• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Det är ju samma visa varje år. Trafik- och parkeringskaos i hela Jönköping. Elmias mässcamping har cirka 2 700 platser på område 1 och 2. Dessutom finns ungefär lika många parkeringsplatser för husbilar utanför mässhallarna. Förutom att över 5.000 husbilar skall komma på plats så skall det i hanteras betalning. Man skriver i sin information att mässan öppnar kl 10 och campingen kl 8. 2 timmar - vakna upp.

Ska man hantera gruppering av tusentals husbilar behöver man börja ett dygn före mässan öppettider. Sen ifrågasätter jag parkeringsavgifter utanför campingen när det kommer så många fordon. Onödig administration.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Vi hade tur som kom in som en av de sista bilarna på onsdagskvällen då campingen var öppen kl.18.45-20.15. Klart att det skulle underlätta om inkörningen kunde pågå i sakta mak hela onsdagen men det är väl brist på frivilliga? Tyckte synd om de bussar och privatbilister som fastnade i timmar i köerna runt om Elmia. Polisen kom sent och löste upp de värsta köerna och stängde av en del tillfartsvägar. Dock gick kön långt ut på E4:an.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Frågan är ju hur det kan lösas, alla vet väl att campingen öppnar Torsdag 8.00, om man istället anger Onsdag 18.00 blir det väl samma problem?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Mitt förslag var onsdag kl 10, dvs ett dygn innan mässan öppnar. Mina erfarenheter är att då blir det MYCKET lugnare för både husbilsåkare och övrig trafik. Men skall alla husbilsåkare, övriga bilburna mässbesökare OCH den normala morgontrafiken eller kvällstrafiken trängas på vägarna i och runt Jönköping - ja, är det någon som inte själv kan räkna ut vilken kaos det blir?

Lägg dessutom till att några människor ska stå och hindra trafiken genom att ta kontant betalning vid infarten. :swoon:
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Frågan är ju hur det kan lösas, alla vet väl att campingen öppnar Torsdag 8.00, om man istället anger Onsdag 18.00 blir det väl samma problem?

Skulle tro det, det verkar som att folk satt i system att försöka komma in redan på onsdagen, och att många husbilar (tror det är flest av dessa som kommer tidigt) börjar samlas i Jönköping redan helgen före.

Kanske bör arragören tänka om tillsammans med CC, och enbart ha klubbcamp på Elmia och övriga på andra områden som finns runt staden med gratisbussar till och från.
Ett annat tänk kan vara att fylla mässcampen bakifrån, då många som kommer tidigt hamnar långt fram, kanske kan detta påverka köandet?
Ett problem är ju också att det egentligen endast finns en infart dom används och detta gör ju också att det gärna blir köer.

//Tommy
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Det är omöjligt att få folk att komma i rätt tid, särskilt om ankomsttiden är snålt tilltagen.

Äppelmarknaden börjar kl 10 på lördagen. Vi har parkeringen från kl 12 på torsdagen. Men nog tusan står det fem husbilar när jag kommer vid 11-tiden.

Ystad Tattoo börjar kl 19. Vi hade parkeringen från kl 12. Men nog tusan står det tre husbilar när jag kommer vid 11-tiden - dagen innan. och då rör det sig bara om ca 50 husbilar.

Nu är detta hanterbart och ger inget upphov till trafikstörningar - men det gör det i Jönköping. Om det nu finns ytor så öppna dessa för tusan.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Med det antall det er snakk om her så burde innkjøringen starte minst 24 timer før messen. Dette praktiseres ved den tilsvarende messe i Lillestrøm, men der er det ett stort parkeringsområde på en slette som tradisjonellt har blitt brukt til store utendørsutstillinger. En blir parkert på samme måte som ved hbk årsmøte i lange rekker med rett avstand mellom enhetene og mellom rekkene.

Problemet med lang avstand mellom messecampen og utstillingshallen er der løst med veteranbusser som kjører frem og tilbake hele tiden.

