• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur kan man skydda sin bränsletank mot tjuvar!

F

F.d. 14324

Guest
Hej på er, jag startar den här tråden så slipper vi krascha hjonzons tråd om larmkontakten fullständigt!

Hur kan man skydda sin tank mot bränsletjuvar?
Kom gärna med ideèr, tips eller lösningar så kan vi tillsammans försöka komma fram till en eller annan bra lösning.:)

I hjonzons tråd berättar Håkan J om hur tjuvarna borrar hål i tanken för att komma åt bränslet. Det fick mig att börja fundera på hur man eventuellt kan skydda sig mot det.

De första ostrukturerade ideèrna som ploppade upp i huvudet på mig kommer här, kvaliten på ideèrna stiger gradvis.:D

1: Montera en dynamitatrapp på tanken i avskräckande syfte.:confused:
2: Fästa nån form av kevlarmatta under tanken som trasslar till det när de ska borra. (då tar de väl ett vasst föremål och en hammare istället:confused:)
3: Rörelsesensor kopplat till larm eller siren, hmm kaniner och andra djur???
4: Vibrationssensor monterad på tanken,,, kopplat till larmet. finns det såna???

Fyll på med vad ni vill, smarta som galna lösningar.:D
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hur kan man skydda sin bränsletank mot tjuvar!

Kul att du tog med alternativ 1.
Den pratade vi faktiskt om fast med funktionen att den tänder när bränslet kommer ut och då med en j...la smäll.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur kan man skydda sin bränsletank mot tjuvar!

På norska heter det "selvskudd".
Det funkar lika bra på tjuven som på isbjörnen!

Polar_Bear_Trap_Svalbard_01.jpg
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Hur kan man skydda sin bränsletank mot tjuvar!

Selvskudd skulle nog fungera riktigt bra:) konsekvenserna och eventuella påföljder skulle nog kunna bli lite problematiska.:twitcy:

Just nu funderar jag på en skyddsplåt under tanken, det kanske skulle få tjuven att välja en annan bil än min,,,eller så tar de det som en utmaning och förstör ännu mer i sin väg. yell smiley.gif

En avtappningskran på tanken kanske, med en vänlig instruktion om att de vore bra om ni stängde kranen när ni är färdiga.:D:D
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Hur kan man skydda sin bränsletank mot tjuvar!

Frågan hur vanligt är att någon stjäl diesel?
Alldrig hört detta.
Med vänlig hälsning,
Skoogis
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hur kan man skydda sin bränsletank mot tjuvar!

Hej, dieselstölderna är väl vanligast på lastbilar och långtradare där tanken för det mesta ligger helt synligt och rätt högt upp.
Risken att någon kryper in under en husbil (som har relativt liten, och rätt lågt liggande tank, och dessutom svårt att avgöra i förväg hur mycket den innehåller) och tömmer den genom att borra ett hål, måste förhoppningsvis vara rätt liten.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Hur kan man skydda sin bränsletank mot tjuvar!

Hej skoogis.
Det är en bra fråga du ställer, tyvärr har jag inget bra svar på hur vanligt det är, men vad det gäller husbilar så hade vi nog hört om det här om det var vanligt.:)

Peppar peppar så har jag klarat mig många år nu och jag hoppas att det får fortsätta på det viset.:)
 
F

F.d. 24320

Guest
Sv: Hur kan man skydda sin bränsletank mot tjuvar!

Jag kör grävmaskiner i jobbet och inom mitt yrke är det relativt vanligt att bli drabbad.
Både maskiner och farmartankar får besök med jämna mellanrum.
Man försöker ställa tankarna och maskinerna på sätt som ska göra det svårt för tjuven,
men det är inte alltid man lyckas. Oavsett hur man gör är en del så fräcka att det inte spelar någon roll.
En farmartank som kanske inehåller 1500-3000 liter diesel som är full på kvällen när du slutar jobba kan vara tom morgonen dan efter, även om den står mitt i stan fullt synligt.
Fråga mig inte hur det går till för det begriper jag inte, men jag tvivlar på att det bara är pundare med slang och skitiga oljedunkar i farten. Är nog mer organiserat än så ofta.
mvh
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Hur kan man skydda sin bränsletank mot tjuvar!

här i huddik vid ett stort väg bygge var dom tvingade att tanka med dunkar i slutet på dan för att ha så lite som möjligt kvar ,o lämna tankarna olåsta för att undvika skador, helt klart att det är organisrserade ligor som är i farten, det finns dom som sett tankningar i öststadsbilar på parkeringsplatser,så det blir snart vi HBägare som leverera,, hälsningar Lasse
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Hur kan man skydda sin bränsletank mot tjuvar!

Var vanligt förr att trycka ner en boll gjord av ståltråd så man inte får ner en slang för att suga upp bränslet men så gles så påfyllning är möjligt. Hjälper inte mot borrning givetvis.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Hur kan man skydda sin bränsletank mot tjuvar!

Bäst måste vara att märka svartvattnet som diesel, skevs här på forumet för nån månad sen om en norsk familj som utsatts för ett sådant misslyckat försök, jag skrattar fortfarande!
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Hur kan man skydda sin bränsletank mot tjuvar!

Bäst måste vara att märka svartvattnet som diesel, skevs här på forumet för nån månad sen om en norsk familj som utsatts för ett sådant misslyckat försök, jag skrattar fortfarande!

...eller en bild på en toa på tanklocket ;) alt. att man sätter en skylt med ordet "GAS"

Snopna blev bensintjuvar för en tid sedan då de bröt upp tanklocket på grannens V70. En GASbil med bara några liters reservbensintank.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Hur kan man skydda sin bränsletank mot tjuvar!

...eller en bild på en toa på tanklocket ;) alt. att man sätter en skylt med ordet "GAS"

Snopna blev bensintjuvar för en tid sedan då de bröt upp tanklocket på grannens V70. En GASbil med bara några liters reservbensintank.

Ett sånt tanklock skulle inte jag ens bry mig om att låsa, =Inga kostnader att reparera tanklocket, om det nu är möjligt förståss på en så modern bil?
 
Toppen