• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Igenfrusen bil

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Igenfrusen bil

Läser man det första inlägget blir man ju mörkrädd. Tycker man det är okej att motorn packar ihop så är det bara att köpa en lika dan. Vi har fått 1.5 meter snö jag har ingen is på min bil.

Det har inte jag heller, för jag sopar bort snön senast dagen efter att snön har fallit. :)

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2026

Hej på ER HB ägarna.

Det förvånar mig mycket ,att Ni ej monterar motorvärmare på Era
bilar ,framfört allt Ni som har ej tillgång till en garage eller liknande.
Jag har alltid monterad en motorv. på alla mina bilar inkl.HB.

Gott Nytt År på Er.

Så enkelt!

En "gammeldags" vanlig motorvarmer er en rimelig løsning for trygg og skånsom kaldstart.

En Calix varmer trekker kun 550W. Og vil hurtig gi en iskald motor mange varmegrader før start. ALL kaldstart er en risiko.

Er man ute og fricamper uten 230V er ett lite strømaggregat nok for å forsyne varmer med nok effekt uten problemer. Da har man en motor som kan trygt startes i tosifret antall minusgrader.

Motorvärmare 1782400 RE 124 550W

F

F.d. 58601

Guest

Så enkelt!

En "gammeldags" vanlig motorvarmer er en rimelig løsning for trygg og skånsom kaldstart.

En Calix varmer trekker kun 550W. Og vil hurtig gi en iskald motor mange varmegrader før start. ALL kaldstart er en risiko.

Er man ute og fricamper uten 230V er ett lite strømaggregat nok for å forsyne varmer med nok effekt uten problemer. Da har man en motor som kan trygt startes i tosifret antall minusgrader.

Eller en Webasto värmare, är egentligen en vinterutrustning om man använder bilen på vintern, då inget bekymmer med snö eller is när man startar en varm motor.

Mvh
Leif

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Så enkelt!

Det spelar ingen roll om motorn är varm om dom råkat få ner smältvatten som frusit till is på kamremmen nere vid vevaxeln för då räcker det att man vrider på startnyckeln så är det ventilsallad .
Det skall till mycket strålningsvärme från motorvärmaren för att smälta detta .

Efter att ha läst deras tidigare inlägg från nästan 1 årsedan så förstår jag oron i att vrida på nyckeln : http://www.husbilsklubben.se/forums/t38257/ dock bör ju det problemet vara åtgärdat men vem vet ......

Senast ändrad:

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Läser man det första inlägget blir man ju mörkrädd. Tycker man det är okej att motorn packar ihop så är det bara att köpa en lika dan. Vi har fått 1.5 meter snö jag har ingen is på min bil.
Har du 20 grader varmt i bilen, och en och en halv meter torr kall snö på taket, och inget smälter närmast taket. Imponerande k värde byt aldrig bort den.
bosse b

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2026

Det spelar ingen roll om motorn är varm om dom råkat få ner smältvatten som frusit till is på kamremmen nere vid vevaxeln för då räcker det att man vrider på startnyckeln så är det ventilsallad .
Det skall till mycket strålningsvärme från motorvärmaren för att smälta detta .

At det krever mye strålingsvarme er helt korrekt, men den enkle og rimelige løsningen for å smelte dette før kaldstart, er fortsatt å montere en motorvarmer, for blir det bare litt varmegrader i register blir det ikke is, og kulde og is vil forsvinne fra en iskald motor. Om man i tillegg når man parkerer legger ett ullpledd over motor og ut over bilens front isolerer man varmen enda bedre i motoren og forsterker varme og issmeltingen.

Webasto er selvsagt den beste løsningen. Jeg vet, for jeg har det i bilen.

Senast ändrad:

Fam Grönberg

FD HBK Medlem
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
6393
Medlemskap
2024

Har samma problem får inte upp huven tittar man ner mellan huven rutan ser man bara is.Kontaktade säljaren och han sa bara starta den du för det är kedja på din bil.

GOTT NYTT ÅR På er alla

andbjo

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
712
Medlemskap
2025

Hej ibland är dom enkla lösningarna dom bästa, silvertape+plast mot rutan tills man kommer på nå bättre. Gott nytt år Anders Å Mia :santa1:

F

F.d. 50003

Guest

ALVE, den säljaren kanske har koll på vad han säljer, Fiat 3,0(Multi 160), har kamkedja.
mvh Rogun.

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025

Hej på ER HB ägarna.

Det förvånar mig mycket ,att Ni ej monterar motorvärmare på Era
bilar ,framfört allt Ni som har ej tillgång till en garage eller liknande.
Jag har alltid monterad en motorv. på alla mina bilar inkl.HB.

Gott Nytt År på Er.

Gott nytt år
Vi har en värmeväxlare på våran perfekt när man frikampar utan ström

Toppen