• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hydrauliska stödben

Sciron

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2024
Vill ha svar på varför man vill lägga 70000 på ep stödben hur ni motiverar denna summa 70000?!???????
Hej,
Summan går inte att motivera. Det är PRISET det kostar!!

Valet att köpa dem kan motiveras på många sätt.
- Dometics kylskåp (ej kompressor) fungerar betydligt dåligare om lutningen är över 2-4 grader. Enligt Dometics egen kundtjänst.
- Jag och min hustru varken röker eller snusar. Öl och vin kostnaderna är mycket små. Så vi har sparat in de pengarna på ett år. Röker eller dricker du?
- Om det blåser mycket skakar/ryster inte bilen hela tiden och man får en godare nattsömn.
- Eller om en av oss skall på toa mitt i natten så gungar bilen till när man rör sig i bilen.
- Däcken står inte kontant lastade med 3,5-4,5 ton vilket jag hoppas förlänger deras levetid lite.

Det går säkert att finna fler fördelar, men det är inte billigt. Inget är billigt i husbilsvärlden.
Om din tanke är att allt skall vara billigt så är inte husbilsvärlden den bästa att ge sig in i.

Att du "kräver" svar och motivering av andra varför de gjort valet att betala för hydraulben kan jag inte förstå. Du har inte rätt att ställa några krav på andra på det sättet.

Då frågar jag dig: Hur motiverar du utgiften att ha en husbil med alla de kostnader som medföljer, när du kunde köpt ett 3-mans tält på Biltema och spenderat din semester med att gratiscampa i de mörka skogarna i Värmland? MYCKET billigare!

De flesta är nog ok med att du frågar, men att kräva svar och motivering som avslutas med 1 utropstecken och 7 frågetecken är inte ok för mig.
Benen är INTE billiga, men det är fortfarande var husbilsägares eget val var man spenderar pengarna.

God fortsättning på 2024!!!
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Vem lägger minst 70000 tusen på att slippa veva manuellt?!?!!!????
Om man köper husbil ska man se det som förlorade pengar. Då behöver man inte se hydraliska stödben som något problem vilket du gör. Jag är riktigt nöjd med min bil och bryr mig inte ett dugg om ifall den har stödben eller inte. Nu har den det
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Troligen dom som ha för mycket pengar. En batteridriven skruvdragare med anpassad pinne fungerar utmärkt.
Som jag skrev tidigare i tråden men sedan så funkar denna metod utmärkt, sedan räknade jag lite på det och låt oss säga att det tar 10 minuter längre tid att ställa upp/köra iväg med bilen med skruvdragarmetoden. Om en normal verkstadskostnad är 1000/timme så kostar varje uppställning/avfärd ca 200 kr, då är stödbenen betalda på ca 350 uppställningar/avfärder. Då räknar jag inte med svordomarna när det regnar/snöar och man får ligga på knä för att få dit domkrafterna.

Människan är av naturen lat, annars så hade aldrig fjärrkontrollen till TVn blivit uppfunnen.
 
Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag betalade en massa pengar för automatlåda, det borde jag nog inte gjort, det går ju att växla manuellt, eller markisen hu vad dyrt,:rolleyes: det går ju utmärkt att sitta i solen:cool:
Håller med. Där har du helt rätt...

Jag har manuell låda och ingen markis..

