• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Precis som jag har upfattat det hela, 6ermostaten sitter nu på plats. Det skulle vara intresant att prova skillnaden.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
573
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Hej.
Är detta specifikt för MAN-motorer ? Enligt vad jag fått lära mig är termostaten stängd när motorn är kall för att kylvätskan inte ska cirkulera i kylaren och därmed når motorn arbetstemperaturen fortare. När arbets/kylvätsketemperaturen ökar öppnar termostaten och kylvätskan cirkulerar genom kylaren för att hålla arbetstemperaturen relativt konstant.
Min slutsats av detta är att det tar längre tid att nå motorns arbetstemperatur om termostaten saknas.

Mvh / Roland
 
Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Husbilsbygge av buss

Hej.
Är detta specifikt för MAN-motorer ? Enligt vad jag fått lära mig är termostaten stängd när motorn är kall för att kylvätskan inte ska cirkulera i kylaren och därmed når motorn arbetstemperaturen fortare. När arbets/kylvätsketemperaturen ökar öppnar termostaten och kylvätskan cirkulerar genom kylaren för att hålla arbetstemperaturen relativt konstant.
Min slutsats av detta är att det tar längre tid att nå motorns arbetstemperatur om termostaten saknas.

Mvh / Roland

Så har jag också uppfattat det. Har en Fiatmotor som har svårt att komma upp i arbetstemperatur. Jag tolkar det som att ett fel på termostaten gör att den är öppen hela tiden. Borttagen termostat borde ge ännu mer kyla.

:confused:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

vi fár se vad Wizard säger.

Jag Köpte den i Madrid under en kallare mánad och varm blev den inte dá. Under hemkörningen.

Här är det strax över 40º pá sommaren det var dá den kokade.

En kylarexpert som har en firma som bara sysslar med kylare, förklarade för mig att utan termostat sá flödar vattnet mycket fort genom kylaren. Detta innebär att om motorn har en hög arbetstemperatur, och detta mycket varma vattnet rinner fort igenom kylaren sá hinner inte kylaren sänka temperaturen sá mycket.

Jag satte in en orginaltermostat som jag kollade i kokande vatten att den öppnar. Den började att öppna vid Ca 80º.

Nu har ju bussen en kylare till som sitter fast bakom. Denna kylare är liten Ca 1/4 av orginalkylaren. Denna satte jag fast till att kyla Automatládan. ¿Jag tror inte att detta höjer temperaturen sá mycket.?
Dessutom sá hade bussen innan element runt som värmdes av motorn. Men den had en kran som man kunde stänga av dt hela.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

vi fár se vad Wizard säger.

Jag Köpte den i Madrid under en kallare mánad och varm blev den inte dá. Under hemkörningen.

Här är det strax över 40º pá sommaren det var dá den kokade.

En kylarexpert som har en firma som bara sysslar med kylare, förklarade för mig att utan termostat sá flödar vattnet mycket fort genom kylaren. Detta innebär att om motorn har en hög arbetstemperatur, och detta mycket varma vattnet rinner fort igenom kylaren sá hinner inte kylaren sänka temperaturen sá mycket.

Jag satte in en orginaltermostat som jag kollade i kokande vatten att den öppnar. Den började att öppna vid Ca 80º.

Nu har ju bussen en kylare till som sitter fast bakom. Denna kylare är liten Ca 1/4 av orginalkylaren. Denna satte jag fast till att kyla Automatládan. ¿Jag tror inte att detta höjer temperaturen sá mycket.?
Dessutom sá hade bussen innan element runt som värmdes av motorn. Men den had en kran som man kunde stänga av dt hela.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t35701-9/#post329372
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsbygge av buss

Alla bilar jag haft som jag provat utan termostat har gått klart kallare.
Men jag har även hört resonemanget om att vattnet inte skulle hinna kylas av i kylaren för att flödet blir för stort utan termostat.
Låter i mina öron inte rimligt. Även om temperaturen kanske inte sjunker lika många grader som med långsamt cirkulerande vatten så blir det ju desto större mängd vatten som är avkylt.

Däremot har jag hört att vissa motorer kan få svårt med cirkulationen inne i själva motorn om det går för lätt runt i kylarkretsen och att det kan göra att vissa delar av motorn får sämre kylning. Låter i mina öron som en fullt rimlig förklaring till varför man ibland kan få problem med att det kokar när man kör utan termostat. En bricka med lagom stort hål skulle då kunna strypa lite lagom så cirkulationen i motorn hålls igång.

