• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hydrauliska stödben

mtjok

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
1002
Medlemskap
2024
Hej Vilka stödben skall man montera EP eller Alko vi har alko chassi erfarenheter och pris vår bil har dubbelgolv.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
E&P kostar mindre än Alko.
Funktionen är densamma.
Båda saknar slangbrottsventil (om jag minns rätt).
E&P har en pump.
Alko har en pump vid varje ben.
Alko äger E&P.
E&P är godkända av Alko för montage på Alko-chassi.
Vi valde E&P.

Kolla runt efter priser.
Vi fick så pass mycket bättre pris från EpHydarulics i Skene
än hos andra återförsäljare, att vi tog en semestertripp dit.
Montaget tog en förmiddag , ca 4-4.5h.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Många av H-bilsåkarna skriver att dom var båtåkare förut , men nu ska dom ha stödben för att stå stadigt och precis i linje
annars fungerar ingenting inte kunna sova, kylskåp som inte fungerar . . . . Tänk om dom skulle gå tillbaka till båt undrar hur det skulle gå ?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vill ha svar på varför man vill lägga 70000 på ep stödben hur ni motiverar denna summa 70000?!???????
Jag gav 53kkr för några år sedan, det var mycket pengar för mej, men har aldrig ångrat mej. Vi fricampar ofta, då kan underlaget luta rejält, då tycker jag benen är värda alla pengarna.
Står man oftast på ställplats/camping samt har en husbil som är i våg på plan mark är investeringen svårare att motivera.
 

Coral 690

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
14331
Medlemskap
2024
Jag gav 53kkr för några år sedan, det var mycket pengar för mej, men har aldrig ångrat mej. Vi fricampar ofta, då kan underlaget luta rejält, då tycker jag benen är värda alla pengarna.
Står man oftast på ställplats/camping samt har en husbil som är i våg på plan mark är investeringen svårare att motivera.
Tack för svaret har, själv inte svårt att investera dessa pengar, men skulle aldrig göra det, dom pengarna skulle vara ett års budget för el värme o mat
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tror inte att du får igen dom pengarna vid en eventuell försäljning så gäller halva nypriset kan inte motivera värdeminskningen, min åsikt
Jag uttryckte mej nog luddigt, jag menar att flera nyare husbilar tappar i värde var 6:e månad vad hydrauliska stödben kostar att skaffa.
Hur motiverar man en sådant köp?
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
339
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Många av H-bilsåkarna skriver att dom var båtåkare förut , men nu ska dom ha stödben för att stå stadigt och precis i linje
annars fungerar ingenting inte kunna sova, kylskåp som inte fungerar . . . . Tänk om dom skulle gå tillbaka till båt undrar hur det skulle gå ?
Under alla år som jag seglade så låg båten plant i vattnet när vi ankrat, husbilen lutar oftast lite. Det finns såklart olika sätt att lösa det problemet, flytta runt, lägga block under hjulen . Vi har provat allt men smidigast är automatiska stödben vilka som är bäst får andra avgöra, vi har E&P och är jättenöjda.

Hälsningar
Peter
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vill ha svar på varför man vill lägga 70000 på ep stödben hur ni motiverar denna summa 70000?!???????
Jag slipper baxa runt på klossar och försöka få bilen i våg, dessutom lutar det kanske för mycket så du lyckas inte ändå.
En knapptryckning så är bilen stabilt i våg, det är klart värt pengarna, sedan beror det väl på vilken bil man har och ekonomin.
 
Toppen