• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilshund?

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Vi funderar på att skaffa en hund till. Vår gamla hund som vi älskar har problem med leder, äter smärtstillande medicin för att kunna klara korta promenader men är för övrigt pigg. Det borde funka att ha två samtidigt. Vår hund är en engelsk bullterrier altså ingen pitbull, lugn, snäll och självsäker men många tror att den är farlig och det kan ha sina poänger. Vi har haft direkt nytta av det flera ggr. vid olika tillfällen av det skälet. Nu kommer frågan vilken hundras som inte är för stor och inte för sjuklig men ändå kan vakta husbil m.m. verkar lämplig. Vi har haft tre bullterrier efter varandra men vill ha en annan ras då vi haft hälsoproblem med dom två första.
/Åke
 

Bilagor

  • 1-026.JPG
    1-026.JPG
    167,8 KB · Visningar: 3
F

F.d. 52936

Guest
Sv: Husbilshund?

Hej, skulle nog föreslå en liten blandrashund, t, ex. terrier, jack russel, m fl, blandningar vikt 8-10 kg. Har en sådan, varit 5 vintrar med honon i Spanien-Portugal, inga problem "än" vi åker om några v, vår 6te resa och hoppas det skall gå bra. Lycka till med valet.
 

MaBi

HBK Valberedning
Inlägg
952
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025
Sv: Husbilshund?

Vi har en labrador som i och för sig inte är någon vakthund men hans skall är kraftigt och labradorsläktet är ju underbara hundar! Lycka till med hundköpet!

mvh Birgittha, Mats och Jeff!
icon7.gif
 
H

hianders

Guest
Sv: Husbilshund?

En bullterrier är ju ett riktigt kraftpaket, mycket hund i en relativt liten kropp s a s. Skulle också vilja föreslå kanske en "Fralla" = fransk bulldog som också är en liten men kraftfull hund. Skulle nog passa er vän bra. Kanske kanske en liten Jack Russel. Men inte en för vek hund bara. En Corgi kanske också skulle passa?

matte hianders/Inger

Lycka till!
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: Husbilshund?

En underbar hund att ha med i husbilen och leva med är rasen Bicon Havanes, vår är 6år och är helt fantastisk,
Fäller inte lugn älskar att åka husbil- cykelkorg alltid lika glad bara han får följa med oss

Hälsningar Berra
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Husbilshund?

Vi har bestämt oss för en Lagotto som är en sk allergihund och fäller inte, vi provade en vuxen hemma ett tag och det fungerade perfekt så vecka 46-47 blir vi en till i familjen.
Vi längtar så sjukt att få hem henne och hon ska heta Signe. :D:D

Mvh
Pelle
 
F

F.d. 1286

Guest
Sv: Husbilshund?

Skulle föreslå en sådan där liten som ligger och nickar med huvudet bak i bilen.
Har svårt för levande hundar. Är hundrädd och ändå kommer alla hundar till just mig. Byter sida när jag möter en vovve.
Dessvärre har de flesta en hund med sig ner till Spanien/Portugal samt att det finns 100 000 lösdrivande hundar där nere.
Jag bävar och blir väl aldrig av med min hundrädsla?:oops:
 

Lena&Hakan

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
11077
Medlemskap
2025
Sv: Husbilshund?

Vi har en underbar Kerry Blue terrier. En hane som är 3,5 år. Rasen är inte så vanlig pga dåligt rykte att vara för skarp. Jag är allergiker och vi har även två kungspudel herrar i flocken. Kerry blue terrier fäller alltså inte men kräver trimning i stället. Rasen är mkt social och vill vara med. Bra vakthund. Älskar människor i alla storlekar. Vi är mycket imponerade av rasen och nöjda.

Lycka till med ert hundköp!

Hälsar Lena
 

Krister 820

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
820
Medlemskap
2024
Sv: Husbilshund?

Ett klokt val. Vi har haft en Lagotto och det var en glad, pigg och kvick hund. Älskade att bada inte bara i rent vatten.
 
F

F.d. 11222

Guest
Sv: Husbilshund?

Föreslår naturligtvis en Staffe (Staffordshire Bullterrier) har alla de sympatiska drag man hittar hos en BT , men mjukare i psyket, en ren clown i pocketformat som ändå är väldigt respektingivande för de som inte vet bättre.
 
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Husbilshund?

Hej !

