• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

F

F.d. 50190

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Denna resa med dig "Jonas" och otroligt duktiga övriga "rådgivare" är och förblir en överkurs i många avseenden kring allt som man kan önska sig - teknik - mekanik - motorer - elektronik - pneumatik - finmekanik m.m. etc - stum av beundran.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Det kan vara lite av överkurs detta med radarn, men jag ser att det finns ett intresse så let´s go.

Radar och HF är mitt jobb så den biten är inte så komplicerad för mig. Då var det värre med växellådan som tack vare er HBK medlemmar fick mig att lyckas med. En medlem som visste att det skulle vara en Allison Och andra som är helt otrolig med sin erfarenheter och kunskaper. en bilplåtslagere en bilelektriker mekaniker m.m. Snabba säkra svar.
Letar jag efter information så brukar jag inte ta sådana här forum me på allvar, men här så får man rätt och bra information snabbt.
Nðr vi nu pratar om en radar så är det inte en aparat som man kan se flygplan med. Detta är i stort sett endast ett mätinstrument som man mäter avstånd med. Man skickar ut en signal och mäter tiden tills den kommer tillbaka efterf att ha studsat på det närmaste föremålet.
En sådan här radar är faktisk mycket lätt att tillverka med hjälp av en Gunn kavity eftersom dom fungerar som en sändare och mottagare av radarfrekvenser. Det finns många beskrivningar på nätet om detta Doppler_Radar
Detection Device
Problemet är att jag inte kan programera inte i något språk. så den får jobba med komparatorer. d.v.s närmare högre sänning ut och med denna spänningen styr man hastigheten av cruisecontrollen. Ett annat problem som jag misstänker är att den detekterar med en väldigt öppen vinkel och tar vägen som närmaste avstånd och ger en felbedömning. Jag vill inte ha en parabol i fronten av bilen, Jag skall prova med ett längre polariserat kopparrör och se hur effekten blir. många bilar ex Volvo har nu en liknande radar som standard, men har inte hittat någon för eftermontering.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Husbilsbygge av buss

Om du har ett smalt detekteringsområde på den här avståndsradarn, så bör du nog på något sätt koppla den till styrningen, på samma sätt som Citroen hade sina "kurvljus". För vad händer annars när vägen svänger och bilen framför kommer ur strålen.
Calle
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

"Problemet är att jag inte kan programera inte i något språk. "

Millenium 3 standardmoduler På den här sidan finns en typ av fattigmans PLC
Den kan köpas i varianter dels för 24 dels för 230volt. Beroende på modell så kan du ha digitala och analoga ingångar.
Priset är rätt najs för att va en plc, vi betalade 1440kr + moms för enheten och 1280kr + moms för usb kabeln för programeringen. Programvaran är gratis.
Det bästa är att kan du koppla ihop saker med logikblock kan du programmera denna man gör det grafiskt. å kör du fast kan du mail mig. (Du kan hämta hem och prova programmet utan att köpa den) Enheten har reläutgångar för att styra saker. en mindre inbyggd display.
Tror rätt modell skulle passa utmärkt som bas i en husbil och farthållare osv.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Tack en mycket intressant prudukt skall fördjupa mig lite det finn massa olika varianter.
Jag har bestämt mig att leta upp en kurs i assembler programering, man för väl börja med blinkande dioder och termometrar.
Kan du rekomendera något kit som har allt programmer CD tutorial mm.
Radaren har jag experementerat med på min firmabil och problemet är somsagt att beamen är för stor eller för smal den tar vägen eller vägräcket.
Att koppla den tillratten är nog en god ide,men så långt vill jag inte gå.
Detta innebär encoder till rattstången och mycket mera komplikationer.Kanske ett framtida projekt..
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsbygge av buss

Løsningen på de beveglige lyktene i 1968 Citroen ID og DS var en liten arm på utvekslingen på ene enden av tannstangen + en wire frem til lyktene og et stag mellom lyktene. Armen kan uansett monteres på et styrestag og en wire av den gamle gode typen som ble brukt til choke og lignende. Passende lengde på armen på styrestaget og armen på radaren kan gi rett utveksling.

(Monterete selv mekanismen på et antall ID i 1968/69)
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Assembler är grunden till allt men idag är det sällan att man behöver gå så djupt in i programmeringen för att lösa sina uppgifter. med assembler kan man göra väldig exakt och väldigt snabb kod om man gör rätt. Men det tar mycke tankeverksamhet att göra allt felfritt. Ska du skriva kod till något inbäddat system är c eller i enklare fall basic att föredra. en rad c kod motsvarar 10-100 rader assembler beroende på vad man vill göra. den som skrev c kompilatorn får lova att de visste va de gjrde. den plc som jag gav länk på är suverän för att göra händelsebaserade system i. vill du ha en microcontroller istället så är basic stamp, avr eller pic. basic är mer mäniskolikt än c brukar av ofrälsta uppfatts som enklare att lära sig. avr och pic finns i miljarders varianter. jag har jobbat med pic men tror att avr har större fördelar då all utvecklingsmiljö och kompilatorer finns som fri programvara. pic kompilatorn kostar om man ska skriva mer än pytteprogram.

ska du styra vedpannan, sköta ventilationer, slå på och av pumpar och motorer vid tider eller när nivån i en vattentank signalerar då är en plc bättre den kostar mindre, har reläer som direkt kan styra 230volt. gör man samma sak med en pic så är man garanterat sysselsatt en vecka minst med en microcontroller. plc är igång på en dag.

