• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Larmkontakts placering motorhuv

hjonzon

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2024
Hej alla goa medlemmar !
Är det någon som har ett bra tipps på en bra placering av en larmkontakt till motorhuven på en Fiat x250 ,årsm 11. kontakten är av modellen som sitter i dörrstolparna i dom flesta personbilar..köpte ett av jr-larmcenters larm men missade att notera var man skulle sätta kontakten då säljaren rabblade om alla grejer man kunde köpa till..Hm

Soliga hälsningar Håkan :twitcy:
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Larmkontakts placering motorhuv

De brukar sitta långt fram på motorhuven, men viktigast är väl att hitta ett bra ställe att fästa den.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Larmkontakts placering motorhuv

Här sitter min monterad av JR.
 

Bilagor

  • bild.JPG
    bild.JPG
    178,6 KB · Visningar: 9

hjonzon

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2024
Sv: Larmkontakts placering motorhuv

Hej Affezell ! man blir så imponerad..vilken snabbhet det är med svaren

Ha det gott hälsningar Håkan
 
J

Jarn

Guest
Sv: Larmkontakts placering motorhuv

Kanske en dum fråga, men varför larmar man motorhuven på en nyare Ducato ?

Där är väl inget speciellt stöldbegärligt ?
T.ex om man har katalysator, så sitter ju den olarmad under bilen och är väl mer eftertraktad ?
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Larmkontakts placering motorhuv

Hej Roland, inga frågor är för dumma.:)
Sitter batteriet i motorrummet så kan ju tjuven gå in där och koppla bort strömmen och på det viset sätta larmet ur spel om larmet tar sin ström därifrån, då skulle kontakten vara bra.
Nu vet jag inte om batteriet sitter i motorrummet på en ducato, men en del monterar signalhornet till larmet i motorrummet och då kan ju tjuven eventuellt hitta det och koppla bort det.

Jag funderar även på om jag kanske skulle sätta en larmkontakt på luckan över tanklocket på min, med stigande dieselpriser tror jag att stöld av bränsle inte kommer att minska.

Detta är mina tankar på det området.de kanske kan vara till nytta. :)

En annan grej att tänka på är att en tjuv kan vara mycket dummare än man tror och att försöka tänka ut (på ett logiskt sätt) hur tjuven eventuellt kommer bete sig i en given situation är nog inte helt enkelt. Exempel
 
J

Jarn

Guest
Sv: Larmkontakts placering motorhuv

Tack Jocke,
håller med dig om att locket till tankpåfyllningen kanske borde larmas.
Det är ju värt en del pengar om man har en fylld tank på en Ducato och då har 80 eller 120 liter.

Batteriet på Ducato sitter ju inne i bilen numera.
När det gäller signalhornet så var det monterat så det ej gick att komma åt uppifrån, på den bil jag tidigare hade med larm.
Har tyvärr sett många installationer där sirenen till larmet är det första man ser när man öppnar huven och det är ju inte speciellt lyckat.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Larmkontakts placering motorhuv

Larma tanklocket är nog bra men det senaste jag hörde i veckan var bränslestölder i Stockholm Norrort med borrmaskin. Det va inte en bil utan ett antal.

Ett borrhål i tanken och ett fat under. Mycket spill hade det blivit men bränslet borta och borrhålet fick dom behålla.:mad:

Tyvärr så kommer nog detta otyg att öka med tanke på värdet i bränsletanken.
 
Toppen