• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur fort kör du med husbilen?

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Numera, dvs från och med denna säsong, kör jag betydligt långsammare med husbilen.
Jag börjar vänja mig vid att köra 80-90 km/tim. Har knappat in max.hastighet 85 km/tim i GPS:en så alla beräkningar utgår från det när restiderna presenteras. På motorvägar och andra lite bredare vägar fungerar det fint. Däremot är de här 2+1 vägarna lite mer stressande då jag kan få en kö med bilar bakom som väntar på nästa tillfälle att köra om på 2-filigt. Man kanske ska sätta upp en skylt där bak med texten ” Jag kör sakta för att soppan är så dyr men var glad, din plats i kön är nummer 1”.
Alltid någon som kanske drar på smilbanden.
Med det här sättet att köra går jag ner från 1,1-1,2 liter per mil, till cirka 0,93 liter per mil. På en 50 mila resa blir det runt 330 - 350 kr billigare bränslekostnad i dagsläget. Visst, det blir längre restid, 1 timme och 20 min längre restid. Men så mycket mer avkopplande att åka. Dra igång farthållaren, njut av att motorn går tystare och spana på utsikten.
Det som stör är som sagt, 2+1 vägarna. Men det kanske man kan leva med.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.780
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Af hensyn til trafikken kører jeg det som er tilladt (sætter fartholder på tilladt hastighed +2km/h sådan at farven lige akkurat skifter på min GPS).

Da husbilen er 3.500 kg så må jeg i princip køre hurtigere end mange andre husbiler på motorvej, men jeg kører som regel 105-107 på motorveje i Danmark og udlandet, da det omdrejningstal giver et tåleligt lydniveau i kabinen og motoren går bedst/lyder bedst der.

Derved har jeg også lidt kraftoverskud til at komme udenom en lastbil, der jo for det meste kører 85/90 km/h.

Jeg følger ikke med i bilens forbrug af diesel. Min filosofi er at det må koste det det koster.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
På 2+1vägar följer jag trafikrytmen. Jag har två "fasta" lägen på min farthållare. Den ena har jag programmerat till 75 km/h och använder för det mesta. Den andra till 105 km/h använder jag när det är enkelfilig och jag har någon bakom mig.
På motorvägar håller jag 95 km/h.

Det slår 5 km/h mellan min hastighetsmätaren och GPSen (verklig fart).
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Numera, dvs från och med denna säsong, kör jag betydligt långsammare med husbilen.
Jag börjar vänja mig vid att köra 80-90 km/tim. Har knappat in max.hastighet 85 km/tim i GPS:en så alla beräkningar utgår från det när restiderna presenteras. På motorvägar och andra lite bredare vägar fungerar det fint. Däremot är de här 2+1 vägarna lite mer stressande då jag kan få en kö med bilar bakom som väntar på nästa tillfälle att köra om på 2-filigt. Man kanske ska sätta upp en skylt där bak med texten ” Jag kör sakta för att soppan är så dyr men var glad, din plats i kön är nummer 1”.
Alltid någon som kanske drar på smilbanden.
Med det här sättet att köra går jag ner från 1,1-1,2 liter per mil, till cirka 0,93 liter per mil. På en 50 mila resa blir det runt 330 - 350 kr billigare bränslekostnad i dagsläget. Visst, det blir längre restid, 1 timme och 20 min längre restid. Men så mycket mer avkopplande att åka. Dra igång farthållaren, njut av att motorn går tystare och spana på utsikten.
Det som stör är som sagt, 2+1 vägarna. Men det kanske man kan leva med.
Jag gör som du (oftast), jag har inte köpt en husbil för att stressa, resan är en del av målet
 
Inlägg
14
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33665
Medlemskap
2024
Helt klar är resan en del av målet. Vi åker oftast på de mindre gamla riksvägarna och håller då den hastigheten som vägen är anpassad för, så oftast ligger vi runt 70-90 lite beroende på. I bland måste man tyvärr ligga på "matarvägarna", då kör vi max 110 km/h även om skylten säger 120 km/h, men som sagt det gör vi så sällan som möjligt.