Produkter för inbyggda system - Lawicel nätbutik är en webshop som säljer både micro controllers och sensorer för allt man aldrig viste att man behöver.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Tack tummen skulle presis beställa en pic programerare med USB anslutning.
Har i dag instalerat MPlab och sitter och programerar små blinkfyrar och annat onyttigt.
Istället tog jag en 555a och gjorde en servo kontroll som styrs av en potensiometer. Så nu är det bara att sätta en rem runt rattstången till poten så följer radarn ratten med en liten fördröjning. Samma teknik vi använde för många år sedan till polarotorna till paraboler för att ändra polarisationen.
Tekniken går ju fort och det man lär sig idag är historia i morgon.
Gick en dyr kurs i MS Dos och vad har jag för nytta av den idag?
Kanske skulle plocka fram sollampan och Eprom laddaren igen.
Eller tror du att man skulle satsa å programerbara relé
Dom här reléna verkar toppen och ersätter massa jobb med logik kretsar, men har dom samma kapasitet när det gäller encoders för mätteknik och har dom översättare?
 

kangas

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Norge
HBK-Nr
5323
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Hei!
Vil bare si meg enig i at programmering i C nok er betydelig enklere enn assembler. Men, uansett må det jo læres.
Dette med radaren og styring av hastigheten er virkelig interessant. Ser fram til å følge prosjektet videre.
mvh Kangas
(som har examen i assembler programmering fra Chalmers i Gøteborg for ufattelig mange år siden):D:D:D:D
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Mitt minne till kameran har lagt av så det fattas massa foton.
Radarn kommer att ta sin tid att få i ordning det får bli i andra hand. Lägger in alla radarfoton när den blir klar.
Tiden skall utnyttjas till att få bilen körklar. Har jobbat en hel del med resten av instrumentpaneln. Vill ha plats för en sådan där fin 7" radio med Navigator, handsfree och back kamera. Det roligaste hade varit att sätta dit en 12" pekskärm som kopplas till radion. Om det finns så är det säkert väldigt dyrt.
Nu börjar det att se bättre ut i förardelen utan en massa kablar verktyg och annat bråte som inte hör dit. Hållr just nu på med att tillverka ett rejält handsfack av glasfiberväv. Jag häller poliester på en plåt och lägger glasfiberväv i poliestern tills den blir helt dränkt. på så sätt får jag fina tunna skivor som man sedan kan klippa, böja och bygga vidare på. Ett enkelt sätt att tillverka instrumentpanelen med. Denna har jag klätt med matt grå nylonmatta för att det inte skall bli reflexer i fönstret
 

Bilagor

  • CIMG0956.jpg
    CIMG0956.jpg
    158,4 KB · Visningar: 13
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Eller tror du att man skulle satsa å programerbara relé
Dom här reléna verkar toppen och ersätter massa jobb med logik kretsar, men har dom samma kapasitet när det gäller encoders för mätteknik och har dom översättare?
En PLC är inte alls lika snabb som en dator men den jobbar på ett annat sätt i en dator så sätter man upp ett flöde en sak ska ske och sen kollar man steg för steg i programmet om en vis sak hänt och hoppar hit och dit i koden. med interupt kan man få en signal att något hänt och köra en speciell kod men det är ändå en följd av instruktioner.
I en PLC körs alla utvärderingar parallellt. man kan emulera 10 små oberoende logiska enheter som jobbar parallellt. Detta sker inte alls lika snabbt som på en microcontroller. Du måste avgöra hur avancerade signaler som kommer in, och hur fort de kommer.
Det finns räknare som kan accumulera antalet pulser som kommer på en viss ingång så du kan göra en enklare hastighetsmätning.
Vill du däremot avkoda digitala protokoll, ha höghastighetsräknare osv så är det nog inte rätt med ett PLC, men har du fått blinkande lampor med en pic så snabbt utan att kunna programmera så är du inget mindre än ett universalgeni så då är det nog lugnt vad du än valjer till å med 68c705 microcontroller med UW erasing :)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Attt få lampor att blinka ingår i MPlab´s Tutorial så det var ingen konst.
Jag har bara fått simulatorn att blinka har fortfarande inte köpt någon programerare eller träinings enhet. YouTube - PIC Series: Blinking LED using
Riktigt roligt, men tidskrävande. Det tar nog tid innan man kan bygga något eget kreativt.

