• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur kör du!!!!

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hur kör du!!!!

Håll med om att om OM!! alla blinkade så skulle detta fungera, men man kan ju hoppas att någon blinkar vänster fast som ni säger ej behöver??? min erfarenhet är iallafall att det är mycket smidigare om alla visar vart dom ska ,den punkten ger jag mej inte på.
Bernt


Det är just därför denna trafikregel gäller, för att alla så smånigom ska göra samma sak när de kör i cirkulationsplats. Men det lär ju ta ett bra tag innan alla bilister har fått klart för sig vilka blinkersregler som gäller i en cirkulationsplats. Det lär väl ta en sisådär trettio år eller nåt, eftersom det finns massvis med bilister som tycker att det fortfarande ska vara som dom en gång fick lära sig i körskolan!
Som trafikant och körkortsinnehavare har man ju egentligen skyldighet att ta reda på nya trafikregler, skyltar m.m. och nu för tiden är det ju lätt som en plätt, bara att surfa in på Vägverkets hemsida. Jag erkänner direkt utan omsvep att jag inte regelbundet tar reda på ändringar m.m. när det gäller trafikregler, men ibland uppstår det frågetecken, t.ex. disskussioner vid fikarasten, och då är det ju rätt enkelt att kolla upp vad som gäller.
Men som sagt, man är ju egentligen skyldig att ta reda på sådant här...
MVH Annette
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hur kör du!!!!

Det har för tusan aldrig varit på tal att blinka VÄNSTER när man kör ur en rondell!!!
Bernt

Jag menar inte att du har sagt det, men i mitt yrke ser jag dagligen folk som blinkar åt vänster när dom kör ut ur rondellen, och det måste ju bero på att de fått lära sig att göra så en gång i tiden i körskolan?
Vi har massor med rondeller i Kungsbacka Kommun, och dessa kör jag igenom många gånger varje dag, nästan så man blir yr ibland...
Hälften av bilisterna blinkar vänster när dom kör ut ur rondellen...
 

Ramegni

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
2722
Medlemskap
2021
Sv: Hur kör du!!!!

En cikulationsplats (rondell är rundeln i mitten) är som vilken väg som helst (man ligger väl inte och blinkar vänster om man ska svänga höger längre fram). I en cirkulationsplats kan man aldrig svänga till vänster, med andra ord aldrig blinka vänster, (det finns inga avfarter till vänster) vilket betyder att man blinkar till höger när man skall av från vägen. Var ligger problemet?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur kör du!!!!

Jag blinkar precis när jag passerat "avfarten innan" jag skall av på så sätt så ser bilister att jag skall svänga och dom kan då glida in i rondellen .

Det som jag verkar vara mera störande är att en del kan inte glida in i rondellen utan att rondellen är tom eller om det bara är en bilist på andra sidan .
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Hur kör du!!!!

Jag är tacksam om jag ser vart bilen i rondellen är på väg, när jag väntar på min tur på väg in. Sen om hon blinkar eller sträcker ut handen eller på annat sätt antyder färdriktningen spelar inte så stor roll.
Jag ser att det finns skillnad på "cirkulationsplats" och "rondell". Det krävs en utredning:)....
Termen "rondell" bör inte användas synonymt med cirkulationsplats, utan enbart för att beteckna trafikön mitt i cirkulationsplatsen.
"Cirkulationsplats" är en plankorsning med påbjuden cirkulationstrafik och väjningsplikt för trafik från alla anslutande vägar.
Om det är en "Flervägsväjning" med plutt i mitten, så är det alltså ingen cirkulationsplats.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9673

Guest
Sv: Hur kör du!!!!

Håller helt och hållet med Esbjörn. Jag tycker det är enormt bra att få denna information själv. Därför blinkar jag själv för att hjälpa andra och föregå med gott exempel. De finns ju de som inte orkar blinka och sedan kör ut utan ett tecken. De underlättar ju inte för andra precis.

Jag kan inte alls förstå resonemanget att ingen har hjälp av att jag blinkar vänster i cirkulationsplatsen, när jag ska fortsätta cirkulera.
Skulle gärna vilja se en studie på hur mycket effektiviteten i en cirkulationsplats minskar med anledning av att förarna inte blinkar eller blinkar fel, dvs åt vänster när de kör ut. Själv har jag inte sett detta fenomen med vänsterblink vid utkörning särskilt ofta.

För mig är det uppenbart: Blinka hellre mer än mindre! Det är dessutom gratis och en vänlig gest till dina medtrafikanter.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Hur kör du!!!!

Påståendet att det är en vanlig väg utan möjligheta att svänga vänster ,så jag behöver aldrig blinka vänster,även om jag ska runt i hela rondellen, en del tycker att det är OK. Ni är ju fullständigt trafikblinda,om ni påstår att det ej behövs blink förrän jag svänger ut.
Det talas om regler??? plötsligt blev det väldigt noga att följa VV:sregler om blink i rondell ( ej vänster),HUR MÅNGA ANDRA REGLER BORDE FÖLJAS ????????
jag kommer aldrig att sluta blina v ,om lag ska runt mer än halva rondellen .slut
Bernt
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hur kör du!!!!

Hej Bernt!