På förra bilen hade jag markis som jag använde 2 ggr på 4 år....
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag betalade en massa pengar för automatlåda, det borde jag nog inte gjort, det går ju att växla manuellt, eller markisen hu vad dyrt,:rolleyes: det går ju utmärkt att sitta i solen:cool:
Men visst är det bekvämt och prisvärt med automatisk utrustning.
Som markisen, bara att trycka på en knapp inne så rullar den ut sig.
Eller cykelstället, bara att trycka på en knapp i garaget så kommer cyklarna ner.
Eller diskmaskinen, bara trycka på en knapp så sköter den diskningen.
Eller solpanelerna som laddar batterierna så fort solen tittar fram, man behöver inte ens ansluta sig till elnätet. :cool:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Men visst är det bekvämt och prisvärt med automatisk utrustning.
Som markisen, bara att trycka på en knapp inne så rullar den ut sig.
Eller cykelstället, bara att trycka på en knapp i garaget så kommer cyklarna ner.
Eller diskmaskinen, bara trycka på en knapp så sköter den diskningen.
Eller solpanelerna som laddar batterierna så fort solen tittar fram, man behöver inte ens ansluta sig till elnätet. :cool:
Prisvärt? Och bekvämt, vad skall man göra sedan, sitta och vänta på att dagen skall gå? Var är känslan för "äventyret" är det ingen mer än jag som tycker det är kul att göra saker när man är ute med husbilen, och gillar att det skiljer sig lite från att vara hemma, redan att ha en husbil, vilken som, är ju en enorm bekvämlighet. Om den sedan rör sig lite när man skall sova, bara att vänja sig, båten rör sig också, det gjorde tältduken också när vi paddlade, åkte mc och sportvagnar.
Att köra bilen, växla och köra så bra som möjligt, hitta de intressanta småvägarna och den rätta platsen, och där ställa bilen så att den kommer så rätt som möjligt direkt, det kan räcka med en förflyttning på någon meter, vid behov ta fram kilarna och lura ut hur de skall placeras för att bilen skall komma så rätt som möjligt vid första försöket o.s.v. tar max 5 minuter.
Jag för min del tycker bara att det är lite kul aktivitet som skiljer sig från det totalbekväma därhemma.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Prisvärt? Och bekvämt, vad skall man göra sedan, sitta och vänta på att dagen skall gå? Var är känslan för "äventyret" är det ingen mer än jag som tycker det är kul att göra saker när man är ute med husbilen, och gillar att det skiljer sig lite från att vara hemma, redan att ha en husbil, vilken som, är ju en enorm bekvämlighet. Om den sedan rör sig lite när man skall sova, bara att vänja sig, båten rör sig också, det gjorde tältduken också när vi paddlade, åkte mc och sportvagnar.
Att köra bilen, växla och köra så bra som möjligt, hitta de intressanta småvägarna och den rätta platsen, och där ställa bilen så att den kommer så rätt som möjligt direkt, det kan räcka med en förflyttning på någon meter, vid behov ta fram kilarna och lura ut hur de skall placeras för att bilen skall komma så rätt som möjligt vid första försöket o.s.v. tar max 5 minuter.
Jag för min del tycker bara att det är lite kul aktivitet som skiljer sig från det totalbekväma därhemma.
Instämmer. Kör light och helmanuellt! Men det är helt ok att gilla automatik och utökade bekvämligheter. De kan också vara bra hjälpmedel och kanske en förutsättning för att kunna bedriva sitt husbilsliv. Inte minst när ålder och krämpor kommer smygande! Men visst kan bilen få gunga lite! :cool:
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Prisvärt? Och bekvämt, vad skall man göra sedan, sitta och vänta på att dagen skall gå? Var är känslan för "äventyret" är det ingen mer än jag som tycker det är kul att göra saker när man är ute med husbilen, och gillar att det skiljer sig lite från att vara hemma, redan att ha en husbil, vilken som, är ju en enorm bekvämlighet. Om den sedan rör sig lite när man skall sova, bara att vänja sig, båten rör sig också, det gjorde tältduken också när vi paddlade, åkte mc och sportvagnar.
Att köra bilen, växla och köra så bra som möjligt, hitta de intressanta småvägarna och den rätta platsen, och där ställa bilen så att den kommer så rätt som möjligt direkt, det kan räcka med en förflyttning på någon meter, vid behov ta fram kilarna och lura ut hur de skall placeras för att bilen skall komma så rätt som möjligt vid första försöket o.s.v. tar max 5 minuter.
Jag för min del tycker bara att det är lite kul aktivitet som skiljer sig från det totalbekväma därhemma.
Jag håller med dig till fullo.. kul att göra lite saker och klura ut lösningar på resan. Och sannerligen. Jag vill inte ha det samma som hemma med espressomaskin mm på resan
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
O.T
En annan började direkt när man fick körkort att köra gamla jänkare, jag minns då gubbar i min nuvarande ålder som alltid kom fram och ville snacka, då som nu var det två läger, de ena beundrade bilarna och dess finesser, det andra lägrets första fråga var till 99%, å hur mycket bensin drar en sådan här då?
Svarade ofta 7L/mil, gick de inte då utan upptäckte att bilen hade automatlåda samt elektriska fönsterhissar, då fick man en lektion hur fullständigt vansinnigt det var, och att min generation var förlorad!
Det var då det :cool:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
O.T
En annan började direkt när man fick körkort att köra gamla jänkare, jag minns då gubbar i min nuvarande ålder som alltid kom fram och ville snacka, då som nu var det två läger, de ena beundrade bilarna och dess finesser, det andra lägrets första fråga var till 99%, å hur mycket bensin drar en sådan här då?
Svarade ofta 7L/mil, gick de inte då utan upptäckte att bilen hade automatlåda samt elektriska fönsterhissar, då fick man en lektion hur fullständigt vansinnigt det var, och att min generation var förlorad!
Det var då det :cool:
Ännu mer O.T. Ja då förstår man ju din böjelse för gagets och tryck på knappen, du har aldrig upplevt bilar med låg vikt, väghållning och körglädje?! För då behövs ju inte sådant?! ;):twitcy:
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ännu mer O.T. Ja då förstår man ju din böjelse för gagets och tryck på knappen, du har aldrig upplevt bilar med låg vikt, väghållning och körglädje?! För då behövs ju inte sådant?! ;):twitcy:
Det fordon med mest körglädje jag har ägt var nog min TGB13. TGB 40 är nog det roligaste jag kört. Skulle gärna ha en Tatra 8x8. Nu är vi även utanför vägen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det fordon med mest körglädje jag har ägt var nog min TGB13. TGB 40 är nog det roligaste jag kört. Skulle gärna ha en Tatra 8x8. Nu är vi även utanför vägen.
Sådant där har jag bara kört i lumpen, i övrigt aldrig "muddat" men en sak är säker, inte heller där behövs inte särskilt mycket tryck på knappen -grejor,
förutom möjligen till diffspärrarna för att ha kul, man har knappast tid med något mera.
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Hej,
Summan går inte att motivera. Det är PRISET det kostar!!

