• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur kör du!!!!

F

F.d. 3088

Guest
Fick en stund över :D skapar en tråd för skapandes skull som berör samtliga husbilsägare och andra trafikanter, eftersom det berör samtliga hoppas jag att många av oss skriver

Tänkte fråga hur kör man bäst och hur blinkar man i en rondell med fem utfarter
om man skall ut i den femte.:confused:

Skall bli kul å se hur många varianter det blir. :D

Gurra
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Hur kör du!!!!

Håll vänsterfil tills du passerat avfart 4 blinka höger och kör ut. Lätt och smidigt, gör det inte mer komplicerat än vad det är
Ove.G
 

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Sv: Hur kör du!!!!

Beroende på vilken avfart man ska av på:
1:a Höger körfält blinkar höger
2:a Höger körfält ingen blink först utfartsblink höger
3:dje Vänster körfält ingen blink först utfartsblink höger
4:e Vänster körfält blinkar vänster utfartsblink höger
5:e Vänster körfält blinkar vänster utfartsblink höger

My 25c Åke
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Hur kör du!!!!

Hmm tog det slut,:confused: tre svar

Jag bygger vidare på frågan, varför blinkar sloth vänster:confused:


RondellGurra
 

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Sv: Hur kör du!!!!

Hmm tog det slut,:confused: tre svar

Jag bygger vidare på frågan, varför blinkar sloth vänster:confused:


RondellGurra

Jag håller på och övniningskör med barn#2 och enligt boken SKA man blinka som i en fyrvägskorsning i en rondell + utfartsblink.
D.v.s i en normal 4-vägsrondell om man ska till utfart #3 ska man hålla vänster körfält och blinka vänster tills man ska ut.

Rätta mig om jag har fel.
;)/Åke
 

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: Hur kör du!!!!

Jag förstår inte problemet.Du kan inte svänga åt vänster i en rondell.Det finns ingen väg in till cetrum i en rondell du kan bara svänga ut åt höger.En rondell är en förlängning av den väg som du kom ifrån om du så åker tio varv innan svänger ut till höger in på en ny väg.

M.V.H.Göte27
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: Hur kör du!!!!

Men jag tror jag förstår problemet. Och det är inte att några blinkar för mycket utan att de flesta blinkar för lite!
Göte27, det går att blinka vänster i en cirkulationsplats, jag gör det varje dag. (rondell är den platsen i mitten där man helst inte kör)
När jag sedan ska köra ut ur cirkulationsplatsen så blinkar jag höger, självklart. Allt för mina medtrafikanters skull.

Att vara "övertydlig" i trafiken är inget fel. Då visar man sina medtrafikanter vad man har för avsikt.
Att blinka betyder inte bara att man ska svänga åt det håll man blinkar. Det kan ju också betyda att man ska byta körfält. Jämför exv när bussförare ska köra från en busshållplats. Även om de stannar på körbanan så blinkar de vänster när de ska köra vidare. För att visa medtrafikanterna vad de har för avsikt.

Det gör inget alls att blinka en gång för mycket!
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Hur kör du!!!!

Jag håller på och övniningskör med barn#2 och enligt boken SKA man blinka som i en fyrvägskorsning i en rondell + utfartsblink.
D.v.s i en normal 4-vägsrondell om man ska till utfart #3 ska man hålla vänster körfält och blinka vänster tills man ska ut.

Rätta mig om jag har fel.
;)/Åke

Blinkers!!!!!!! Finns inte i stockholmstrafiken. Där gissar man vad andra bilister skall göra
Trevlig helg Bror
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hur kör du!!!!

Hej! I mitt yrke befinner jag mig ofta i trafiken, senast i måndags genomgick jag kursen "Säkerhet på Väg", det var Vägverket som stod för utbildningen, den var en hel dag, halva dagen åtgick till trafikreger, detta med rondellkörning kom upp, och kursledaren sade att man ska betrakta rondellen som en enkelriktad gata (även om den är rund och inte rak), och man ska endast blinka när man kör ut ur rondellen, då det är enda gången dina medtrafikanter har nytta av att du blinkar. Då hjälper man övriga trafikanter att anpassa körsätt och hastighet när de ska in i rondellen, de behöver inte stanna om de ser att du är på väg ut. Han menade att ingen har nytta av att man blinkar när man kör in i rondellen, eller att man betraktar rondellen som en fyrgägskorsning, eftersom de bilister som anländer efter att du själv kört in i rondellen, inte har en blekaste aning om var du kom ifrån, och ditt vänsterblink i så fall är vilseledande.
Hoppas jag har återgett denna förklaring så att alla förstår, jag själv är helt med på noterna och har gjort så här sedan jag tog körkort för tjugofem år sedan.

Har ni hört detta förut?

Visa hänsyn till andra trafikanter.
Kör inte om alla i kön för att du inte gillar att ha nån framför dig. Det kan sluta illa för både dig själv och andra
Håll avståndet till framförvarande fordon.
Överskrid inte hastighetsgränserna, och anpassa farten efter rådande väglag och väder.
Visa särskild hänsyn till oskyddade trafikanter såsom cyklister, gångtrafikanter motorcyklar och mopedister. Även om du tycker att de gör fel, så ha då lite överinseende med detta, de är ju trots allt oskyddade.
Dessa meningar torde vara självklara saker, men tyvärr så verkar många människor bli som förbytta när de hamnar bakom ratten, de är plötsligt anonyma, och tycker att de kan bete sig hur som helst.
Föregå med gott exempel själv, gör inte likadant som de som inte kan bete sig på ett bra sätt i trafiken!

