• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Idag är vi 1:a i Europa, 1 januari 2022 är vi 1:a i världen!

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Att Sverige har högsta diesel priser i världen, är ju en sanning med modifikation :rolleyes:
Den som har mycket gnäller alltid att den vill ha mer....
Hade ni bott i ett östlig land i Europa så kanske ni hade gnällt.... Men ändå hör jag inget gnäll från dem. :yes:

Medellönen i Sverige är ca 30 000/mån
Medan den kan vara ca 5-15 000/mån
i många länder i den delen av Europa, visst är liter priset på diesel lägre i de flesta länder det ligger ungf på 1.3-1.7:-€/litern
Men jag blev väldigt förvånad när jag för 1 månad sedan körde i Albanien.. Priset för 1 liter låg där på ca 1.7:-€.
Medan den genomsnittliga lönen ligger på ca 3300/ månaden, det är ca 10ggr lägre än Sverige.

Det skulle motsvara att priset för 1 liter diesel skulle kosta 170:- för dig. :eek: .. Och ändå klagar du inte :eek::rolleyes:

Näää jag tycker att ni som klagar på priset här i Sverige är några riktiga gnällspikar :swoon:;)

Och med den insikten skulle Sverige nog hamna bland de längst ner på listan över vad liter priset kostar just dig :twitcy:


Riktigt bra inlägg. man blir otroligt trött på allt gnäll om skatter bland husbilsåkarna.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Riktigt bra inlägg. man blir otroligt trött på allt gnäll om skatter bland husbilsåkarna.
Och dessutom verkar det onödigt att tjata om dyra dieseldroppar i det här forumet. Troligen vet alla vad det kostar. Och ingen gör nåt åt priset. Vore nog extremt mycket smartare att förlägga sin energi på nåt ställe där man eventuellt skulle kunna förvänta sig att nå någon som kan förändra sakernas tillstånd. Nån sån person eller organisation lär man svårligen hitta på detta forum.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Vi kommer inte runt att vårt fritidsintresse, i vår och omvärldens uppvaknande får konsekvenser, i vårt fall bl.a. dyrare diesel.

Men när man läser en del inlägg i den här tråden undrar jag om vi inte lite till mans överdriver konsekvenserna?

Skrev idag en annan notis;

Där finansbranschen inte tolkar dagens uppvaknande vad gäller miljö och klimatkonsekvenserna för oss, lika dramatiskt som vi själva gör lite till mans.

Ja den som lever får se vad svaret är…

Tommy
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
När bilen står stilla (hemma/camping), så drar bilen inget skattefinansierat bränsle
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
37% skatt på lönen och 67% skatt på dieseln, det blir ju 104% skatt :swoon:
Skatten på lönen är betydligt högre än 37%. Vad många inte tänker på ( eller ens är medvetna om) är arbetsgivaravgifterna som arbetsgivaren betalar in på din lön. Detta är ett smart sätt att dölja det egentliga skatteuttaget då löntagaren aldrig ser den.
Hade löntagaren sett detta på sitt lönebesked hade antagligen debatten varit en annan.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Skatten på lönen är betydligt högre än 37%. Vad många inte tänker på ( eller ens är medvetna om) är arbetsgivaravgifterna som arbetsgivaren betalar in på din lön. Detta är ett smart sätt att dölja det egentliga skatteuttaget då löntagaren aldrig ser den.
Hade löntagaren sett detta på sitt lönebesked hade antagligen debatten varit en annan.
Arbetsgivaravgiften är väl ingen inkomstskatt (inte ens en skatt)
Det är väl en avgift arbetsgivaren betalar i proportion till den lön som företaget betalar.
Men nyfikenheten väcks hos mig (som inte tror omedvetenheten om arbetsgivaravgiften är så hög) hur debatten skulle varit då? Och om dom få (som jag tror det är) som inte känner till vad avgiften används till, kanske man kunde förmoda ytterligare en ny vändning av debatten.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Arbetsgivaravgiften är väl ingen inkomstskatt (inte ens en skatt)
Det är väl en avgift arbetsgivaren betalar i proportion till den lön som företaget betalar.
Men nyfikenheten väcks hos mig (som inte tror omedvetenheten om arbetsgivaravgiften är så hög) hur debatten skulle varit då? Och om dom få (som jag tror det är) som inte känner till vad avgiften används till, kanske man kunde förmoda ytterligare en ny vändning av debatten.
Hej
Det arbetsgivaren betalar en anställd kallas för lönekostnad. Låt oss säga att den anställde kostar 40000 i månaden, av detta är då ca 10000 sociala avgifter, kvar är då ca 30000 som arbetsgivaren betalar löneskatt på. När arbetsgivaren gör inbetalningen benämns det i ett ord ”skatt och sociala avgifter” men den anställde kan då bara se hur mycket löneskatt som betalats in.
Hade den anställde kunnat se på sitt lönebesked att bruttosumman egentligen är 40000 istället för 30000 så hade då det egentliga skattetrycket kunnat ses. Det som betalas in till staten grundat på arbete är skatt oavsett vad det kallas.
Lägg därtill sen moms och en mängd punktskatter så ligger det egentliga skatteuttaget på 80-85%, högre procent desto mindre lönen är eftersom punktskatterna här blir förhållandevis större, du får till exempel betala samma fastighetsskatt oavsett vad lönen är.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Hej
Det arbetsgivaren betalar en anställd kallas för lönekostnad. Låt oss säga att den anställde kostar 40000 i månaden, av detta är då ca 10000 sociala avgifter, kvar är då ca 30000 som arbetsgivaren betalar löneskatt på. När arbetsgivaren gör inbetalningen benämns det i ett ord ”skatt och sociala avgifter” men den anställde kan då bara se hur mycket löneskatt som betalats in.
Hade den anställde kunnat se på sitt lönebesked att bruttosumman egentligen är 40000 istället för 30000 så hade då det egentliga skattetrycket kunnat ses. Det som betalas in till staten grundat på arbete är skatt oavsett vad det kallas.
Lägg därtill sen moms och en mängd punktskatter så ligger det egentliga skatteuttaget på 80-85%, högre procent desto mindre lönen är eftersom punktskatterna här blir förhållandevis större, du får till exempel betala samma fastighetsskatt oavsett vad lönen är.
Nu hoppar du ifrån att arbetsgivaravgiften är en avgift till lönekostnad. Självklart är det en kostnad, även om det inte var det jag svarade på, tror jag det är minst lika få som inte tror det som det är folk som inte känner till arbetsgivaravgift.
Sen lägger du till i mitt svar moms. Momsen har heller väldigt lite att göra med om arbetsgivaravgiften är en avgift. Lika så samtliga punktskatter.
Men vill du ändra till att det skall handla om samtliga skatter och avgifter som finns och inte bara att arbetsgivaravgiften är då okänd och ”skatt” så finns ju inget mer eftersom allt är ju inkluderat och summan av den enskilt erlagda procentsatsen helt beroende av nivån på inkomsten och hur mycket av den som konsumeras och vad.
Men det var inte min avsikt.
Jag ville bara sära på skatt och avgift.
Inget annat
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Bränsle- och elpriserna skjuter i höjden = mat- och transportprisena mm stiger = ännu högre lönekrav = riksbankens inflationsmål kommer överstiga 2% = boräntorna stiger = som pensionär blir man förmodligen tvungen att göra om husbilen till gäststuga istället
 