Värmekretsen i radiatorerna skall inte ha någon inverkan då den ju som du säger stängs av med en kran när det är varmt. Möjligen om den kranen inte bara stänger av utan shuntar vattnet så det även vid avstängd värme cirkulerar runt i motorkretsen? Jag har nog aldrig sett någon sådan lösning i en bil i alla fall.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Husbilsbygge av buss

Alla bilar jag haft som jag provat utan termostat har gått klart kallare.


Däremot har jag hört att vissa motorer kan få svårt med cirkulationen inne i själva motorn om det går för lätt runt i kylarkretsen och att det kan göra att vissa delar av motorn får sämre kylning.

------------------------------------
Hejsan, det finns ju lite olika konstruktion på själva termostaten och dess funktion i motorn.

Dels klassisk "vanlig" termostat som sitter uppe vid motorns övre kylarslang fastklämd med den gjutna slanganslutningen och bara öppnar när tempen når upp till öppningstempen. Samtidigt så går det in avkylt vatten från kylaren i motorn som blandas in på lämpligt ställe i motorvattnet.
ladda ned (1)h.jpg

Dels shunttermostater som det finns ett fjädrande lock på under termostaten.
När termostaten börjar att öppna (nedåt) så går det nedre locket ner mot ett säte där motorvattnet cirkulerar runt och börjar att täppa till själva motorcirkulationen mer och mer för att tvinga vattnet ut genom termostaten och genom kylaren i stället. Samtidigt tvingas då nedkylt vatten in i motorn, men med lite mer kontroll för det shuntas/blandas ihop med det för varma cirkulerande motorvattnet. Då kan termostaten sitta lite annorlunda placerad för att funka bra.
images (4)tt.jpg

Tyska Ford 2.8 V6 hade bl. andra den konstruktionen.
För länge sedan köpte jag en fin Ford Granada med renoverad V6 motor. Allt funkade jättebra på kortare färder, men vid långfärd på landsväg så blev den lååångsamt lite varmare och efter ca. sju mil så kokade den....
Det blev en utmaning :D som höll på att sluta med slakt av hela motorn. Men med lite tur och envishet så var felet så enkelt, att den som hade monterat motorn och då monterat termostaten hade......
I stället för att först stoppa dit termostaten och sedan den fyrkantiga O ringen som skall täta och klämma fast den när man monterar locket, så hade han först monterat O ringen sedan termostaten och sedan klämt det med locket.

Eftersom O ringen är ca. tre/fyra m.m. hög så hamnade termostaten tre/fyra m.m. för högt och det gjorde att undre locket som skulle stänga till motorcirkulationen, hela tiden var för högt upp från sitt säte. Så det blev för mycket varmt vatten som tilläts cirkulera runt i motorn och inte blev utbytt mot nedkylt kylarvatten... Så efter ca. sju mil hade motortempen höjts till kokpunkten.
(Måste erkänna att jag kände mig rätt nöjd efter att ha hittat det "felet" utan att slaktat sönder en motor som funkade helt ok. under många tusen mil efter detta elände :oops:.)

(Den här gummiringen har ett spår som syns, för att krängas över kanten på termostaten och då blir det ju lika mycket gummi på båda sidor och kan inte bli fel. Men på Granada'n var ringen utan spår och skulle alltså sitta över termostaten.)
images (4)mk.jpg

Jag vet inte, men en sådan här shuntkonstruktion utan termostat skulle troligen inte styra vattnet och kyla ner temperaturen på ett bra sätt.

Att snabb cirkulation inte skulle kyla vattnet tillräckligt tror nog inte jag heller på. Vattnet kyls ju mindre varje gång det passerar kylaren men oftare så det måste gå på ett ut.

Att ta bort en "vanlig" termostat på en vanlig gammal motor brukar nog alltid innebära att bilen aldrig kommer upp i temperatur hur fort vattnet än far runt när det passerar kylaren, utan bromsande termostat som väntar på rätt temp uppnås innan den tillåter vattnet att passera..

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Som jag förstog förklaringen av kylfirman sá har mängden med kylvätska ett inflytande.