Jag är själv både bilist, mopedist, cyklist, gångtrafikant och motorcyklist flera gånger i veckan, och har man prövat allt, får man få en större förståelse för just oskyddade trafikanter!

Kör lungt,
Hälsningar Annette
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Hur kör du!!!!

Håller med agnevik det är bättre att blinka en gång för mycket en inte alls.
Ska du runtnt i en rondell till 3-5,te utfarten blinkar du givetvis vänater när du kör in!!!,sedan höger när du åker ut, detta med att inte behöva blinka vänster är ju en av Vägverkets absoluta korkaste ideer,snacka inte om fortsatt väg med bara högerutfarter.När du står i en infart till rondell är det väldigt intressankt att veta var var bilen som kommer i rondellen har för avsikter,9 av 10 gä ånger får man GISSA, blir du inte förbannad när du väntat i ONÖDAN,särskilt om du har ett tungt fordon som ska igång .Har kört TUNGyrkesmässigt över 50 år ,jag vet.
Blir förgrymmad på dagens förare (sk,yrkesförare) för den oerhörda nonchalans i trafiken.
För länge länge sen kallades vi långtradarchaufförer för VÄGENS RIDDARE, men som sagt det var länge sedan. SKÄRPNING.
Mvh Bernt
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: Hur kör du!!!!

Jag förstår inte hur en representant för vägverket kan generalisera så att ingen har nytta av att man blinkar vänster.
Vi har idag ett otal varianter av cirkulationsplatser. De nyaste varianterna är ju ofta mycket små och öppna vilket ger korta avstånd och även behov av att i ett tidigare skede se var olika fordon tänker köra.
Detta tillsammans med ett allt högre trafiktempo ökar behovet av att visa sina medtrafikanter vart du tänker ta vägen.
Trots vägverkets anvisningar sticker jag ut hakan och påstår att det är bättre att blinka för mycket än för lite. Kan blinkningarna hjälpa någon nån gång så är det ju värt besväret. Jag själv retar mig varje gång jag står och väntar på någon i onödan för att den föraren inte behagade visa mig var han/hon skulle ta vägen. För mig är det självklart att inte förorsaka andra denna onödiga irritation.
Själva grundtanken med en cirkulationsplats är ju att öka trafikflödet och minska onödiga stopp. Och då måste vi hjälpas åt! Krama varandra i trafiken!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Hur kör du!!!!

Många rondeller är idag av microformat och om man är uppmärksam så finns kanske skylten "Flervägsväjning" eller nåt annat konstigt. Med andra ord, det är en helt vanlig korsning med en upphöjning mitt i korsningen. Åtgärd: kör rakt över eller blinka åt det hållet du tänkter köra.
Framför allt visa vad du avser att göra. Då håller bonusen längre.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hur kör du!!!!

Hej jag tror inte att läraren på kursen "säkerhet på väg" hade fel, går man in på vägverkets hemsida och klickar på trafikregler cirkulationaplats, finns följande att läsa:

Trafikregler

In i cirkulationsplatsen:
Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning.

I cirkulationsplatsen:
När du byter körfält eller annars flyttar dig i sidled ska du ge tecken.

Ut ur cirkulationsplatsen:
När du kör ut ur cirkulationen ska du ge tecken till höger.

Givetvis är det ju så att om det skulle vara till någon annan bilists fördel att få veta att du är på väg in i cirkulationsplatsen, så ge gärna tecken då!
Men inte sjutton lär väl övriga bilister på väg in i rondellen ha nytta av att veta att du blinkar åt väster för att du kom från ett visst håll som dom ändå inte vet eftersom det troligaste är att de har kommit fram till rondellen efter det att du redan kört in i den?
Och ännu knepigare blir det ju då om du blinkar vänster och kör av åt höger bara för att du kom från ett håll som om det skulle vara en plankorsning gör en vänstersväng?
Men, var och en ska ju göra det som man tycker är säkrast både för sig själv och andra trafikanter. Och vad man än tycker om detta vilket som är rätt eller fel, så borde väl ändå det som vägverket säger ang. trafikreglerna på deras hemsida gälla eller?
Verkar vara många åsikter om detta, men hur som helst så finns det ju trafikregler och det är det som med största sannolikhet gäller om det blir en juridisk process.
Kör försiktigt och blinka när det behövs för att hjälpa andra trafikanter att anpassa sitt körsätt, det är ju knappast straffbart att blinka för mycket. Det enda som jag tycker är alldeles tokigt är när bilister som kör ut ur en rondell blinkar åt vänster...

Hälsningar Annette
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Hur kör du!!!!

Håll med om att om OM!! alla blinkade så skulle detta fungera, men man kan ju hoppas att någon blinkar vänster fast som ni säger ej behöver??? min erfarenhet är iallafall att det är mycket smidigare om alla visar vart dom ska ,den punkten ger jag mej inte på.
Bernt
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Hur kör du!!!!

Det har för tusan aldrig varit på tal att blinka VÄNSTER när man kör ur en rondell!!!
Bernt
 
Toppen