Senast ändrad:

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Men det var inte min avsikt.
Jag ville bara sära på skatt och avgift.
Inget annat
Men vad har det för betydelse om man kallar det skatt eller avgift? Priset vi betalar i butiken blir knappast lägre om man byter namn på momsen och kallar den konsumtionsavgift, och på motsvarande sätt är också arbetsgivaravgiften en direkt skatt på arbete, precis som inkomstskatt. Att påstå något annat är ju som att kalla en örfil "hårdhänt smekning" och tro att mottagaren ska uppskatta den.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Men vad har det för betydelse om man kallar det skatt eller avgift? Priset vi betalar i butiken blir knappast lägre om man byter namn på momsen och kallar den konsumtionsavgift, och på motsvarande sätt är också arbetsgivaravgiften en direkt skatt på arbete, precis som inkomstskatt. Att påstå något annat är ju som att kalla en örfil "hårdhänt smekning" och tro att mottagaren ska uppskatta den.
I vissa andra frågor här på forumet är det ju väldigt viktigt.
Arbetsgivaravgiften betalar arbetsgivaren och inte du. Inte heller har butikspriset med saken att göra. (Möjligtvis köpkraften, om det varit en lön) hyra, försäkringar, bolagsskatt mm betalar arbetsgivaren med, utan att det påverkar vad du får betala i butiken. Och jag har inte i ett enda ord påstått att det är viktigt, jag bara talade om att det inte är en skatt, och du får kalla det vad du vill
Det är väl inte viktigt vad man kallar något egentligen… likaså vad det är som är så farligt med att kalla det vad det heter.
Men eftersom jag själv inte betalar någon skatt alls är det en ickefråga för mig
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Om nu skatteuttaget är så högt som 85%, så är det konstigt att det lilla som blir kvar ändå räcker gott till mat, bostad, kläder, nöjen, husbil osv.
Det ligger någonstans mellan 80-85% och en hel del av denna procent ligger på just mat, bostad mm.mm det betalas i form av moms, fastighetsskatt punktskatter m.m. T.ex bränsle och elskatt.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Det ligger någonstans mellan 80-85% och en hel del av denna procent ligger på just mat, bostad mm.mm det betalas i form av moms, fastighetsskatt punktskatter m.m. T.ex bränsle och elskatt.
Här är några som har mycket att lära
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
I vissa andra frågor här på forumet är det ju väldigt viktigt.
Arbetsgivaravgiften betalar arbetsgivaren och inte du. Inte heller har butikspriset med saken att göra. (Möjligtvis köpkraften, om det varit en lön) hyra, försäkringar, bolagsskatt mm betalar arbetsgivaren med, utan att det påverkar vad du får betala i butiken. Och jag har inte i ett enda ord påstått att det är viktigt, jag bara talade om att det inte är en skatt, och du får kalla det vad du vill
Det är väl inte viktigt vad man kallar något egentligen… likaså vad det är som är så farligt med att kalla det vad det heter.
Men eftersom jag själv inte betalar någon skatt alls är det en ickefråga för mig

Har du inte husbil så ingen skatt då heller.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Har du inte husbil så ingen skatt då heller.
Nä, jag har inga skatter, jag avstår olika solidaritetsbidrag. Lönesolidaritetsbidrag, drivmedelssolidaritetsbidrag mm
Det var ju ett fasligt liv att man inte kunde kalla allt för vad man vill.
(Även om det går att ha skatt utan husbil)
 
Senast ändrad:
Toppen