Det at området for messecampen har egen messehall til sosiale aktiviteter om kvelden og hotel med restaurant gir ekstra muligheter.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Jag kom vid 10 på torsdagen fick en lutande plats som lutade ganska mycket åvanför 2ans område dom som kom vid 5 tiden fick plats utanför ingången plant o fint nästa gång kommer jag vid 6tiden på torsdagen då finns dom bästa platserna kvar , men jag är ganska nöjd en då jag kom in på elmia fick höja bilen med stödben ca 40 cm, mvh håkan ps solen lyser gött
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Jag tror att de inte tar in mässbesökare på mässcampingområdet är ju för att det är branschdag på onsdagen och det är många av dessa som står med husbilar och husvagnar inne på området och portarna till mässan ut mot campingområdet står öppna så branschfolket kan gå fritt. Kommer vanliga mässbesökare in på campingen så är det väl lika besvärligt att hålla dem utanför hallarna på onsdagen eftersom det finns så många som inte respekterar tiderna. Alla besökare kommer ju heller inte redan till första dagarna. Många måste ju jobba hela veckan och kanske tar en eller ingen dag ledigt så inkörningen borde sprida sig över torsdag, fredag och även några på lördagen också. De som köar på onsdag kanske skulle placeras på området strax norr om mässan för att inte störa branschdagen på själva området?
 

elliot easy

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Abbekås
HBK-Nr
9392
Medlemskap
2024
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Står på mässan sedan i torsdags,,,,, måste bara säga! Ohhh va jag älskar elverk:twitcy:
Varför inte placera husvagnar på ett fält och husbilar på ett annat.
SOLCELLER va e de??????? Funkar ju ganska bra på vår bil tycker jag, och elverket kostar väl nästan detsamma eller? Har just nu 4st som surrar sedan kl 09.00 runt omkring bilen,,,,,härligt härligt:wideeyed: Nåja,,,, nu har jag fått gnälla lite så nu känns det genast bättre.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Haha, visst är det träligt!

Senaste gången vi stod inne på mässcampen var det precis lika, de 4 närmsta husvagnarna körde sina elverk från morgon till kväll, när jag undrade vad de gjorde med all ström, fick jag till svar att den behövdes till tv & kaffebryggare och för att värmen skulle fungera.
Hmm batteri & gasol...vad är det?
//Tommy
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

De ggr vi besökt Elmia, så har vi nyttjat vår personbil vilket varit ett både rationellt och billigt alternativ ur vårt och arrangörernas perspektiv - har förstås bara ca 17 mils enkel resa dit men "man slipper reta sig på en hel del som man inte vill orka med".
Om vi ville ta husbilen så skulle jag prata väl med Ragge & Susanne, för att få stå hemma hos dem och samtidigt uppleva trivseln på Ragglanda
 

Nizze

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Vi är nio husbilar som står på Raglanda och här det gemytligt värre. Inte långt till Elmia heller. På kvällarna så trivs på den inbygda altanen med musik och sång.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Har försökt finna adressen till Ragglanda men inte lyckats. Trodde att platsen låg nära Jönköping men hittade den inte i HBK:s lista.
Inte heller finns någon adress på Ragglandas hemsida. Platsen är väl inte hemlig hoppas jag.....?
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Kör till Kaxholmen... Går inte att missa, kommer ni från Jkp ligger det på vänster sida.

Ragglanda är dock ingen allmän ställplats, kommunicera med Ragge & Susanne...
Det är deras privata gård som de upplåter när det passar.

Mycket fint inkl. deras egna flygfält för mindre civilplan,
där flera oxå nyttjar detta för sina medtagna modell/RC-plan-helikoptrar.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Jag tycker att man skall gå tillbaka till 3 kategorier av platser. Då vet man ju ungefär var man hamnar på ett plant eller lutande område eller mycket lutande område. Jag tror att det är därför tillströmningen på torsdagen är så stor för man hoppas ju få en plan parkering. Vi har tills vi slutade lösa 3 dagars biljett alltid haft 1:ans område, men dom sista gångerna alltid hamnat på lutande område närmast avdelning 2. Vi har en framhjulsdriven 5,5 tons husbil 8,5m lång boggi och tycker att det blir väldigt knixigt att rangera den speciellt när det är regnigt. Vi har försökt att vädja till placeringsbilens förare om planare placering då det alltid funnits sådana och vi till och med sett 2 or på område 1.

Lennart
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Mitt förslag var onsdag kl 10, dvs ett dygn innan mässan öppnar. Mina erfarenheter är att då blir det MYCKET lugnare för både husbilsåkare och övrig trafik. Men skall alla husbilsåkare, övriga bilburna mässbesökare OCH den normala morgontrafiken eller kvällstrafiken trängas på vägarna i och runt Jönköping - ja, är det någon som inte själv kan räkna ut vilken kaos det blir?

Lägg dessutom till att några människor ska stå och hindra trafiken genom att ta kontant betalning vid infarten. :swoon:

vid den tiden pågår visning för brancen och andra utvalda, vipvisninga od sen öppnar mässan för allmänheten kl 16, så har det varit dom senaste 20 åren.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Hur tänker arrangörerna för ELMIA ???

Tack för ett konkret svar. Arrangörerna tänker således inte alls. För 20 år sedan fanns det inte 70.000 husbilar i landet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen