• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur kopplar man bilradion så att den fungerar utan att tändningen är igång

T68

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Det skal veldig mye til at jord (minus) for bilbatteri og bobatteri ikke er koblet sammen da EBL og ladning under kjøring er avhengig av dette.
Ok, låter bra. Då borde jag kunna dra fram en pluskabel från bobatteriet till matningen till läge II på min knapp (då man vill köra stereo utan tändning påslagen) så att den inte drar motorbatteri.
Kan det finnas någon färdig matning från bobatteriet i instrumentbrädan som man kan koppla in på? Om inte var är smartast / bäst att dra från, EBL:en, direkt från batteriet eller någon annanstans?
Detta alltså i en pössl/ducato från 2012. Tror EBL:en är ett 99.
 
Senast ändrad:

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Om inte var är smartast / bäst att dra från, EBL:en, direkt från batteriet eller någon annanstans?
Smartast är nog att koppla in på den switchade 12V som kommer från EBL, då bryts strömmen till radion med bodelens "12V av/på". Enklast kanske är direkt på batteri. I vilket fall som helst - en säkring för den nya ledningen :)
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Smartast är nog att koppla in på den switchade 12V som kommer från EBL, då bryts strömmen till radion med bodelens "12V av/på". Enklast kanske är direkt på batteri. I vilket fall som helst - en säkring för den nya ledningen :)
Smartast är nog att koppla in på den switchade 12V som kommer från EBL, då bryts strömmen till radion med bodelens "12V av/på". Enklast kanske är direkt på batteri. I vilket fall som helst - en säkring för den nya ledningen :)
Tack för tips! Japp: alltid ta det säkrat före det osäkrade :)
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
En fråga till er som har problem med bilradion när motorn är avstängd, har ni testat att slå på " aux " på kontrollpanelen ? Vissa tillverkare har kopplat bilradion till dessa knappar, har ni inte testat så gör det.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Jag har aldrig sett en bil som har separerad jord för bil- resp bodelsbatteriet. Det enda är att en shunt brukar sitta på minuspolen på bodelsbatteriet innan det jordas (för att kunna mäta laddning/förbrukning).

Edit: Missade att det fanns en sida till med inlägg...
 

jelstein

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Leksand
HBK-Nr
20070
Medlemskap
2024
Tack all, Nu är det ordnat med en tvåpolig vippa och startbatteriet. En säkring hade gått så gul ledning var strömlös. Fantastiskt att slippa det dåliga ljudet i TVn. Jag ska nog dra om en ledning från bodelsbatteriet för jag har solceller på taket och därmed ingen risk att det tar slut.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tack all, Nu är det ordnat med en tvåpolig vippa och startbatteriet. En säkring hade gått så gul ledning var strömlös. Fantastiskt att slippa det dåliga ljudet i TVn. Jag ska nog dra om en ledning från bodelsbatteriet för jag har solceller på taket och därmed ingen risk att det tar slut.
Tänkte precis föreslå att kolla säkringarna när jag nu läste ditt tidigare inlägg.
Det är högst ovanligt att den gula är strömlös om alla säkringar är hela :)
 
Toppen