• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Status
Stängd för vidare inlägg.

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Varför skall vi ta efter andra alltid, jag tycker det fungerar relativt bra numera,på Elmia, jag mins hur det var för många år sen
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Fungerar bra?:confused:
Det är ju totalt kaos med trafikinfarkt på onsdag eftermiddag och kväll. Delvis även torsdag förmiddag.
Dom verkar inte ha lärt sig något:mad:
 

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
348
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Detta foto är tagit Onsdag kl. 18:59 på norra avfart intill Elmia.
Detta är bara ett frågan när någon blir påkört bakifrån. Jag fattar inte att en arrangör av ett sådant arrangemang icke kan göra en kalkyl. Om där skall 2000 fordon in från kl 08:00 till kl 10:00 är det ca. 17 styck i minuten. detta är inte fysisk möjligt.
Skall där hända en olycka föra arrangören ser problemet?
 

Bilagor

  • WP_20150909_18_59_18_Pro.jpg
    WP_20150909_18_59_18_Pro.jpg
    4,3 MB · Visningar: 37

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Fungerar bra?:confused:
Det är ju totalt kaos med trafikinfarkt på onsdag eftermiddag och kväll. Delvis även torsdag förmiddag.
Dom verkar inte ha lärt sig något:mad:

på eftermidagen kan det kanske stocka till sig lite någon gång men inte als såmycke som förr innan dom började släppa in på onsdagen kl 18, sen ärdet inte bara caravan clubb som bestämmer det är faktiskt Elmia,parkerinngsbolag och polisen,
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Enligt Elmia skulle ingen släppas in före 08 på torsdag.
På onsdag em var det helstopp utanför Scandic hotel, husbilar och husvagnar i båda riktningarna. Bussar kom inte fram. Avfarten från E4 igenkorkad.

Ja, då var det polisen som bestämde att dom var tvungna att släppa in.
Sen började insläppet redan kl 06 på torsdag morgon.

Men varför har ingen räknat ut detta innan?
Man ska väl lära av sina erfarenheter.
Det ska ju inte behöva bli samma kaos varje år.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Vi kan väl inte skylla allt på arrangörerna.
Tydligen envisas vi husbilister med att komma dit först och samtidigt trots att vi vet hur mycket trafik det blir varje år.

Lösningen är kanske att sprida ut inkörningstiderna och på biljetten skriva ut när tidigaste ankomsten får vara. Kommer man tidigare så får man skäll, böter, stryk eller tvingas vänta till sist... Tror iofs inte det hjälper mot envisa husbilister:p
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Enligt Elmia skulle ingen släppas in före 08 på torsdag.
På onsdag em var det helstopp utanför Scandic hotel, husbilar och husvagnar i båda riktningarna. Bussar kom inte fram. Avfarten från E4 igenkorkad.

Ja, då var det polisen som bestämde att dom var tvungna att släppa in.
Sen började insläppet redan kl 06 på torsdag morgon.

Men varför har ingen räknat ut detta innan?
Man ska väl lära av sina erfarenheter.
Det ska ju inte behöva bli samma kaos varje år.

Man har varit tvungna att släppa in på onsdagskvällen/ eftermiddagen och så har det varit under flera år. Insläppet på torsdagen har vad jag minns alltid varit strax efter 06.00.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

vid den tiden pågår visning för brancen och andra utvalda, vipvisninga od sen öppnar mässan för allmänheten kl 16, så har det varit dom senaste 20 åren.

Varför skall vi ta efter andra alltid, jag tycker det fungerar relativt bra numera,på Elmia, jag mins hur det var för många år sen

på eftermidagen kan det kanske stocka till sig lite någon gång men inte alls så mycke som förr innan dom började släppa in på onsdagen kl 18, sen är det inte bara caravan clubb som bestämmer det är faktiskt Elmia,parkerinngsbolag och polisen,

Vi kan väl inte skylla allt på arrangörerna ....

