• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilshund?

C

cheetah1

Guest
Sv: Husbilshund?

Vi hade en lagotto i drygt 10 år, och maken till skällig hund får man leta efter, särskilt på äldre dar, men hon var väldigt tillgiven, tyckte om att ligga i knät och kela och så. Sen fäller väl alla hundar mer eller mindre (utom nakenhundar). En Lagotto fäller kanske inte så mycket, men dom kan fälla ur underuller emellanåt och då blir det rejält lurvigt ett tag, sen ska dom ju klippas och borstas/kammas och plockas i öronlapparna och så. Våran hade dessutom problem med svampinfektion runt munnen hela livet. Fästingmagnet var hon också, våra mopsar har aldrig haft mer än nån enstaka fästing, men på henne fick man plocka tiotals fästingar varje sommar. Enkel att klippa klor på till skillnad från mopsarna som man får ha en helvetes brottningsmatch med varje gång, hehe.. :)
 

lakaåke

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Boden
HBK-Nr
7576
Medlemskap
2024
Sv: Husbilshund?

Varför inte Kinesiska nakenhundar. Fäller inte, allergivänliga, drar inte in så mycket smuts. Vi har fem stycken som stortrivs med husbilslivet.
 

Anki & Totte

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Timrå
HBK-Nr
9685
Medlemskap
2024
Sv: Husbilshund?

Titta och läs på lite om Australisk Terrier, en mycket trevlig hund, är liten men tålig. Fäller inte utan ska trimmas ca 3-4 ggr år. Hälsningar Anki :wub:
 
F

F.d. 53141

Guest
Sv: Husbilshund?

Hej.
Vi har en bullmastiff. En engelsk skogsvakterhund på ca 50 kilo.
Rasen kommer från England och användes av skogsvaktare. Då denne hörde skott i skogen från tjuvskyttar, släppte han ut hunden som sökte upp tjuvskytten, sprang omkull denne och satte sig på honom. Därefter gav han skall till husse som bara hade att hämta tjuvskytten.
Jag vet att hunden är effektiv. Vår gamla hund, numera i de sälla jakmerkerna, satte sig en gång på mig då jag låg och solade. Inte f-n kunde jag komma upp.
En otroligt social hundras, men envis. Vår nuvarnde hund , Miss Sophie, har varit frisk som en nötkärna sedan födelsen.
Kan varmt rekommendera rasen.
mvh/Charlie B:)
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Husbilshund?

Tack för alla värdefulla tips och förslag vi fått till en lämplig husbilshund m.m. Något som vi också undrar lite över är hur känsliga dom olika raserna är för fyrverkerismällar och åska. Vår nuvarande gamla Bullterrier har aldrig brytt sig och det har känts bra när vi gått över till grannen vid nyår t.ex.
/Åke
 
F

F.d. 29752

Guest
Sv: Husbilshund?

Vi kan rekommendera en Volpino Italiano. Det är en lugn hund, väger ca ca 4,5 kg, mankhöjd för tiken 25-28 sm och för hanhunden 27-30 cm.

I Italien används Volpinon som alarmhund speciellt på bondgårdarna. När Volpinon larmat kommer de större hundarna och Volpinon kan dra sig tillbaka.

Volpinon liknar den Japanska Spetsen till utseende men är mycket mindre och inte alls lika skällig. Volpinon är mycket kelig och sitter gärna i knäet och kelar med sin ägare. Dess päls tål väta och är väldigt lättskött trots att den är vit.

Den skäller lätt, dvs den är en bra vakthund. I övrigt är den tyst.

Vi har själva en Volpino Italiano som är helt underbar. Så fort hon hör något utanför husbilen, börjar hon morra och skälla lite mer och mer tills hon går upp i falsett och då vaknar våra två Samojedhundar till liv.

Se även



Birgitta o Pehr
 
Senast redigerad av en moderator:
C

cheetah1

Guest
Sv: Husbilshund?

