• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur kopplar man bilradion så att den fungerar utan att tändningen är igång

jelstein

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Leksand
HBK-Nr
20070
Medlemskap
2024
Jag har dåligt ljud i min TV så jag tänkte köra ljudet via hörlursutgång till aux på bilradion JVC KW-R930BT. Radion har en kabel till batteri och en till tändningen. Radion slår av när tändningen slås av. Jag har Fiat Ducato 2015. Går det att koppla om så att radion fungerar med nyckeln ur?
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Montera en vanlig enpolig strömbrytare i panelen någonstans.
Koppla konstant plus ("batteri") på ena sidan av strömbrytaren.
Flytta kabeln som idag går från radion till tändningen till andra anslutningen på strömbrytaren.

När du sedan slår till strömbrytaren tror radion att tändningen är tillslagen och startar.

Omvänt när du slår av strömbrytaren
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Så gjorde jag, egen matning från bobatteriet till stereon, subben och navigatorn, även extra 12V och usb uttag på samma matning.
Behöver aldrig vara orolig att startbatteriet ska krokna. :)
 
Senast ändrad:
F

Fd.47585

Guest
När jag bytte radio fanns gul kabel som är 12 volt hela tiden, röd som är 12 volt när tändningen är på. Kändes som det är Fiat Ducato standard.
Jag flytta den delade röda kabeln till den färdiga anslutningen på den gula kablen (det var en anslutning 1 till 2 på den gula där ena av de två var använd men den andra ledig). Och nu går radion även när tändningen är av, den gula är normalt till för att hålla radions inställningar kvar.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Kändes som det är Fiat Ducato standard.

Detta är ISO-standard för radioinkoppling, och tanken med grenanslutningen är just att göra som du har gjort.

Bättre är dock, som några skrivit, att koppla radion till bodelsbatteriet – antingen direkt eller via EBL.

Glöm inte att avsäkra så nära spänningskällan som möjligt.

Pålle
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Jag har dåligt ljud i min TV så jag tänkte köra ljudet via hörlursutgång till aux på bilradion JVC KW-R930BT. Radion har en kabel till batteri och en till tändningen. Radion slår av när tändningen slås av. Jag har Fiat Ducato 2015. Går det att koppla om så att radion fungerar med nyckeln ur?

Hej!
Jag vet inte riktigt vad du har för 12V system, men vi har en HB av årsmodell 2014, och har fabrikat som heter CBE. På vår kontrollpanel har vi en särskild knapp för att lyssna på musik över bodelsbatteriet (se bifogad bild. Det är noten man trycker på) . Har ni kollat så att ni inte redan har denna funktion?


Screenshot_2020-08-11 Rapido 771 FF säljes i Falkenberg - Blocket.png

//Jocke
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Min variant av lösning. En tvåvägsbrytare (från kjell&co) ovanför stereon, som i läge I startar stereon med tändningen och i läge II har den igång även med tändningen av. Funkar fint. Går att switcha utan att stereon/navigering/musik bryts.
Tar dock ström från motorbatteriet i båda lägena. Alltså får man ha lite koll på hur länge man kör stereon utan motor igång. Har klarat mig utan batteritorsk hittills :).

Funderar på en lösning där läge II går på bodelsbatteriet men då måste även minus-strömmen/jord från bodelsbatteri kopplas via brytaren. Alltså krävs en brytare som både ändrar plus och minus. Får bli projekt för kommande säsong.
 

Bilagor

  • stereo_knapp.jpg
    stereo_knapp.jpg
    260,3 KB · Visningar: 27

jelstein

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Leksand
HBK-Nr
20070
Medlemskap
2024
Tack för alla tipps. Noterade idag att även den gula kabeln från batteriet är strömlös när man slår av tändningen. Det blir till att dra fram en kabel från batteriet. Väl bäst att ta bodelen. En tvålägesbrytare verkar intressant om det funkar vid bodelsmatning.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ifall du bestämmer dej för att ta matningen från bobatteriet så behövs ingen tvåvägsbrytare, den fyller ingen funktion då.
 

ronny6210

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
17268
Medlemskap
2024
Den ström som stereon skall ha hela tiden matas från bobatterit. Sen tar man en bryggströmbrytare & kopplar mitten stiftet till stereons styrström, sen tar man en matning från bodelsbatteriet som kopplas i ena sidan på strömbrytaren, andra sida på strömbrytare kopplas till matningen från tändningen. Slå på strömbrytaren åt ena hållet så styrs stereon från tändningen , sen när man vill ha stereon igång utan tändning så slår man åt andra hållet.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Den ström som stereon skall ha hela tiden matas från bobatterit. Sen tar man en bryggströmbrytare & kopplar mitten stiftet till stereons styrström, sen tar man en matning från bodelsbatteriet som kopplas i ena sidan på strömbrytaren, andra sida på strömbrytare kopplas till matningen från tändningen. Slå på strömbrytaren åt ena hållet så styrs stereon från tändningen , sen när man vill ha stereon igång utan tändning så slår man åt andra hållet.
Förmodligen en dum fråga: kan man ha samma minusström/jordning oavsett om plus-strömmen kommer från motorbatteriet eller bodelsbatteriet?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag skulle kolla minus på plats vid ebl, eller kolla på elschema, som dock inte är det lättaste att komma över.
På mitt Schaudt ebl 119 är jordningen gemensam från start/bo-batteri.
Men jag var tvungen att skruva bort förarstolen för att se det :(
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

T68

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Men om man får kontinuitet mellan minuspolerna på bo- och motorbatterierna om man mäter med en multimeter borde dom ha samma jord?
 
Toppen