• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur kör du!!!!

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Hur kör du!!!!

Sedan denna tråden startade, så har jag varit lite extra uppmärksam i "rondeller". Senast i går var jag på väg in i en rondell, efter att uppfattat att en bil var på väg ut ur rondellen, alltså ledig plats "in" för mig. Misstag, han svängde inte. Om denna bil blinkat vänster, så hade det varit helt klart vad han hade för avsikt. Givetvis, om han blinkat höger, så hade jag förstått det också, men när man inte använder sig av något tecken, så uppstår förvirring.
 
F

fjärrkontroll

Guest
Sv: Hur kör du!!!!

Om det inte finns markeringar för filkörning, håll högerfilen i rondellen, strax före avfarten blinka höger. kör som om du körde på en enkelriktad väg.
Fjärrkontroll
 

Zodiac

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Avesta
HBK-Nr
373
Medlemskap
2024
Sv: Hur kör du!!!!

Håll vänsterfil tills du passerat avfart 4 blinka höger och kör ut. Lätt och smidigt, gör det inte mer komplicerat än vad det är
Ove.G
Hej:)
Gjorde precis som du skriver, men aldrig mera ligger jag i innerfil, blev instängd fick hålla mig kvar i den ett helt extra varv. Fast jag blinkade i tid så släppte dom inte ut mig!!
Min man kör som du beskriver och fungerar bra för honom

Har det att göra med att man är tjej eller??:confused:
Eller att det var ungtuppar som inte släppte ut mig kanske?! Nu ligger jag i högra filen hela tiden. Men har aldrig kört i någon rondell med 5 avfarter men 4. Både med husbilen och personbilarna vi har dagligen med dom

Zodiac/ Camilla HBK373:swoon:
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Hur kör du!!!!

Enligt upplysning från trafikpolisen är det som krävs att du blinkar när du skall köra ur rondellen. Själva rondellen är att betrakta som en väg i sig och så länge du skall köra 'rakt fram' på den vägen så skall man egentligen inte blinka.
(skall man hårddra det betyder vänsterblink egentligen att du har tänkt köra in på planteringen i mitten)

Det är väl OK att blinka vänster men då skall man förbaske mig ochså se till att skifta till högerblink så snart man passerat avfarten innan. Det är många som blinkar vänster men låter det blinka vänster tills man kör av och man glömmer helt att blinka höger.

Överhuvudtaget är efterlevnaden av regeln att blinka när man kör ur rondellen otroligt dålig, det är ju fler som inte blinkar än som blinkar. Det är otroligt irriterande, speciellt när man har att större och tyngre fordon och behöver lite tid att komma igång, och bil efter bil svänger men man vågar inte köra för ingen visar med blink att man ska svänga av.

Skall man byta körfält i rondellen så gäller samma regler som för vilken väg som helst, du skall med blinkers visa att du har skall byta körbana.


Skipper
 
Senast redigerad av en moderator:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Hur kör du!!!!

Rondell är en äldre beteckning, när det blev väjningsplikt vid infart döptes den om till cirkulationsplats. Plankorsning har ingenting med cirkulationsplats att göra utan är en järnvägskorsning i plan. Tecken skall ges före utfart från cirkulationsplatsen men det underlättar för mötande i mindre cirkulationsplatser om man blinkar vänster för fortsatt väg runt. Hälsn. Åke
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Hur kör du!!!!

Med all respekt för vad Ni skriver om "cirkulationsplats" eller "rondell så undrar jag VARFÖR blinkar Ni inte överhuvudtaget när Ni skall ändra körriktning?

Jag tänker på NÄR man står och väntar på att få köra ut till vänster när man står på en liten gata. Bil efter bil passerar och så småningom blir det en lucka i trafiken. Det kommer alltså en bil från vänster som helt PLÖTSLIGT kör in på "din" gata.

Om denna bil hade VISAT att han (hon) tänkte svänga höger så hade du kunnat köra ut till vänster.
NEJ, det blir att stå och vänta ytterligare i flera "sekunder"--- "minuter---.

SNÄLLA, Visa att Du skall ändra körriktning i tid så slipper det att bli irritation i trafiken.


OBS! Detta gäller ej bilar som kostar mer än 200 000:- eftersom dom EJ är försedda med KÖRRIKTNINGSVISARE från Fabriken.

Hälsningar från, / Kurt.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Hur kör du!!!!

Det beror på vilken rondell det är och hur hög trafikbelastningen är.
Efter att ha blivit omkörd och påkörd i en rondell så är jag extra försiktig nu för tiden.
Vid hög trafikbelastning med många som vill in i rondellen så ligger jag numera för det mesta kvar i högerfilen och blinkar vänster om jag ska fortsätta i rondellen till nästa avfart.
Vid högbelastning och kort avstånd mellan påfart och avfart så kan det bli trångt när man ska svänga av till höger från innerfilen. Känns ofta väldigt osäkert eftersom hastigheterna i rondellerna är relativt höga. Många bilförare markerar dessutom sin rätt genom att hålla en hög fart in i och i rondellen.
V-backen.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur kör du!!!!

En annan variant på rondell som vi har här i småbygden är ju en rondell sombara istortsett har en pinne i mitten och i dessa små fjantiga rondeller så blinkar jag som i en vanligkorsning och när jag är mitt emot utfarten så slår jag av blinkersen .

I större rondeller som jag skrev så blinkar jag ut precis då jag passerat näst sista avfart .

Om nu alla gör som mej så gör vi samma sak och det behöver inte bli några missförstånd , "begrips" ;) :) ..
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Hur kör du!!!!

Hmm
Dåligt med trådar hämtar upp en gammal som jag tror intresserar

Hur tolkar man lagen, ex. har jag som kommer från höger förkörsrätt mot han som kommer från vänster :confused:

Om jag kör ut från väg som har lämna företräde svänger åt höger och krockar med en bil som kör om vems är felet

Tunga huvudbryderi

Gurra
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Hur kör du!!!!

Finns inget som heter förkörsrätt. Om du kommer från höger, är han som kommer från vänster skyldig att lämna dig företräde.
I nästa fall beror det på vem som var först. Om den som kör om, börjar omkörningen innan du kommer ut på vägen, är du skyldig att lämna honom företräde, eftersom du inte får hindra annan trafik. Om du kommer ut på vägen innan han börjar omkörningen, får han inte köra om eftersom han då inkräktar på din vägbana.
Calle
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Hur kör du!!!!

He He Bonath
Exakt som mitt facit var:D
Nu kör vi vidare med flera exempel (frågor)

Gurra
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Hur kör du!!!!

Hej Gurra, Bonath. Var på möte med chaffiskamrater igår, ÖL ÖL ÖL och lite grillat.

Ser nu denna tråd, förstår vad jag läser, men kan inte reda ut vad som menas. Får man återkomma efter att Ågren lämnat yxan, knackar o knackar.
MVH jonny
 
F

F.d. 55328

Guest
Sv: Hur kör du!!!!

Äntligen kom även denna tråd i på det som gör livet värt att leva, ÖL och KORV.
För övrigt tycker jag att blinkers är överskattat, ser medtrefikanterna inte sju meter husbil hur ska de då se en liten blinkande lampa i ett hörn.
När man till sist lyckats parkera sovrummet och satt sig tillrätta framför grillen men en kall, då skiter man fullständigt i alla blådårar som försökt preja en under dan, genom att inte blinka när de ska byta fil.
 
Toppen