn) till?
Likadant ställde jag mig den frågan angående iPhonen: Varför? Vi har ju en lur!
Vi använde vår i första hand som modem till mini-PC:n under färd. När vi stod still var det oerhört lätt att läsa mail, kolla väder, mm.
Såg att det fanns en app om alla rastplatser i landet. Vet inte hur bra den stämmer eller hur uppdaterad den är men det verkar ju väldigt bra! Nu är ju inte rastplatser världens viktigaste sak men finns möjligheten så...
Nu ska sägas att vi är så pass nya med denna pryl, så vi har inte på långt när lärt oss använda den fullt ut. ;)
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Imponerad!

RQ kodläsare och några appar - ser lovande ut, men i resten jag inte ser något.

At betala mer end 10.000,- for Ipnone och iPad - nej - om et ½ år kommer nya systemer.

Microsoft och Google vil försöka överträffa Apple (Android), och det jag ser fram emot.

Säkert finns det snart är konvertering av applikationer för PC och skannrar av RQ-kod till flera mobiltelefoner.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Imponerad!

- om du anvender PC i dag ( > 90% internet bruk )- så måste du da ha ventet för long tid - den er mere end 20 år gammal och et produkt av tiden.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Imponerad!

Hej
Gör inte iPhone 4 det ?????????Vad ska du annars ha den till.Danska är ju inte man behöver kunna.
/Vidhem
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Imponerad!

Hur får du använde denna sammenstilling av elektronik med iPhone och iPad.

laptop opstilling4.jpg

Min laptop sidder laglig i taket och koster under 2.000 kr. - "do that".
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Imponerad!

Bredo, det är inte alla som har elektronikingenjörsexamen!

För oss övriga är enkelheten en dygd.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Imponerad!

Bredo, det är inte alla som har elektronikingenjörsexamen!

För oss övriga är enkelheten en dygd.

Helt OK - jag respekterar alla elektonik och papper användere.

Tror dog inte det er mycket mer komplicerat en som mange andra's elektronik i hem.

Kan ske Bluetooth til radio er liten kompliserat. ;)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Imponerad!

Är nog lite antik...har en Nokia mobil, som bara går att ringa på, en liten ASUS dator, som är till för mail och internet , en Garmin GPS, som tar mig till rätt ställe samt en Ixus för att ta foton med!!!
Funkar helt suveränt. Kan ta ett foto när jag navigerar,surfar eller talar i mobilen. Inte jag utan vi där framme!!
Kan någon förklara vitsen med dessa superplattor i husbilen?

Roadglider

Hur kommer du ut på internet på din ASUS ? Kör du mobilt bredband som kostar extra ? I min Iphone har jag "fri surf " (som dom kallar det fast jag betalar för det ... ) Med Iphonen trycker jag på en knapp och har "internetdelning" och då kan man surfa på Laptopen utan att det kostar extra .

Jag skall denna semestern testa att bara köra med Iphonen eftersom jag har Navigon i den = Mindre grejer på hatthyllan/instrumentbädan .
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Imponerad!

Jag har olika abonnemang på min Iphone och Ipad. På Iphonen har jag sk "fri surf" men på paddan betalar jag per MB. Är det möjligt att köra med Internetdelning på Iphonen till Paddan? Och i så fall, vilkainställningar? Någon som vet?:confused:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Imponerad!

Visst går det bra med internetdelning. Bara att göra inställningar på iPhone och iPad en gång, sedan sköts det automatiskt. Onödigt att betala extra för en tjänst som man redan har.

Inga särskilda inställningar behövs, bara att klicka!
 
Toppen