Bäckis1843
HBK Medlem
Var det inte Volvos motorer som tände diesel (som hamnat i oljan) som pressade sig förbi kolvarna?Hej igen, jag gjorde ju en gissning på en läckande spridare tidigare och kan absolut ha/ha haft fel bland alla ventiler, slangar och andra prylar som kan bråka, men just 20% ökad bränsleförbrukning borde det inte bli av vissa andra felkällor, även om en motor kan dra mer bränsle av att den går dåligt och blir klen. Verkstaden gjorde ju också en gissning på en spridare utan att förklarat felet helt ut, och kan ju också gissat fel.
Så sjutton vet vad det var, men jag skulle ändå vilja föreslå en åtgärd innan hundratals mil på större vägar.
Om det kanske ev. var en spridare som läckte och då ev. spädde ut motoroljan med diesel och sedan lämpligt helt plötsligt släppte och började fungera igen (inte alls omöjligt), så skulle jag vilja föreslå ett oljebyte i alla fall. Det kan vara en klok säkerhetsåtgärd så man inte kör omkring med dieselutspädd motorolja även om det påstås att bränslet i oljan kan dunsta bort vartefter, men det gäller troligen mer i bensinmotorer.
M.v.h. JANKRO.
Fick motorerna att tokvarva och fräsa iväg utan kontroll....