Kanske inte allt men en hel del. Börja räkna ut hur mycket tid varje husbil behöver för att komma på en säker plats. Multiplicera det med antalet husbilar. Då kommer man troligtvis fram till att det behövs ett dygn till inkörning. Men ska man envisas om att ha VIP-visningar och dyl så blir det stockningar i trafiken. Det kan ju inte polisen tycka om. :mad:

Antalet husbilar ökar och då får arrangörena tänka till lite. Funkar inte att ha det som förr. Det är ju tur att några människor för utvecklingen framåt. Annars hade vi inte haft några husbilar alls. :)
 

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
348
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Vi kan väl inte skylla allt på arrangörerna.
Tydligen envisas vi husbilister med att komma dit först och samtidigt trots att vi vet hur mycket trafik det blir varje år.

Lösningen är kanske att sprida ut inkörningstiderna och på biljetten skriva ut när tidigaste ankomsten får vara. Kommer man tidigare så får man skäll, böter, stryk eller tvingas vänta till sist... Tror iofs inte det hjälper mot envisa husbilister:p

Kanske jag har fel när jag skylla på arrangören. Men om jag köpare en bio biljett vill jag se filmen från början, Vill du icke det?
Om jag köpare en biljett till en konsert vill jag höra och se hela konserten.
Det är inte ok att sälja biljett till något om man inte kan deltaga i från början annars måste man reducera prisen för dom som inte hinner in.
Jag kan bara skylla på arrangören och ingen annan de har ett ansvar. Det kan inte vara rätt att det är polisen som skall berätta detta för dom.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Kanske jag har fel när jag skylla på arrangören. Men om jag köpare en bio biljett vill jag se filmen från början, Vill du icke det?
Om jag köpare en biljett till en konsert vill jag höra och se hela konserten.
Det är inte ok att sälja biljett till något om man inte kan deltaga i från början annars måste man reducera prisen för dom som inte hinner in.
Jag kan bara skylla på arrangören och ingen annan de har ett ansvar. Det kan inte vara rätt att det är polisen som skall berätta detta för dom.

Ja, visst har arrangören också ett ansvar i situationen som uppstår.
Förmodligen går det inte att trolla med hur många bilar som kan rulla in på campen samtidigt men det dom kan göra är att bättre hindra oss från att komma dit samtidigt. Eller kanske tydligare sätta förväntningarna genom att tala om för oss biljettköpare att ”Kommer du tidigt, räkna med kö”.
Någon ”film” missar man ju faktiskt inte då det är samma film som går om och om igen i 4 hela dagar.

Vi får ju givetvis också tänka till och sätta våra egna förväntningar på en rimlig nivå. Hänger man på låset vid öppningsdags till något många vill till så är det oftast kö. Det gäller ju på många ställen.

Till nästa år kan man ju fundera på om man verkligen skall hänga på låset och vara en del av alla dessa köer eller om man kanske har möjlighet att komma lite senare istället. Jag kom t.ex. ner på fredagen precis efter 18:00 och det var inga köer alls. Varken på vägarna runt mässan eller vid incheckningen. Detta funkar givetvis inte för alla men man slipper troligen köerna.
 

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
348
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

varför måste man ha husbilen med till Elmia?

Det är väldig trevligt på kvällen och man träffar andra som har samma intresse. Och så det kanske Nordeuropas största träff for camping/fritidsliv.

Vi kommer också nästa år om vi får biljett.
:spinny:
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

varför måste man ha husbilen med till Elmia?

Måste???????
Är väl ingen som tvingar en dit överhuvudtaget, men vi som varit på alla dessa mässor sedan starten för många år sen ser detta evenemang, med boende inne på området, som en av årets höjdpunkter. FOLKFEST.
Skulle definitivt inte va samma sak utan att ha HBn med.

Som sagt, ett fritt val.

Hejs
Claes 105
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Det dom kan göra är att underlätta så vi kommer in i samma lugna strida ström som vi rör oss på vägarna. Hindra = Problem.

Nånannanism = Det är alltid någon annan som är orsaken till problemet och även någon annan som förväntas ta hand om det.;)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Jag inser att ordet "hindra" var olyckligt valt och kan missuppfattas om man vill.

Det jag menade var givetvis att arrangören kan bättre försöka "påverka" oss så att vi inte vill komma samtidigt eller förväntar oss att vi kan komma dit precis exakt samtidigt utan att köa.
Det vill nog gärna lunchrestaurangen du är på väg till också ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen