• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hydrauliska stödben

Roger gbg

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
35249
Medlemskap
2024
Många av H-bilsåkarna skriver att dom var båtåkare förut , men nu ska dom ha stödben för att stå stadigt och precis i linje
annars fungerar ingenting inte kunna sova, kylskåp som inte fungerar . . . . Tänk om dom skulle gå tillbaka till båt undrar hur det skulle gå ?
Många av H-bilsåkarna skriver att dom var båtåkare förut , men nu ska dom ha stödben för att stå stadigt och precis i linje
annars fungerar ingenting inte kunna sova, kylskåp som inte fungerar . . . . Tänk om dom skulle gå tillbaka till båt undrar hur det skulle gå ?
I en båt ligger du alltid vågrätt
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är inte en dum fråga. Ja ställde inte denna fråga men även jag anser att det är mycket pengar och lite lyx över det hela när vi rullar med våra husbilar som är mera teknisk utrustad än våra bostäder. Men handväva är för mycket jobb. En batteriskruvdragare kostar under tusenlapp. Alla gör som dom vill så klart.
När jag tänker tillbaka till den tid när jag åkte med mina föräldrar och 2 syskon i en DKW samt litet tält där hela vår utrustning kanske kostade i dagens värde 10000,-kronor och vi var jätte lyckliga. Tiderna förändras så klart. Är vi lyckligare? Jag hoppas det åt alla. Vänligen Michael

Hittar man 3-4st stadiga vevdomkrafter och kommer åt lyftpunkterna så är det ändå inte helt lätt att lyfta husbilen i våg utan att skapa ojämn brytning i chassit, för mej känns/låter det mycket jobbigt, kanske lite lättare ifall husbilen är klassad som lätt fordon(?)
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hittar man 3-4st stadiga vevdomkrafter och kommer åt lyftpunkterna så är det ändå inte helt lätt att lyfta husbilen i våg utan att skapa ojämn brytning i chassit, för mej känns/låter det mycket jobbigt, kanske lite lättare ifall husbilen är klassad som lätt fordon(?)
Brytning i chassi?

Ehuru torde det inte bli samma brytning i chassi med 4 hydrauliska ben som med 4 domkrafter...

Hydrauliska ben är bara en annan form af domkraft...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Brytning i chassi?

Ehuru torde det inte bli samma brytning i chassi med 4 hydrauliska ben som med 4 domkrafter...

Hydrauliska ben är bara en annan form af domkraft...
Hos hydrauliska stödbenssystem finns det spärrar i mjukvaran som förhindrar brytningar i ramen.
Det gör det som bekant inte med manuellt vevade/borrmaskindrivna domkrafter.

De mjukvaruövervakade hydraulcylindrarna styrs med logik och smart inkoppling av cylindrarna i par, samt tryckgivare.

Det skall mycket till att veva två saxdomkrafter exakt lika, samtidigt.
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Hittar man 3-4st stadiga vevdomkrafter och kommer åt lyftpunkterna så är det ändå inte helt lätt att lyfta husbilen i våg utan att skapa ojämn brytning i chassit, för mej känns/låter det mycket jobbigt, kanske lite lättare ifall husbilen är klassad som lätt fordon(?)
Ja det är många förslag om hydraliska ben kontra vev alternativet, det som är bekvämt är om man behöver stanna till en liten stund typ några timmar på parkeringsplats som lutar relativt mycket, då är det nog enklare med hydraliska ben. + en annan sak jag har vågfunktion i mina ep-ben hur löser ni det med vevdomkrafter.
 

tulpenmichel

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Haninge
HBK-Nr
26698
Medlemskap
2024
Ja det är många förslag om hydraliska ben kontra vev alternativet, det som är bekvämt är om man behöver stanna till en liten stund typ några timmar på parkeringsplats som lutar relativt mycket, då är det nog enklare med hydraliska ben. + en annan sak jag har vågfunktion i mina ep-ben hur löser ni det med vevdomkrafter.
Ha man valt denna teknik så försvara man sina beslut. Avtår man denna teknik så hitta man även här många motiv. För mig är det mest rädsla att bli ståendes pga haverier som man har läst om.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ha man valt denna teknik så försvara man sina beslut. Avtår man denna teknik så hitta man även här många motiv. För mig är det mest rädsla att bli ståendes pga haverier som man har läst om.

Jag kan faktiskt inte dra mej till minnes att jag läst om någon som fått haveri på sina E&P och blivit stående, och jag har läst mycket här de senaste 10 åren.
Men självklart kan jag missat det.

Mina har hängt sig 2-3 gånger under alla år, när jag tabbat mej och slagit på tändningen utan handbromsen aktiverad och stödbenen nere, då har jag bara startat om systemet och sen funkar de bra igen
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Ha man valt denna teknik så försvara man sina beslut. Avtår man denna teknik så hitta man även här många motiv. För mig är det mest rädsla att bli ståendes pga haverier som man har läst om.
Ja bli stående med haveri är ju inte kul, men haveri kan ju gälla vad som helst på husbilen, även en vevdomkraft kan fela, eller vad som helst på bilen, för att säkerställa att inte råka ut för haverier alls, köp inte husbil, börja gå
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Blir så förbannat impad och avundsjuk på hydrauliska stödben när man stå i kön för att tappa ut gråvattnet och givetvis lutar marken åt fel håll i förhållande till tömningskranen och "utslagsvasken". Då sätter de jäklarna bara ner de hydrauliska stödbenen och får bilhelvetet att luta åt rätt håll för att få ut vattnet. En annan kör där ifrån med 2/3 delar kvar i tanken. Sånt svider!
 
Toppen