• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur förhindra inbrott i husbilen?

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Med anledning av de hemska berättelser vi får läsa om inbrott hos sovande husbilsägare föreslår jag att vi försöker ta tag i problemet själva. På forumet finns så många biltyper och så många erfarna campare att jag tror på att efterlysa förslag på hur vi skall skydda oss. Konstruktörerna klara inte av det. Larm och larminstallationer hjälper inte.

Vi måste se till att det blir omöjligt att ta sig in!

Om en vägpirat blir tvingad att endera slå sönder ett fönster eller använda kofot för att ta sig in i en husbil så tror jag att han avstår.

Visst fixar vi det?

Alve
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Jag blev nog kanske lite missförstådd. Jag menar: Hur skall vi se till att det inte går att ta sig in i bilen utan ett bullrande INBROTT? Glöm larm och gasvarnare. Om bovf-n inte kan ta sig in så kan han inte stjäla.

Alve

Du du monterar 2 kontaktstycken i dörrarna som man måste hålla i/röra när du öppnar dörren utifrån och sen drar du kablage till din 230v inverter SAMT motstånd så det inte blir någon ampere utan bara spänning .
Sen är det bara göra handtaget strömförande innan du lägger dej .

Sen kan det ju bli att du har en sönderslagen husbil om det är någon oberäknelig drogpåverkad rånare som råkat i fällan .

Vi har larm på bilen med dörrbrytare samt larmar vi när vi lägger oss , inga synliga värdesaker samt ställer vi oss inte var som helst = än så länge har ingen stört oss .
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

bojon

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Enköping
HBK-Nr
617
Medlemskap
2024
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Läste i något forum här på husbilsklubben om att de hade monterat sensorer typ backvarnare (singel sensor) från Biltema på flera ställen utmed sidorna av husbilen. Fördelen är att sensorerna kan sitta lågt typ i knähöjd infällda i plastkjolen nertill på husbilen. Vid aktivering tändes någon form av belysning. Kanske läge att sätta en IP-klassad LED stripe dold under markisen?

//Bosse
 
Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Ok. Jag ger mig och accepterar larm, sensorer och fiffiga elektroniska grejor. Tycker ändå att det vore spännande om någon kunde komma med ett förslag på hur vi stoppar, hindrar, knölfödor som tagit sig förbi dess prylar.

Om jag vore en av dessa knölfödor så skulle jag absolut föredra att göra en tyst och lugn entré via en upplirkad dörr och hinna försiktigt se mig omkring, i st.f. att krypa med huvudet före in genom ett fönster och mötas av husbilens kvinnliga initiativ i form av en brödkavel. Tror jag skulle avstå.

Jag ger mig inte. Tror att vi tillsammans kan åstadkomma en hel del inom det här området utan att därför barrikadera oss.

Själv har jag några tips men släpper inte ut dem om jag får bara "omöjligt"-inställningar som respons.

Alve
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Hej Alve,
jag tror mig förstå vad du är ute efter, alltså lösningar som gör det omöjligt att ta sig in i husbilen från utsidan när dörrar, alla fönster och takluckor är spärrade på något fiffigt sätt.
Tankarna går osökt mot pansarvagnsalternativet, men det känns onekligen helt fel i detta sammanhang. Det måste självklart vara lösningar som är både enkla, hållbara, snygga och smidiga.
Viktigt att ha med i det kreativa tänkandet är följande. Det måste gå lätt att ta sig ut ur husbilen om något händer inne i husbilen eller i husbilens närhet, t.ex. en brand. Det måste, som jag ser det, vara så pass lätt att ta sig ut så att man klarar det när man är omtöcknad eller påverkad av något eller efter att ha tagit ett glas för mycket på festen.
V-backen :santa-3-icon:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Om du vore en sådan "knölföda" som du kallar dom så kanske du också bara sett vinsten som du hade kammat hem utan att hela behöva använda det våldet som du och ev. kompanjon "du" har med dej .
Jag förmodar att ett männskovärde kanske inte är så mycket värt i deras ögon .

Jo jag ha även ett separat ASSAlås på dörrarna men en hagelbösaa och kofot forcerar det säkert rätt lätt också .

Det vore ju rätt intressant och få veta om dom som blivit utsatta stått ensamma eller om dom stått med flera andra husbilar .
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Jojje!
Du skriver att narkosgaser i allmänhet är lättare än luft.
Du måste berätta vilka narkosgaser det rör sig om. Varumärke och liknande.
Om inte alla narkosgaser är lättare än luft, vilka är då tyngre?
Lelle_22
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Jag har träffat några på sistone som har larm som tänder extra strålkastare längs sidorna samt låter om någon kommer närmare en halvmeter från bilen.

Jag tror själv dessa är bra att både skrämma och väcka de som sover i bilen samt grannarna. På natten har ju ingen något ärende till din bil, så det är nog bra om alla vaknar.

Behövs rörelsedeckare + annat. Vore bra om någon kunde utveckla vidare...

hälsning
jyrki
Vad händer vid en frikamping i en skog, när det går något djur förbi?
Jo ett sådant larm börjar tjuta.
Är det mycke djur i närheten kan ett sådant larm tjuta många gånger på en natt.