När det gäller stor pekskärm så menar jag att ha dern kopplad till bilradion och det ser mycket svårt ut. Skärmar finns det gott om men en radio med en extra skärmutgång vet jag inte om det finns.
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Nu när du vandrar in i mer elektronik med micro controllers kan jag tipsa om eagle från http://www.cadsoftusa.com/index.htm.en det är ett program för att rita kretskort layouter i. Gratis så länge man ritar max 8x10cm kort. 1 sidiga kort är en dans att rita, senda exponera och tillverka hemma med några tusen kronor i delar. allt man behöver finns på kjell.com eller så beställer man från någon prototyptillverkare det finns för någon hundralapp att få ett kort tillverkat utifrån ens ritningar. När jag drev mekatronikprojekt på högskolan fick jag mina studenter att göra sitt eget kretskort på 2 dagar, från att eg aldrig gjort något. Men nu har jag slirat långt från husbilarna.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Skall ta en titt på det programmet. Jag använder en massa olika program beroende vad jag skall tillverka LF eller HF krestsar.
Vad jag behöver är ett program som jag kan exportera i HPGL eller i G-code. Därf¤r att jag nästan altid gör ett enda kort. Så känner du till något sådant PCB design program så är jag tacksam. Det går mycket fortare att fräsa än att etsa dessutom är det bättre i HF. Jag tillverkar mycket mellan 88mhz till 2 Ghz.
faktum är att jag använder Corel till att göra den slutliga layouten. där har jag gjort ett eget bibliotek med hålavstånd för komponenter och smc. Det fungerar bra men är mycket tidskrävande och jag vet att det är en enorm omväg.

Gunndioden till min radar den är alldeles för stark 1W igår nar jag provade den i min firmabil så öppnade den dörrarna på varuhuset och gör interferens till satellit TV. Jag skall prova med några andra som är mycket svagare som jag har liggande.
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Eagle har en mängd färdiga exportfilter men också möjlighet att göra egna så den har säkerligen redan färdigt det du behöver där. men lite träning så kan man få till väldigt snabba kopplingar i eagle och även anpassa det för fräsning istället för etsning. Det går att lägga på en film och sedan be den bara skära loss ledningarna med en viss frigång. Nackdelen med grativversionen är storleken som är max 10x8cm, någon gång har jag gjort två halvor, synkat hur det ska se ut emellan och sist av allt klistrat ihop resultaten i ett ritprogram. men då får man ju lite struligt om man fill fräsa ut sina kort. själv kör jag med uv låda och etsbad på diskbänken.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Ohh! fler program som jag måste lära mig .Just nu håller jag på med RhinoCam.
Fördelen med fräsningen är att man slipper jobbet med att borra, Dessutom med HF så blir kretskortets spolar och kondensatorer mera exakta.

Jobbar med att få hyttdelen klar. Många timmars jobb, men ingen stor synlig förändring. Jag trodde att allt elektriskt var färdigt men jag upptäcker hela tiden fler saker att koppla in nu sist belysning i handskfacket. Det får bli några starka LED. Dörren är nu klädd med samma material som resten av inredningen.
Funderar att tillverka en kåpa undertill som döljer kablar och slangar.
Tänkte att köpa ett elastiskt tyg och spänna fast det undertill och sedan spruta på Epoxi. När det har stelnat så är det bara att fortsätta på innsidan med glasfifer och epoxi.
 

Bilagor

  • SDC10962.JPG
    SDC10962.JPG
    1,3 MB · Visningar: 8
  • SDC10960.JPG
    SDC10960.JPG
    1,5 MB · Visningar: 7
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

I dag var jag på skroten och letade efter wire till värmenreglagen.
klart så fanns det inga ädre VW bussar eller LT som hade dessa.
Alla fordon har nu elektroniska ventiler som styrs av små motorer.
När jag skulle gå därifrån så såg jag en ganska ny Engelsk Transporter som motorn saknades på. I motorutrymmet såg jag då något som jag genas kände igen en Ebersprächer som jag har letat efter i månader. Klockan var 2 och skroten skulle stänga för siesta men fort som bara den skruvade jag loss den. frågade vad den kostade men ingen visste vad det var jag svarade dom att det hade med värmen att göra 50€ fattigare åkte jag glad hem igen.

Nu behöver jag er hjälp igen. Den ser ut som den har 3 pumpar
1 verkar vara avgaserna
Sedan verkar det som om den har 2 cirkulationspumpar

Det gick 3 kablar fram till dit instrumentpanelen hade suttit. Tydligen till on/off och timer.
Tre bruna till jord
En tjock till batteriet och några avklippta kablar av olika färger kanske termostat.
Är det någon som vet eller har en manual om hur detta fungerar
Ett srvicemanual skulle sitta gott. Kanske man skall köpa en renoveringssats. Vad skall man kolla rengöra tänka på
Fattas det något? avgasröret har jag med en enkel ljuddämpare.
 

Bilagor

  • Eb._B_D5W.jpg
    Eb._B_D5W.jpg
    120,7 KB · Visningar: 6
  • 16536937.jpg
    16536937.jpg
    24,8 KB · Visningar: 1.428
  • etqueta.jpg
    etqueta.jpg
    113,7 KB · Visningar: 6
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Läser din spalt med stor behållning - herregud om man hade din tekniska kunskap/förmåga...
Keep on bussing!
 
Toppen