Man kan nog inte säga att en ras är mer eller mindre skotträdd, utan det är nog mer vissa individer. Min (mycket begränsade) erfarenhet säger mig att vissa hundar kan vara skotträdda utan synbar anledning, även en del också blir det av att ha blivit skrämda när dom varit små (skitungar som kastar smällare efter hundar tillexempel).
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Husbilshund?

Vi har en jättesnäll rottwiler som gillar att åka husbil , men erfarenheten är att en del vågar inte gå fram och hälsa på oss tycker det är tråkigt , hemma har vi 2 katter oxå funkar jättebra .. himla bra vakt hund men hon kräver massor av motion .. inget för förstagångs köparna , en trogen vän för resten av livet
 

Bilagor

  • Sickan & Alize 1.jpg
    Sickan & Alize 1.jpg
    379,8 KB · Visningar: 3
F

F.d. 924

Guest
Sv: Husbilshund?

Om man ska byta ras ska man nog tänka noga igenom vilka egenskaper man söker hos sin nya fyrbente vän. Alla raser har sina egna egenskaper och det kan bli fel om man bara går efter hur hunden ser ut och glömmer vad som finns innanför skalet.
Det finns en rad frågor man ska ställa till sig själv
Vill jag kunna vara ute i skog och mark med lös hund?
Hur mycket motion och träning kräver rasen jag är intresserad av?
Vill jag lägga tid på pälsvård för att kunna visa upp en vacker hund?
Accepterar jag att hunden fäller sin päls två gånger om året?
Ska hunden vara stor eller liten?
Vilka raser har problem med ärftliga sjukdomar?

Ju fler frågor man kommer på och besvarar desto lättare blir det att välja rätt.

För varje fråga man besvarar sållas den ena rasen efter den andra bort. Kvar blir förhoppningsvis ett antal raser som motsvarar de förväntningar man har.

Benny
 
F

F.d. 21755

Guest
Sv: Husbilshund?

Hej! Vi har också en Kerry blue terrier. Hon är 7 år en fantastik härlig hund. Vi var nu i sommar 3 veckor i Tyskland och åkte. Inga problem med hunden. En annan fördel med rasen är att dom inte luktar hund om dom blir blöta.
 

Arne Berger

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Norge
HBK-Nr
5057
Medlemskap
2024
Sv: Husbilshund?

Er det noen som har erfaring med italiensk vinthund som "husbilshund"?

Med vennlig hilsen
Arne
 

Busotto

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
9280
Medlemskap
2024
Sv: Husbilshund?

Vi har två mopsar och en Grand danois i husbilen. Mopsarna fungerar utmärkt i husbil, medans grandisen är lite mer komplicerad(svårplacerad). Som mes har vi åkt med 6 mopsar. Nästa vovve ser ut att bli en shetland sheepdog, smidigt format och en hejare på agility :)

Viktigaste när man letar hund är att hitta en ras/blandras man kan tänkas trivas med.
 
F

F.d. 53101

Guest
Sv: Husbilshund?

Självklart måste det bli en dvärgschnauzer! Helt perfekta i husbil!
 
F

F.d. 15554

Guest
Sv: Husbilshund?

Kan starkt rekommendera en Fransk bulldog!
Vi har en som är 4 år nu han är tokig i att "campa" går till husbilen varje gång han skall ut!
 

Bilagor

  • P9290008.JPG
    P9290008.JPG
    570,3 KB · Visningar: 0
  • king-ute.jpg
    king-ute.jpg
    38,9 KB · Visningar: 225
  • P9030002.JPG
    P9030002.JPG
    1,4 MB · Visningar: 0
H

hianders

Guest
Sv: Husbilshund?

En "stor" hund i ett litet kompakt format!! Vi känner ett par "frallor" och de är mysiga!!

Men, Shelties (Shetland Sheepdog) är ju bäst!

matte hianders/Inger
 
Toppen