• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hydrauliska stödben

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Hydrauliska stödben

Hej,

Nu är jag klar med mina "plattor" så här blev det.

Har lyft bilen manuellt fram, de lyfter bilen ganska högt med bara en platta under, men skulle det luta väldigt mycket går det att lägga dubbla plattor, så man skulle kunna stå där det lutar ganska mycket, på fin asfalt som på denna bild behöver man inga plattor, i auto läget lyfts bilen knappt, den bara justerar att bilen står i våg, alla hjul blir kvar på marken... men som sagt det går att justera ganska bra vid ojämn mark...
 

Bilagor

  • IMG_5231.JPG
    IMG_5231.JPG
    3,2 MB · Visningar: 59
  • IMG_5235.JPG
    IMG_5235.JPG
    3,1 MB · Visningar: 37

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Hydrauliska stödben

Jag har också haft mina funderingar på sådana stödben men avvaktar ett tag.
Det jag tänker på när jag ser bilarna upplyfta, är att det måste va ett ypperligt tillfälle för den som behöver nya hjul till sin bil.
Finns det inga hjulbultar med lås, så tar det inte många minuter att bli av med ett par hjul.
Krister.
 

Benny

HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Orust
HBK-Nr
2539
Medlemskap
2024
Sv: Hydrauliska stödben

Enl tillverkaren ska man inte lyfta bilen så mycket att hjulen hänger fritt
Benny
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Hydrauliska stödben

Enl tillverkaren ska man inte lyfta bilen så mycket att hjulen hänger fritt
Benny

Helt riktigt och hydraulikskötaren säger ju också att bilen bara ställs i våg och att då hjulen är kvar i marken. Gissar att det endast är i extrem fallen något hjul hamnar i luften.

Det är nog så att hjulen skall vara i backen för att stadga upp i sidled.
På bilden när den är max upphissad ser det lite oroväckande ut för en sidtackling :rolleyes:
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Hydrauliska stödben

Vill förtydliga en sak, huvudsyftet med plattor var inte att vinna höjd, utan att skona fötterna på stödbenen om underlaget är stenigt, gropigt eller kanske blöt gräsmatta så den inte sjunker ner så mycket. På bilden visar jag bara vad systemet kan, ifall man vill byta hjul eller olja i motor etc. Plattorna gör att kolvarna inte behöver gå ut så långt, ju längre ut kolvarna går desto mer ostadig blir husbilen, så om kolvarna måste ut 20 cm innan chassit lyfter sig, så räcker det med 16 cm när plattorna ligger under. Helst skulle man ha en platta som är precis under stödbenet, så den bara behöver gå ut 4-5cm för att stå stadigt.
I de flesta fall när jag parkerar så har det varit så jämt att autoläget bara stabiliserat bilen med alla hjul kvar på marken.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Hydrauliska stödben

Om snören ska sitta ännu bättre föreslår jag att ni fräser två spår längs hela ena plattan. Då kan snöret löpa genom hela plattan och på så sätt får man handtag på två sidor. Samt att snöret går lätt att byta.

Men nu blev det nördigt ;)

Bra jobba to intressant läsning.
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Hydrauliska stödben

Hej,

Jag fick lite annan nytta av mina hydraliska stödben i helgen, jag körde fast rejält i en vattnig gräsmatta, hjulen grävde ner sig över 10cm, kom inte loss, men tack vare stödbenen så kunde jag lyfta fronten så pass att jag kunde stoppa något under hjulen och köra därifrån utan hjälp...... :)
 
F

F.d. 55902

Guest
Sv: Hydrauliska stödben

Maskincentrum i Bockara monterade EP på min husbil här i veckan! Liten verkstad men kunnig och professionell personal!
Mycket trevligt bemötande och kanonservice!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    1 MB · Visningar: 65

elliot easy

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Abbekås
HBK-Nr
9392
Medlemskap
2024
Sv: Hydrauliska stödben

Helt riktigt och hydraulikskötaren säger ju också att bilen bara ställs i våg och att då hjulen är kvar i marken. Gissar att det endast är i extrem fallen något hjul hamnar i luften.

Det är nog så att hjulen skall vara i backen för att stadga upp i sidled.
På bilden när den är max upphissad ser det lite oroväckande ut för en sidtackling :rolleyes:

Hej! Jag brukar göra så här, för att slippa (svajet) i sidled på bilen så lyfter jag upp bilen lite högre än den skall vara fram och stoppar in så många träplattor som behövs sedan sänker jag ner bilen så däcken tar i plattorna precis.
Då får jag bilen i våg samt att den vilar på däcken samtidigt:mcride:
Detta behövs ju bara om det lutar så mycket så man behöver gå på fullt utslag på kolvarna och vid blåst!!!!
Får ju inte bli för mycket meckande för då kunde jag ju behållit mina plastkilar som jag körde upp på tidigare:twitcy:
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Hydrauliska stödben

WIN_20150610_152329.JPG

Så här gjorde jag. Svetsade fast ett plattjärn på sax domkrafter jag hade, skruvade fast dessa i balken.

WIN_20150610_152737.JPG

Skruvar ner dessa mot en Al klots och stabiliserar bilen. Om jag kör iväg och glömmer sax domkrafterna, glider de bara av och ligger 100 mm över hjulen, skulle det ta i ändå, viker sig plattjärnet, så inget går sönder.

Kostade ingenting.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Hydrauliska stödben

Någon mer är Hymer som har service på Goldschmitts luftfjädring i Sverige?
Finns tydligen inge tid för service där innan semester,
Våran vill inte funka hel ok. går ej att höja eller sänka. Nu när man har Hydrauliska stödben, vill man kunna sänka hb så mycket det går innan man använder stödbena.
Skoogis
 
F

F.d. 55902

Guest
Sv: Hydrauliska stödben

Det gick på 55500 och då fick jag även låna en bil för att ta mig runt!
 
Toppen