Glädjen av att ha möjlighet att ha en husbil och kunna vara ute mycket väger tyngre än priset på bensin. Jag tror inte vi kan spara så mycket mer utan får vara glad om vi håller oss runt 1,2 liter/mil (1,35 liter/mil när vi "måste" köra de snabba vägarna).
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Håller trafikrytmen och gällande fart som är vid tillfället. För att inte irritera bakomvarande
Åkt i Spanien och Portugal i 5 månader och om jag skulle tänka på bakomvarande så måste jag hålla minst 30 km över vad skyltarna visar! Jag kör ca 60-75 på mindre vägar om vägen tillåter det pga kurvor och backar annars ofta 80 km.
Man måste vara oerhört uppmärksam i trafiken då alla tycks köra BMW dvs aldrig använda blinkers! Antingen smäller dom i någon olycka eller så blir dom världsmästare!
Stanna för stopp är bara en rekommendation.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Åkt i Spanien och Portugal i 5 månader och om jag skulle tänka på bakomvarande så måste jag hålla minst 30 km över vad skyltarna visar! Jag kör ca 60-75 på mindre vägar om vägen tillåter det pga kurvor och backar annars ofta 80 km.
Man måste vara oerhört uppmärksam i trafiken då alla tycks köra BMW dvs aldrig använda blinkers! Antingen smäller dom i någon olycka eller så blir dom världsmästare!
Stanna för stopp är bara en rekommendation.
En del kör ju snikbilar där blinkers är tilläggsutrustning som man får betala extra för.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Har lagt in i gps:en att undvika motorvägar.
Sedan följer jag gällande skyltning.
Då får jag oftast köra på vackrare vägar, i lugnare tempo och några kronor billigare i soppa (även om det är den minsta anledningen till att undvika motorvägar).
Med förra husbilen (alkov) sällskapade vi till Kiruna med en bil med husvagn (som aldrig kördes över 85). På hemvägen körde vi själva på E4 och höll gällande begränsning.
Bilen drog 4dl mer per mil på hemresan....
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.235
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Håller hastigheterna på normala vägar. På motorväg så sätter jag farthållaren på 92 för att slippa bli omkörd av lastbilar. Ibland när jag bara smyger omkring så 85. De sista åren jag körde lastbil så låg jag aldrig över 82, det är den magiska farten, det är då vindmotståndet blir större än rullmotståndet, detta gäller naturligtvis vid vindstilla.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Fortfarande i arbetsför ålder har vi oftast tider att passa, för oss är aktiviteten på målet viktigare än resan dit. Följer skyltning, vid behov begränsat av yttre förhållanden, dit räknar jag inte bränsleförbrukning ;)

Om några år kanske det blir dags för en LGF-skylt...
42-255_xl_1.jpg



 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.528
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Numera, dvs från och med denna säsong, kör jag betydligt långsammare med husbilen.
Jag börjar vänja mig vid att köra 80-90 km/tim. Har knappat in max.hastighet 85 km/tim i GPS:en så alla beräkningar utgår från det när restiderna presenteras. På motorvägar och andra lite bredare vägar fungerar det fint. Däremot är de här 2+1 vägarna lite mer stressande då jag kan få en kö med bilar bakom som väntar på nästa tillfälle att köra om på 2-filigt. Man kanske ska sätta upp en skylt där bak med texten ” Jag kör sakta för att soppan är så dyr men var glad, din plats i kön är nummer 1”.
Alltid någon som kanske drar på smilbanden.
Med det här sättet att köra går jag ner från 1,1-1,2 liter per mil, till cirka 0,93 liter per mil. På en 50 mila resa blir det runt 330 - 350 kr billigare bränslekostnad i dagsläget. Visst, det blir längre restid, 1 timme och 20 min längre restid. Men så mycket mer avkopplande att åka. Dra igång farthållaren, njut av att motorn går tystare och spana på utsikten.
Det som stör är som sagt, 2+1 vägarna. Men det kanske man kan leva med.
Den var bra
Jag kör sakta för att soppan är så dyr men var glad, din plats i kön är nummer 1
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jag håller oftast runt 85 efter det så drar bränsleförbrukningen iväg, det hade mycket väl gått att hålla högre hastighet men då hade det behövts en växel till.
 
Toppen