Har du varit inne och kollat länken till Vägverket i mitt tidigare inlägg? Jag uppfattar inte att Vägverket endast kommer med ett påstående, utan jag uppfattar att det är en förklaring över hur trafikregler i cirkulationsplatskörning skall följas med praktiska exempel.
Eftersom Gurra startade denna tråd om just cirkulationsplatser och när man ska ge tecken, så var det väl helt relevant att plocka fram de trafikregler som Vägverket har beslutat ska gälla för detta exempel.
Ingen kan väl knappast bli bötfälld för att man blinkar vänster i en cirkulationsplats, däremot borde väl inte de trafikanter som följer gällande trafikregler vara ett problem?
I så fall är det inte fel på dessa trafikanter, utan fel på lagen. Så länge en lag finns, och människor följer den, så gör de inget fel.
När det gäller andra regler om hur de följs och hur man tolkar dessa är ju alltid intressant att disskutera, vi kanske ska starta en ny tråd?
Visst finns det massvis med trafikanter som inte följer lagen, eller visar andra hänsyn, men som jag uppfattade det var det just om hur teckengiv ska göras i en cirkulatiopnsplats som Gurra menade.
Vänliga hälsningar Annette
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Hur kör du!!!!

Ny arbetsvecka :mad::D

Det blev blandad kompott i min tråd, lite egna fundringar och tankar som jag har innan vi fortsätter
Blinkningens vara eller inte vara var delad. Hur lagen funkar vet jag men frågan var hur kör du?
jag för mindel ser fram emot att möta Sloth,s barn#2 i rondell jag vet ju då hur han tänker köra.:music-icon:
lagar är lagar, men inget säger ju att du på olika sätt kan medela till övrig trafik vad du ämnar göra i din framfart, blinka med blinkers, blinka med heljus, gest att du vinkar fram någon, varningsblinkers om det plötsligt uppstår kö (vilket man sällan ser i Sverige) mm
Nu fortsätter vi.:D:music-icon:
Kompletterande fråga är du stenhård vad gäller högerregeln eller vinkar du ibland fram någon från vänster, vem och varför:confused:

Gurra
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hur kör du!!!!

Hej, nä jag är inte stenhård ;), jag har bromsberedskap och kör ganska försiktigt, märker jag att inte bilen från vänster tänker stanna, så bromsar jag hellre, jag vill inte ha några plåtskador med allt vad det innebär med försäkringsbolag o.s.v.
Och nej, jag hytter inte med näven eller tutar ilsket på bilen som gjorde "fel", det gör mig inte lyckligare som människa...
Låter dom köra, nån annan kanske "lär" dom hur dom ska köra den hårda vägen...
MVH Annette :cool:
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Hur kör du!!!!

hej Anette

Inlägget var inte riktat till dig personligen om du fick den uppfattningen:)
utan jag bara slängde ut det till vem som helst (kul med debatt):D

Gurra
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hur kör du!!!!

Nej, nej, det trodde jag inte heller Gurra, men eftersom jag tjötat lite innan här, så kan ja väl lika gärna fortsätta...:D
Kul å höra vad ni andra gör?

MVH Annette
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Hur kör du!!!!

Någon som funderat på frågan om högerregeln:confused:

Gurra
 

horsabecksgard

FD HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
2887
Medlemskap
2021
Sv: Hur kör du!!!!

Hej!

Ibland hamnar man i en korsning med oskriven lag.
Där väntar man in åkande från båda håll utan att ha lämna företrädes skylt.
I alla fall har vi en sån gata. Alla gör så.
bil8.gif
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hur kör du!!!!

Hej!

Ibland hamnar man i en korsning med oskriven lag.
Där väntar man in åkande från båda håll utan att ha lämna företrädes skylt.
I alla fall har vi en sån gata. Alla gör så.
Visa bilaga 10401

Detta är väl ganska vanligt i villaområden med en större in/utfartsgata som inte är huvudled. Majoriteten kör som om det är en huvudled. (jag har blivit omkörd när jag stannat för att släppa fram från höger:wideeyed:)
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Hur kör du!!!!

Inget mera om rondell eller högerregeln :confused:

Vi tar nåt nytt i trafiken som kanske kan lugna några av oss:D


Här i klubben finns både vanliga bilister och yrkesförare :)

Många ondgör sig på yrkestrafiken, man kommer ikapp en långtradare som håller på
att köra om en annan tradare vilket tar en stund, ilska och frustration upstår då i personbilen med blinkningar, tutande, fingret mm som följd.
Då kommer frågan varför kör han om, vad tror du som kör personbil att orsaken är :confused:
Yrkesföraren kommer givetvis med en bra förklaring :D


Gurra
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Hur kör du!!!!

Han är stressad som vanligt för han har ett tufft körchema. / Kurt.:confused:
 
F

F.d. 8726

Guest
Sv: Hur kör du!!!!

och när man väl ligger på omkörning och dom blinkar åt en bakom, tänker jag:
-Vart vill du att jag ska ta vägen någonstans??!!

Stressade "småbilsåkare" är ibland irreterande :wub:
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Hur kör du!!!!

Med våra resor i europa så har vi lärt oss att hjälpa till vid omkörningar.
Ett litet ljustut när man anser att det är ok att svänga in till höger igen.
Dom flesta yrkeschafförer tackar genom att blinka med varningsblikers.
HaDe HASSE:yes:
 
Toppen