• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Idag är vi 1:a i Europa, 1 januari 2022 är vi 1:a i världen!

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
För många av oss är det en föga smickrande första placering, eftersom det hänvisar till att vi i Sverige vid årsskiftet passerar Hong Kong och har därmed världens dyraste diesel i våra svenska pumpar.

Orsaken är den ökade skatten och en ökad inblandning av biodrivmedel.

Här kan du läsa vidare om prishöjningen på dieseln;

Att vara bäst i klassen har ett pris…

Tommy
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
För många av oss är det en föga smickrande första placering, eftersom det hänvisar till att vi i Sverige vid årsskiftet passerar Hong Kong och har därmed världens dyraste diesel i våra svenska pumpar.

Orsaken är den ökade skatten och en ökad inblandning av biodrivmedel.

Här kan du läsa vidare om prishöjningen på dieseln;

Att vara bäst i klassen har ett pris…

Tommy
Joråsåatt 1973 åkte jag i en Volvo amazon som drog 1,3 liter/ mil om jag körde försiktigt vilket aldrig hände. Lönen var 10:-/tim. Bensinen kostade 1:-/lit. I dag åker jag i en Dacia som drar 0.45 har inte en aning om vad en hantverkare tjänar i dag men förmodligen lite mer.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.747
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Man håller sig för pannan. Snart kommer de höga bränslepriset börja synas i högre priser på mat mm. Det är mycket som transporteras..

Jag lider med folk som bor i glesbygd och inte har kollektivtrafik att använda. Bodde för 13 år sen utanför Boden. Tog jag eftermiddagsbussen till Boden en fredag så gick nästa buss hem på måndag vid 09. Lång väntan skulle det blivit. Bil var enda alternativet. 6 mil enkel väg till stad och jobb
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Joråsåatt 1973 åkte jag i en Volvo amazon som drog 1,3 liter/ mil om jag körde försiktigt vilket aldrig hände. Lönen var 10:-/tim. Bensinen kostade 1:-/lit. I dag åker jag i en Dacia som drar 0.45 har inte en aning om vad en hantverkare tjänar i dag men förmodligen lite mer.
Du får nog gå tillbaka till början av 60-talet för att bensinen skall ha kostat 1:-/lit.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Nu var det dieselpriset det var fråga om och 1970 kunde man få tag på diesel för 11 öre litern (om man tog hem på tank). Sen när man jämför priser och köpkraft så ska man också komma ihåg att vi idag betalar betydligt högre skatt på varje intjänad krona.
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Nu var det dieselpriset det var fråga om och 1970 kunde man få tag på diesel för 11 öre litern (om man tog hem på tank). Sen när man jämför priser och köpkraft så ska man också komma ihåg att vi idag betalar betydligt högre skatt på varje intjänad krona.
Jodå det gick fint, kallades för skattefri diesel eller eldningsolja. Man fyllde i en deklarationsblankett på macken, fyllde upp dunkarna och slog i bilen när man kom hem. En del av oss skulle kunna kalla det för fusk eller ännu värre skattebedrägeri. Sånt ägnade vi oss åt strax innan lönen kom. För övrigt anser jag att det är gott att vara ”klimatflykting” i Spanien.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Jodå det gick fint, kallades för skattefri diesel eller eldningsolja. Man fyllde i en deklarationsblankett på macken, fyllde upp dunkarna och slog i bilen när man kom hem. En del av oss skulle kunna kalla det för fusk eller ännu värre skattebedrägeri. Sånt ägnade vi oss åt strax innan lönen kom. För övrigt anser jag att det är gott att vara ”klimatflykting” i Spanien.

Hej! I början på 1960 talet kostade ”eldningsolja ” 7 öre/litern, alla skulle ha in en oljebrännare.
Mellan 1974 - 1993 betalade vi kilometerskatt för alla dieselbilar och lastbilssläp det var det fullt lagligt att köra på eldningsolja. Gick bra sommartid men på vintern fick man beställa vinterolja , då fick man diesel. Detta system blev dock för dyrt för staten eftersom man skickade ut stämpelkort 4 gr året och administrationen av detta översteg vinsten. Då fick oljebolagen sköta skatten igen.
År 1969 kostade bensinen 82 öre litern.
Hälsningar Sanddammaren
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
464
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Nu är det ju verkligen dags att säga stopp! Detta är ju enormt tråkigt för alla oss med dieseldrivna husbilar men det värsta är att det kommer att drabba allt och alla då dyrare bränsle innebär dyrare transporter och livsmedel! Det är skrattretande att Magdalena Andersson ljuger om detta och påstår att det beror på världsmarknadspriset som om vi vore idioter och inte kan jämföra med grannländerna. Men de ligger kanske inte i samma värld som Magdalenas?? Tur att det är val snart så Sverige får möjlighet till en ny politik. Hur som helst så tycker jag att alla här ska gå med i Bränsleupproret Bränsleupproret för att gemensamt protestera!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Idag kostar råoljan 82$/fat. Vad kör du för bil när råoljan kostar 120/fat? (Lite travesti på Fiats gamla reklam)
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Nu är det ju verkligen dags att säga stopp! Detta är ju enormt tråkigt för alla oss med dieseldrivna husbilar men det värsta är att det kommer att drabba allt och alla då dyrare bränsle innebär dyrare transporter och livsmedel! Det är skrattretande att Magdalena Andersson ljuger om detta och påstår att det beror på världsmarknadspriset som om vi vore idioter och inte kan jämföra med grannländerna. Men de ligger kanske inte i samma värld som Magdalenas?? Tur att det är val snart så Sverige får möjlighet till en ny politik. Hur som helst så tycker jag att alla här ska gå med i Bränsleupproret Bränsleupproret för att gemensamt protestera!
Hon ljuger inte om hon säger att prisökningarna just nu beror på världsmarknadens utveckling.
Igår presenterade delar av oppositionen ett budgetförslag med sänkt drivmedelsskatt. Det lät inte som en jättestor minskning om jag hörde rätt så frågan är var nivån skulle hamna med en blå regering.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
0,99:- har jag tankat för i mitten/slutet på 70-talet.
Men den gången var det någon extrem bränslerea där vi åkte till backaplan i Gbg bara för att tanka, fast att det låg på andra sidan ”stan”.
 
Toppen