• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur fort kör du med husbilen?

Jag åker i en bensinare 1990a, så håller mig mellan 80 - 85 på de större vägarna.
Klart att kategorivägar med mitträcke skapar lite köer bakom, men upplever ändå att de flesta accepterar en gammal trött husbil på vägarna.
 
Jag åker i en bensinare 1990a, så håller mig mellan 80 - 85 på de större vägarna.
Klart att kategorivägar med mitträcke skapar lite köer bakom, men upplever ändå att de flesta accepterar en gammal trött husbil på vägarna.

Det hade varit bra om det hade funnits en valmöjlighet i navigatorn "undvik trefältsvägar" som det finns med motorvägar. :)
 
På 2+1vägar följer jag trafikrytmen. Jag har två "fasta" lägen på min farthållare. Den ena har jag programmerat till 75 km/h och använder för det mesta. Den andra till 105 km/h använder jag när det är enkelfilig och jag har någon bakom mig.
På motorvägar håller jag 95 km/h.

Det slår 5 km/h mellan min hastighetsmätaren och GPSen (verklig fart).
Har lärt mig att det inte är ekonomiskt att använda farthållaren. Den håller samma fart hela tiden, förbereder inte farten t,x när man närmar sig en uppförsbacke.
 
Fiats farthållare är ju mer eller mindre ett skämt. Varierar +/-5 km/h och som ni säger så är det lägst fart i dalarna och sedan fullt spett till krönet då den börjar sakta ner igen.
 
Vore bra med samma typ av farthållare som moderna lastbilar har.
De tillåts att tappa en hel del i fart i uppförsbackarna vilket gör att det går åt mindre bränsle...
 
Har lärt mig att det inte är ekonomiskt att använda farthållaren. Den håller samma fart hela tiden, förbereder inte farten t,x när man närmar sig en uppförsbacke.
Jag ger lätt gas innan backen med farthållare på för att få fart. Sen känner man när farthållare tar över gasen igen och låter den jobba.
 
Eco-driving har ju varit mitt mantra, har ju praktiserat det sen det kom både i jobbet och privat.
Brukar rulla på i 85-90 och vet att det sparar bränsle, däck, bromsar. Märker att jag ofta blir omkörd av andra husbilar som verkar ”jaga” nånting vad vet jag. Oftast hyrbilar och nån som provkör kanske tror jag det är.
/Matti
 
Då jag tog körkort, -64, fick vi lära oss att anpassa hastigheten efter sikt
och väg-väglag, bil, förare. Saknar i dag körkort p gr av syn. Hustrun kör
och vill inte alls lyssna på mina gamla och goda råd. Vidhåller att vi i dag
borde göra som förr då det inte fanns alla hastighetsskyltar, anpassa farten
efter omständigheterna.
 
Då jag tog körkort, -64, fick vi lära oss att anpassa hastigheten efter sikt
och väg-väglag, bil, förare. Saknar i dag körkort p gr av syn. Hustrun kör
och vill inte alls lyssna på mina gamla och goda råd. Vidhåller att vi i dag
borde göra som förr då det inte fanns alla hastighetsskyltar, anpassa farten
efter omständigheterna.
Den som kör bestämmer, den som sitter bredvid är så god att njuta av utsikten ;-)
 
Medvind 80-85, stark motvind 70-75 på fyrans växel. 100 några gånger i somras, stark medvind. 89:75hk bensinare bil med alkov. Körhastighet styrs av väder och vind.
Försöker släppa förbi bilar så ofta det går.
 
Tillbaka
Toppen