• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hydrauliska stödben

Coral 690

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
14331
Medlemskap
2024
Jag slipper baxa runt på klossar och försöka få bilen i våg, dessutom lutar det kanske för mycket så du lyckas inte ändå.
En knapptryckning så är bilen stabilt i våg, det är klart värt pengarna, sedan beror det väl på vilken bil man har och ekonomin.
Just det alla har inte det det var det jag ville veta tack.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En undran vilken årśmodell har ni??
Jag har en gammal, 2005.
Så den ligger mer på normala 10% värdeminskning/år.
Men den har inte ens 25% kvar i värde av nypriset.
Men mycket värdefullare för mej än en ny husbil, så önskar man hydrauliska stödben och är nöjd med husbilen i övrigt så skulle jag inte tvekat på denna finnes.
 

Coral 690

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
14331
Medlemskap
2024
Jag har en gammal, 2005.
Så den ligger mer på normala 10% värdeminskning/år.
Men den har inte ens 25% kvar i värde av nypriset.
Men mycket värdefullare för mej än en ny husbil, så önskar man hydrauliska stödben och är nöjd med husbilen i övrigt så skulle jag inte tvekat på denna finnes.
Vår är en 2014 Rapido är så nöjda med denna men skulle inte lägga 70000 tusen på stödben förstår inte vitsen med det måste vara annat som driver till det är bara ni som gör det som förstår det min åsikt
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vår är en 2014 Rapido är så nöjda med denna men skulle inte lägga 70000 tusen på stödben förstår inte vitsen med det måste vara annat som driver till det är bara ni som gör det som förstår det min åsikt
Det måste väl vara upp till var och en. Jag har själv klossar från Biltema, men unnar alla sina hydrauliska stödben. Det känns mest som om du söker personliga argument att inte köpa. Det är bara att låta bli. Men försökt inte värdera andras intressen och nytta av sina stödben, för att stärka dina egna argument inför dig själv. Det blir bara fel!
 

Coral 690

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
14331
Medlemskap
2024
Om bostaden är betald, husbilen betald, inga skulder i övrigt, saldot på bankkontot ökar hela tiden vartefter lön och pension tickar in, varför inte kosta på sig detta tillbehör.
Ja det är din prioritering själv skulle jag aldrig göra detta förstår inte nyttan med det, måste vara något annat som man vill framhålla framför alla på en ställplats eller Camping
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Om man byter husbil, så kan man få systemet överflyttat för ~10000kr.
Också en slant så klart, men man får behålla sina stödben.

Det är inte gratis, långt därifrån.
Men efter att ha ramlat ur sängen på den hyrbil (utan stödben) vi hade
när dottern vände sig där fram, så uppskattar jag stabiliteten enormt.
Vi är mycket nöjda, och vill inte vara utan.
Vår hade manuella bak, men det var inte ens i närheten av hydrauliska.
 

Lasse&Sidsel

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
38031
Medlemskap
2024
Många av H-bilsåkarna skriver att dom var båtåkare förut , men nu ska dom ha stödben för att stå stadigt och precis i linje
annars fungerar ingenting inte kunna sova, kylskåp som inte fungerar . . . . Tänk om dom skulle gå tillbaka till båt undrar hur det skulle gå ?
Vet inte om det är bekant för er, men båtar ligger oftast i vatten. Dvs vågrätt…
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Om man byter husbil, så kan man få systemet överflyttat för ~10000kr.
Också en slant så klart, men man får behålla sina stödben.

Det är inte gratis, långt därifrån.
Men efter att ha ramlat ur sängen på den hyrbil (utan stödben) vi hade
när dottern vände sig där fram, så uppskattar jag stabiliteten enormt.
Vi är mycket nöjda, och vill inte vara utan.
Vår hade manuella bak, men det var inte ens i närheten av hydrauliska.
Ni borde säga till dottern på skarpen. Farligt när hon rör sig så hårt att du flyger ur sängen. Fy fabian. Läskigt...
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vi använde klossar och saxdomkrafter, klossarna för att få bilen rak, och domkrafterna för att få stabiliteten naturligtvis. Fungerade/fungerar alldeles utmärkt, det tog lite tid så domkrafterna var inget vi använde varje gång. Nu har vi EP och det går ju inte att jämföra på samma dag bekvämlighetsmässigt, tryck på knappen, vänta i en minut och bilen står vågrät, värt varenda krona. Stabiliteten är det ingen större skillnad på, det beror på hur mycket man orkade spänna upp domkrafterna, med borrmaskin/skruvdragare blev det väldigt stabilt men om underlaget är lite mjukt är det ju lättare att justera med stödbenen.

