• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur bra är ITV eltillsats?

F

F.d. 10216

Guest
Vi funderar på att montera ITV eltillsats till Trumapannan för luftburen centralvärme. Någon som har erfarenhet av en sådan tillsats? Är den effektiv? Finns det några nackdelar med den?

Bedam
 
F

F.d. 9118

Guest
Sv: Hur bra är ITV eltillsats?

På vilket sätt är det dålig effekt? Klarar den inte att värma husbilen vid -5 grader?
Eller behöver man stötta med gas redan vid +5 grader?
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Hur bra är ITV eltillsats?

Det beror på vilken modell du väljer. Man måste se till att fläkten verkligen går med full fart och att det är fritt fram för blåset. ITV uppger att termostaten slår ifrån vid nomonellt +95 grader i utloppet.
 
  • Gilla
Reaktioner: BoP
F

F.d. 10216

Guest
Sv: Hur bra är ITV eltillsats?

Om fläkten måste ha full fart för att få tillräcklig effekt, finns väl risken att det blir väldigt högt oljud? Eller?

Det finns alltså en del att tänka på inför en stådan installation.

Tack för svar!

Bedam
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur bra är ITV eltillsats?

Jag har integrerad elpatron i Trumapannan och på 1800w så blir det mindre värme från den än på den separata Wilfa fläkten som jag har i fram när den går på 1000w .
Det svåra med ITV bör väl vara att få den att värma i alla munstyckena eftersom min panna har ju 4 utblås och då måskte ju alla utblås in i ITV för att sedan gå tillbaka annars är det ju bara vissa delar som blir uppvärmt .
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Hur bra är ITV eltillsats?

Enligt Trumas Rep. på Elmia så är eltillsatsen specfik för sverige och endast till för att få varmvatten utan att använda gasol eftersom gas är 15 ggr dyrare här än på kontinenten, 1600 watt ger endast mycket lite varmluft och det innebär att gas måste användas under ca -2 grader. Enligt denne Trumaman.
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Väcker liv i den här gamla tråden. Har precis köpt en Hymercamp 64 och undrar vad är just en ITV eltillsats? Sitter en sådan ovanför min truma och vill veta vad den gör :)

Tack på förhand!
/Elliot
Det är en elektrisk värmare som kan köras både med och utan gasolförstärkning. Vi ha en i vår husbil som fungerar riktigt bra! Dock har jag förståt att företaget bakom den har upphört pga att ägare avled.
Se även tråden Elpatron från Ingenjörsteknik i Växjö
 

elliotflord

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Nacka
Det är en elektrisk värmare som kan köras både med och utan gasolförstärkning. Vi ha en i vår husbil som fungerar riktigt bra! Dock har jag förståt att företaget bakom den har upphört pga att ägare avled.
Se även tråden Elpatron från Ingenjörsteknik i Växjö
Hej! Ursäkta sent svar här. Tack för ditt svar.
En till fråga, hur fungerar den? Jag är lite osäker på om min verkligen funkar.
 
Toppen