Valet att köpa dem kan motiveras på många sätt.
- Dometics kylskåp (ej kompressor) fungerar betydligt dåligare om lutningen är över 2-4 grader. Enligt Dometics egen kundtjänst.
- Jag och min hustru varken röker eller snusar. Öl och vin kostnaderna är mycket små. Så vi har sparat in de pengarna på ett år. Röker eller dricker du?
- Om det blåser mycket skakar/ryster inte bilen hela tiden och man får en godare nattsömn.
- Eller om en av oss skall på toa mitt i natten så gungar bilen till när man rör sig i bilen.
- Däcken står inte kontant lastade med 3,5-4,5 ton vilket jag hoppas förlänger deras levetid lite.

Det går säkert att finna fler fördelar, men det är inte billigt. Inget är billigt i husbilsvärlden.
Om din tanke är att allt skall vara billigt så är inte husbilsvärlden den bästa att ge sig in i.

Att du "kräver" svar och motivering av andra varför de gjort valet att betala för hydraulben kan jag inte förstå. Du har inte rätt att ställa några krav på andra på det sättet.

Då frågar jag dig: Hur motiverar du utgiften att ha en husbil med alla de kostnader som medföljer, när du kunde köpt ett 3-mans tält på Biltema och spenderat din semester med att gratiscampa i de mörka skogarna i Värmland? MYCKET billigare!

De flesta är nog ok med att du frågar, men att kräva svar och motivering som avslutas med 1 utropstecken och 7 frågetecken är inte ok för mig.
Benen är INTE billiga, men det är fortfarande var husbilsägares eget val var man spenderar pengarna.

God fortsättning på 2024!!!
Äntligen ett bra och uttryckligt svar, på bilen vi bytte till i somras var det hydraliska ben på, det gör husbils livet enklare för oss, har man kört länge svårt att hitta bra plats då är det bara att trycka på knappen, sen i våra har vi även våg funktion vilket underlättar, vi har totalvikt 3,5 t det är det lätt att komma över.
Som sagt tidigare det är upp till var och en att montera eller ej, till vilken kostnad det än blir ingen annan har med det att göra, kör och var glada istället.
Go Fortsättning 2024
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Ja det är din prioritering själv skulle jag aldrig göra detta förstår inte nyttan med det, måste vara något annat som man vill framhålla framför alla på en ställplats eller Camping
Om du inte vill lägga dom pengarna på stödben så gör inte det, men om andra vill göra det så är det ju inte dina problem, alla gör som dom själva vill och ska inte bli dömda för det, vi alla har husbil av olika orsaker.
God Fortsättning på 2024
 

tulpenmichel

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Haninge
HBK-Nr
26698
Medlemskap
2024
Vi hade 70.000:- över och viste inte vad vi skulle göra med dom, så det blev EP stödben till HB,n.
Dum fråga kan få dumt svar.
Det är inte en dum fråga. Ja ställde inte denna fråga men även jag anser att det är mycket pengar och lite lyx över det hela när vi rullar med våra husbilar som är mera teknisk utrustad än våra bostäder. Men handväva är för mycket jobb. En batteriskruvdragare kostar under tusenlapp. Alla gör som dom vill så klart.
När jag tänker tillbaka till den tid när jag åkte med mina föräldrar och 2 syskon i en DKW samt litet tält där hela vår utrustning kanske kostade i dagens värde 10000,-kronor och vi var jätte lyckliga. Tiderna förändras så klart. Är vi lyckligare? Jag hoppas det åt alla. Vänligen Michael
 
Toppen