Manuella stödben har jag ingen personlig erfarenhet av men jag kan tänka mig att domkrafter blir stabilare eftersom vad jag har förstått så tål manuella ben "bara" 500 kg så de har ingen lyftfunktion som en domkraft har utan bara en stabiliserande funktion.

Det finns ju även luftfjädring med nivelleringsfunktion och det har jag tittat på, väldigt smidigt men det blir ju även det en kompromiss eftersom du inte får en stabiliteten om du inte kombinerar med stöd av något slag, åkkomforten diskuteras ju inte här så den lämnar vi därhän.

En annan sak där stödben är ju den fantastiska bekvämligheten vid byte till vinterdäck, kanske ett ickeproblem för många.

God fortsättning på 2024.
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Tror inte att du får igen dom pengarna vid en eventuell försäljning så gäller halva nypriset kan inte motivera värdeminskningen, min åsikt
Man kan alltid montera bort systemet och sätta det på nästa fordon. Om du inte tycker att det är värt pengarna är okey för mig, men jag vill inte vara utan. Otroligt smidigt!
 

Nicklas o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Björsäter
HBK-Nr
33907
Medlemskap
2024
Vi kö
Hej Vilka stödben skall man montera EP eller Alko vi har alko chassi erfarenheter och pris vår

Hej Vilka stödben skall man montera EP eller Alko vi har alko chassi erfarenheter och pris vår bil har dubbelgolv.
Vi monterade ma-ve på vår bil
Det var dom ända som vi kunde köpa som privatperson och montera själv
Har funkat mkt bra
Gör allt själv på vår bil
/Nicklas
 

Lasse&Sidsel

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
38031
Medlemskap
2024
Det var inte menat att trampa på några tår. Men att jämföra äpplen och päron… Tror att man oftast använder sängen i båten när man är fastknuten i land, liksom att man använder bilsängen vid stillastående, med eller utan stödben. Då nivelerar båten rätt bra och gungar sällan så att man trillar ur bädden, varesig man seglar på Västersilen eller som vi, på västerhavet de senaste 20 åren.
Gungar husbilen utan hydrauliska stödben så man riskerar att ramla ur sängen, så har man kanske ett annat problem.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Gungar husbilen utan hydrauliska stödben så man riskerar att ramla ur sängen, så har man kanske ett annat problem.
Hyrhusbilen hade rullat 16000mil, så den kan ha varit lite trött i fjädringen.
Den gungade rejält, vid tillfället.
Fransk bädd, jag låg ytterst på kanten och lite för lång för den.
Låg längre från kanten efter den incidenten.

Hittade efter 1 vecka, en vev. Den tänkte jag att den passar någonstans.
Och se där, under husbilen satt det stödben.
Så vecka 2 blev betydligt trevligare.

Att vi har hydrauliska stödben på vår husbil, är av rena bekvämlighetsskäl.
"Nice to have" och inte "Need to have"
Uppskattar väldigt mycket enkelheten, och älskar att den står still.
Det gjorde den inte med de manuella (som vi körde med vår första säsong, oavsett hur mycket man vevade.
De orkade helt enkelt inte.

Ångrar inte en sekund att vi köpte detta - även fast ögonblicket när vi fick fakturan inte var fullt så skoj :)
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Vill ha svar på varför man vill lägga 70000 på ep stödben hur ni motiverar denna summa 70000?!???????
Vi valde en annan lösning, 4-kanals luftfjädring, som också ger samma funktion att stå i våg med en knapptryckning men samtidigt så ger den oöverträffad komfort vid körning och man han höja/sänka vid behov. Man får dock inte den stumhet som stödbenen ger vid parkering men det löses snabbt med manuella stödben om man störs av det Vi använder oftast inte dem iaf. Luftfjädringen är dock dyrare är stödben. Vi betalade 90 ksek för eftermontering på ALKO-chassi.
 
Toppen