Snarken
 
F

F.d. 24333

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Hej igen,

För att undvika att larm utlöses i fel situation måste det ju vara möjligt att stänga av om man inte vill ha det på. Känner man att man står säkert är det ju då bara att slå av externa sensorer etc.

Jag har letat efter tråden med parkeringssensor från Biltema utan att hitta den. Tror att den lösning som användes var denna. Biltema Sverige

Men hur många extra lås måste man ha innan det blir svårt att komma in? Kan man inte tänka sig lite förstärkning med en snygg vit alu plåt och sedan ETT rejält lås?

Håller med om att vi inte skall ha rövarhistorier i denna tråd utan försöka hålla den kreativ :)

/Erik
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Det går som bekant aldrig att låsa ut en tjuv eller liknande. Lås och larm är till för ärligt folk. Återstår bara som någon tidigare skrev sunt förnuft. Skulle någon utöver detta ta sig in,återstår väl bara självförsvar hur och med vad är upp till var och en. FC, hade en fogsvans, det finns ju annat.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Jag har monterad korta fönsterhakar på bilstolarna samt öglor i dörrarna. Dessa använder vi när vi parkerar eller övernattar på platser som inte känns helt trygga. Vid parkering ligger alltid hakarna på, sedann ut genom bodelsdörren och lås men FIAMMA. Vid läggdags, ut och lås sedan in och lägg på hakarna.
God fortsättning och gott slut på 2009.
Leffe
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Den bästa lösningen är nog att ha ett larm som inte är inhanndlat på den öppna marknaden.
Ett larm som är speciellt byggt för den bil det skall skydda är nog den bästa lösningen.
Den lösningen har jag i min bil men då detta är ett öppet forum, så vore det nog bra dummt att berätta om både upplägget och konstruktionen. Men det finns att få tag på lämpliga komponenter hos både CO och Kjell m.m.

Men kommer det en drogpåverkat tjuv då hjälper nog varken larm eller hund skulle jag tro.:(
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Leffe!

Det är liknande enkla lösningar jag efterlyser. Så vitt jag vet är det väl i normala fall tre dörrar man kan ta sig in genom: Höger eller vänster dörr vid förarutrymmet samt bodelsdörren.

En del bilar har inga dörrar fram utan endast bodelsdörr. Där är väl då problemet reducerat till 1/3.

Om vi börjar med främre dörrarna: Hur "steloperera" dessa eftersom man tydligen kan undvara dem?

Alve
 

bojon

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Enköping
HBK-Nr
617
Medlemskap
2024
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Alve! Om vi inför sharialagar i hela Europa så slipper vi problemen, eller kraftigt reducerar dem. Tills dess så får vi dras med problemen.

//Bosse
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Instämmer helt. Har också gjort ett (två)larm själv för övernattning som kompletteras med ett köpt GPS-larm från Red Knows.
Tyvärr så är det lite så att man vill gärna hjälpa andra medlemmar men samtidigt så blottlägger man sig själv helt.

Men en sak som jag tycker ska finnas så är det en larmindikering. Tyvärr så saknas det på en del köpta larm.
Haspar o remmar mellan framdörrar är bra men det är då viktigt att man har sån insyn att man utifrån kan se att det blir extra problem att ta sig in. Då slipper man förhoppningsvis skador och brytmärken på framdörrarna.

Och som skrivits tidigare: Vill tjuven in så finns inget att göra.

Den bästa lösningen är nog att ha ett larm som inte är inhanndlat på den öppna marknaden.
Ett larm som är speciellt byggt för den bil det skall skydda är nog den bästa lösningen.
Den lösningen har jag i min bil men då detta är ett öppet forum, så vore det nog bra dummt att berätta om både upplägget och konstruktionen. Men det finns att få tag på lämpliga komponenter hos både CO och Kjell m.m.

Men kommer det en drogpåverkat tjuv då hjälper nog varken larm eller hund skulle jag tro.:(
 
Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Eftersom det är omöjligt att göra något åt problemen och vi riskerar brytmärken och hagelgevär mm. så måste jag dra slutsaten att vi skall ha olåsta dörrar. Lägg absolut inte plånboken under madrassen och riskera livet. Kanske bäst att ställa fram lite gott att äta och dricka också för att få snälla rånare.:)

Alve
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Enkelt! Allt som behövs är några sensorer på utsidan av husbilen som startar en CD-spelare med det här gänget YouTube - South Rampart Street Parade När banditerna får höra detta så springer dom all världens väg!

OBS! Detta gäller endast om banditerna inte tillhör min generation för då är det risk för att dom stannar kvar och skulle det finnas dambanditer med i gänget så kanske dom börjar stuffa lite.

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55221

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Den reagerar på narkosgaser som i allmänhet är lättare än luft.
Larmet bör placeras strax över huvudhöjd där man sover. Problemet är att narkosgas verkar väldigt snabbt, så det gäller att få friskluft snabbt.
Har inbyggd siren och kan anslutas till extern siren/blixtljus.
Drivs på 12 volt.

Jojje

Narkosgaser er tungere end luft/ilt derfor gasføler skal sidde lavt i husbilen ,( NX 5)
 
Toppen