• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hydrauliska stödben

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Hydraliska stödben

Han blev väll stum när det kom till kostnaderna.. *L*
Men om du ställer bilen i lite lätt sluttning, blir golvet även plant då med?


Jag personligen vågar inte veva ner dom stödben jag har idag, är ganska säker på att jag kommer köra iväg med dom nerfällda...
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Hydraliska stödben

Hej igen,

Det är EP hydralics från Holland det kostar c:a 50000 kronor monterat och klart med fjärrkontroll.

Har tagit en liten videosnutt till där jag visar hur det ser ut när man manövrerar manuellt med fjärrkontrollen. Om man behöver ännu högre upp för att det lutar väldigt mycket kan man bara lägga några plattor under kolvarna.
Även om det nästan inte lutar alls så går kolvarna ner och justerar lite för att bilen ska stå stumt.

Hydraliska stödben manuellt - YouTube
 
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Hydraliska stödben

Det var kul att se...
Visste inte ens om att det fanns!

Men om jag i framtiden skulle ha råd med detta, måste stödbenen vara kopplade med någon form av startspärr, annars blir det väldigt dyrt för mig...
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Hydraliska stödben

Hej Chippen, det går inte att misslyckas, om du skulle försöka åka iväg så dras dom in, likaså måste du ha handbromsen åtdragen för att det ska fungera, när du släpper handbromsen och har glömt kolvarna så känner dom av detta och och dras in automatiskt, så jag tror inte att det är något problem, även om man är glömsk som jag :)

Ps har för övrigt lagt en lapp i instrumentbrädan, där det står: Stödben - Tv antenn - Orm, och den måste jag flytta för att kunna köra :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hydraliska stödben

Ps har för övrigt lagt en lapp i instrumentbrädan, där det står: Stödben - Tv antenn - Orm, och den måste jag flytta för att kunna köra :)
-------------------------------------------------------------------------------
........................Orm??? :)

På min kom ihåg-lapp som jag kilar fast i ratten står det också flera saker, men orm finns inte med, är det något som också bör vara med på en resa? :D

M.v.h. JANKRO.
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Hydraliska stödben

Jag väntade bara på att någon skulle reagera, du blev först Jankro, hehe.

Det är så här att jag lägger upp en leksaksorm av gummi på taket (via takluckan) på så vis så skrämmer jag fåglarna som både springer och skitar ned på taket och peppar peppar, det fungerar.
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Hydraliska stödben

Vi har haft dessa i ett halvår nu. De är kanon altså!
Både jag och sambon tycker att det är det bästa vi köpt/monterat extra till husbilen.
Och angående priset, är det väl så att, den sista kostymen har inga fickor

Husbilslivet får en annan innebörd, istället för att leta en plats som är plan att stå på kan du leta en plats du verkligen vill stå på, ställa bilen med fronten åt det håll du vill.... visst det är mycket pengar, men stödbenen kommer att användas jämt.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hydrauliska stödben

Och jag som genom åren haft allehanda exotiska husdjur trodde att du behövde komma ihåg att återbörda din stora boaorm till terriariet före avfärd; större ormar kan säkert vara distraherande om de rör sig fritt i förarhuset. Att det inte var en liten orm förstod jag, sådana gömmer sig eller smiter i en bil.

PS. Leksaksorm på båtens tak var kontraproduktivt när jag provade; måsarna störtbombade.

aake
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hydrauliska stödben

Måsen er en sak, de prøver bare å jage vekk ormar. I Australia har vi Kookaburra som gjerne jakter på giftormar - mulig fuglen ville overse en plastorm, den rør ju inte på seg! Carpet snake - en pyton blir fort for stor så den får være i fred :D
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Hydrauliska stödben

Undrar om den där hydraliken finns för ALKO X251-40 H chassi?

Låter onekligen väldigt lyxigt att slippa hålla på med nivåklossar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hydrauliska stödben

Goldschmitt har omlag samme prisene, og de har også for alko chassi, det krever noe ekstra funksjonalitet grunnet lav byggehøyde.
 
Toppen