Om det inte är rätt beräknat, sá värmer motorn upp kylen istället för att kyla motorn. En balansgáng.
Eftersom kylningen av vätskan tar tid i kylaren sá letar man efter en cofecient.
Varje kylare har detta med en viss förmága att kyla liter/min. ökar man varm vätska igenom kylen sá hinner inte den att kyla ner till önskad temperatur. Därför att vätskan rinner för fort igenom med sin tröghet att kylas.

Kylarens effekt är fast och kyler med en viss effekt, men den har inte med temperaturen att göra. Sedan tillkommer naturligtvis yttre effekter som fläkten och lufttemperaturen.
Fläkten satte jag en ny med en silicontermostat och 5 blad istället för 4.
Även orginalfläkten var manupilerad, det satt en skruv som tog bort siliconeffekten termostat.
Skall fylla den med glycol starta den länge och sedan köra den till en annan uppställningsplats. Skall bli interesant att se om den kokar igen...
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Nu skall bussen besiktigas och försäkras!!!

En kompis ville hyra den för en tur till Ceuta.

Mitt svar blev JA om du lánar den under 2 ár och pysslar och kör med den.
När jag startade den síst sá gick inte startmotorn runt och till slut sá tjuvkopplade jag den pá startmotorn och den startade omedelbart.
i Lördags sá började vi felsöka och se vad som har hänt. Följde alla kablar ifrán solenoiden och fram till nyckeln. sedan gick kabeln tillbaka till växelládan??
Máste vara fel kabel, en gáng till. Samma resultat motorn startade inte. Nu hade det gátt nágra timmar med mkontroll av nyckel brytaren, säkringar ja allt. Kabeln gár tillbaka till växelládan? varför det konstigt¡¿?

Nu slog det mig :rolleyes: Den startar bara när växelspaen stár pá N. Nyckeln i startläge och drog växelspaken hela vägen. Och vips sá startade den perkt.

Hur dum fár man bli, sá nu har jag gjort det som fattas. Plus nágra droppar med superglue.
 

Bilagor

  • PRND.jpg
    PRND.jpg
    2 MB · Visningar: 6
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Rent fysikaliskt ökar kylförmågan ju varmare kylaren blir och ju kallare luften igenom är.
Det är alltså skillnaden i temp det handlar om.
En diesel av nyare modell avger ju ganska lite värme men äldre är ju en annan sak. Min gamla diesel blir varm utan moderna specialiter som extravärmare.
Eftersom det finns via elementvärme i resten av bussen så är säkert kylsystemet rätt speciellt med kanske någon mer termostat eller okänd funktion i den befintliga.
Måste finnas folk som servar bussar som kan ge dej hjälp eftersom våra råd från ett kallt sverige förmodligen inte är relevanta.
Här är det ju ofta något allvarligt fel som blåst topplockspackning om det blir kylproblem.
 
F

F.d. 53078

Guest
bussen har nu stått i några år, den har stått på komunens mark. där parkeras flera bilar bla några husbilar. Jag har en kompis som startar och flyttar den ofta. Men för snart ett år sedan så startade inte bussen. Han sa att den klickade inte ens när han vred på nyckeln. Batterierna far fulladdade av solen och något problem hade uppstått. Någon målade graffity på sidan med spray, och jag kände att jag måste ner och flytta den. Innan skolan slutade ringde dom igen och sa att några Marrokanska barn hade varit och katat stora stenar på alla parkerade bilar där. Även min buss framrutan krossad plus 2 sidrutor. Jag flög ner och såg eländet. Dom hade förstört ordentligt även inne. Bara förstört inte stulit någonting. Instrumentpanelen, kablar bortdragna, slangar i motorn, köksbänken mm. Polisen vill ha en offert på vad det kostar att reparera. Skolan är ansvarig. Det var 4 barn. men rättegång och jag kan inte bevisa vem av barnen som slog sönder osv. En mekaniker hjälpte mig att starta den. Det lutar i ondskan att skrota den, men det tar emot. Nu har jag fluttat den till ett inhägnat område. drömmer om att köra den till Sverige, men efter min olycka så har min ekonomiska situation blivit i botten. Försäkringskassan har gett mig 100% invalid pension på hela 2.400 sek att leva på i månaden. Får endast lov att jobba 5%. Skolorna ringer och vill ha vikarie i bla Spanska.ruta1.jpg ruta2.jpg ruta1.jpg
 
Toppen