Varför inte en eller två siames katter i stället, en innekatt, eller två, goa och såååå tillgivna. Tycker det verkar lite äckligt att ha utehundar med sig i husbilen, som kliver upp i sängar, kommna utifrån. Två innekatter som inte går ut eller som har sina stolar,som de ligger på ute då kan de ligga i sängkläderna, bara att skaka sängkläder, för ev katthår, en låda i garaget , katttoa alltså, smidigt och bekvämt , men ett oerhört sällskap.

Men det är min åsikt, ett förslag bara

Stig.B.
 

Bilagor

  • santoosimin 2012 d.JPG
    santoosimin 2012 d.JPG
    721,6 KB · Visningar: 0
  • DSC00029.JPG
    DSC00029.JPG
    74 KB · Visningar: 0
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Husbilshund?

Inte lätt att välja hund tydligen, men själv måste man nog ställa sig frågan varför skaffa jag en hund. Som sällskap, för bevakning eller kanske för att testa den egna förmågan att lära hunden att utföra olika saker.
Sen kan ju storleken ha en viss betydelse i sammanhanget, men vill man ha en bra kompis utan krav på egentliga vaktegenskaper skulle jag nog välja en Golden Retriver, för de allra flesta sätt av bevakning är nog Schäfern att föredra, själv är jag nog inte speciellt "hundrädd" men den enda rasen som jag inte skulle vilja testa i ett "skarpt" bevakningsläge är nog Rottweilern.

Visst det finns många fler raser men de här är de som kanske kan ge en viss trygghet om de är med i bilen. (troligen blir Golden enbart glad om det skulle komma någon och hälsa på när husse och matte är borta, men det skall man inte ta för givet.)
Sen är det väl inget fel på att skaffa den hund man liksom "faller för", men det är ju en helt annan sak.
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Husbilshund?

Vår "Camphund" Lucky är en underbar husbilshund! Det är en Dansk Svensk Gårdshund! En riktig kelgris som gärna kommer och hälsar på i sängen! Lättlärd och glad! Vaktar sitt revir tydligt utan att vara skällig, dvs han talar om med lite skall när någon kommer för nära husbilen eller hemmavid men tystnar så fort han ser att vi godkänner besöket! Han har varit med oss i Kroatien när han var ett år... inga problem trots värmen! Badade gärna i Adriatiska havet! blir det för varmt på dagarna är han gärna liggande under husbilen!
 

Bilagor

  • 2011-08-04 17.05.43.jpg
    2011-08-04 17.05.43.jpg
    299,6 KB · Visningar: 4

GöranoBitte

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6580
Medlemskap
2024
Sv: Husbilshund?

Vi letade länge för att hitta en lämplig hundras som passar till husbilslivet. Antingen var de för stora eller för små men till sist fastnade vi för den Hollänska fågelhunden Kooikehondje. Den är lagom stor och ganska robust hund. Hon är nu 5 år och har varit med i 17 länder. Hon har även varit med på två vinterresor i södra europa. Nu är vi Tyskland och åker söderut om en vecka för att övervintra. Hunden heter Thelma och skäller inget och väldigt följsam. När vi var i Portugal hade vi nästan aldrig henne i koppe.l Hon väldigt söt men egensinnig.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Husbilshund?

Vi letade länge för att hitta en lämplig hundras som passar till husbilslivet. Antingen var de för stora eller för små men till sist fastnade vi för den Hollänska fågelhunden Kooikehondje. Den är lagom stor och ganska robust hund. Hon är nu 5 år och har varit med i 17 länder. Hon har även varit med på två vinterresor i södra europa. Nu är vi Tyskland och åker söderut om en vecka för att övervintra. Hunden heter Thelma och skäller inget och väldigt följsam. När vi var i Portugal hade vi nästan aldrig henne i koppe.l Hon väldigt söt men egensinnig.
Thelma var en riktig go hund, vänlig, trevlig o lydig till sättet. Har träffat denna mysiga hund 1 ggr.Susanne
 
F

F.d. 25246

Guest
Sv: Husbilshund?

Klart att ni skall ha en Pumi den vaktar är lite avaktande mot nya (tycker jag är skönt) den fäller ej (kan göra efter kamning en stund) en smart hund som verkligen vill göra sin matte/husse nöjd. På minus sidan pälsvård, om man inte tränar på tidigt stadium skällig. Annars hur härlig som helst. Kör ni förbi Västervik är ni välkomna för en träff med våra.

Mikkeman
 

Bilagor

  • DSCN2278.JPG
    DSCN2278.JPG
    1,4 MB · Visningar: 3
  • DSCN2279.JPG
    DSCN2279.JPG
    1,5 MB · Visningar: 2
  • karin3.jpg
    karin3.jpg
    2,4 MB · Visningar: 0
Toppen