• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Komplettera en Trauma värmare med eltillsats

F

F.d. 53165

Guest
Funderar på om man skulle komplettera min centralvärme panna med en eltillsats, pannan är en Trauma (sitter i en Solifer Action)...
Någon som har gjort detta ?
Bökigt ? Dyrt ?
/Per
 
F

F.d. 27588

Guest
Sv: Komplettera en Trauma värmare med eltillsats

Det finns en firma i Växjö som gör dånt. Begärde prospekt för några år sedan som jag just letat efter men troligen har kastat. Har för mig att det kostade runt 12.000 sek.

//Krickan
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Komplettera en Trauma värmare med eltillsats

Är det enbart för att värma upp bodelen så finns det satser som typ kupevärmare som man kopplar ihop med rörsystemet = 3-4000:- .

Detta hjälper inte om man vill värma varmvatten .

Det billigaste att värma kupén med är en lös tystgående kupefläkt , vi har en Wilfa och den är tunn och har ett keramiskt element = inga värmetrådar .
 
F

F.d. 53165

Guest
Sv: Komplettera en Trauma värmare med eltillsats

Hej,
kikade just och det är en Traumatic C 6002 årsmodell 2008, tänkte nog att el tillskottet bara ska värma bodelen och inte varmvattnet. Skickar med en bild, det är ju lite små trångt, har sett likadana pannor med el-tillsats så det finns i alla fall.
Tack för dom snabba svaren.
/Per
 

Bilagor

  • SAM_4196.JPG
    SAM_4196.JPG
    6,1 MB · Visningar: 75
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53165

Guest
Sv: Komplettera en Trauma värmare med eltillsats

Hej igen, har kika på Kronings modell 1500, den verkar rätt smart och framför allt ett vettigt pris. Tycker ju att INGENGÖRSTEKNIK VÄXJÖ AB verkar ha en kanon lösning, men kanske lite overkill för oss.
Finns det bara en "varmlufts utgång" på en Traumatic eller ? Om så är fallet så är ju saken biff ! Bara lägga in Kronings panna innan alla rör ut i bilen...efter Truman.
Man vill ju självklart kunna köra med gasolen oxå.
Tack återigen för alla bra input.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Komplettera en Trauma värmare med eltillsats

Hej igen, har kika på Kronings modell 1500, den verkar rätt smart och framför allt ett vettigt pris. Tycker ju att INGENGÖRSTEKNIK VÄXJÖ AB verkar ha en kanon lösning, men kanske lite overkill för oss.
Finns det bara en "varmlufts utgång" på en Traumatic eller ? Om så är fallet så är ju saken biff ! Bara lägga in Kronings panna innan alla rör ut i bilen...efter Truman.
Man vill ju självklart kunna köra med gasolen oxå.
Tack återigen för alla bra input.

Vi har ITV värmaren från Ingenjörsteknik
och är mycket nöjda men vi hade tur att fick köpa det av en bekant för 1000kr 2år gammal. 12000kr är för dyrt..mycket gammal ful design på styrenheten (plastlåda med tejp dekaler), jag gömde den bakom gardin.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Komplettera en Trauma värmare med eltillsats

Är det så höga summor det handlar om hade jag bytt ut trumapannan till en truma diesel panna .
Visst är truma diesel dyr men man kan ju sälja den gamla felfria pannan och sedan spara en massa gasol som är dyrare än diesel .

Använder man inte husbilen mycket på vintern så hade jag nöjt mej med en Wilfafläkt eller 2 st , en i fram och en i bak och då gjort en fast installation .
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.595
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Komplettera en Trauma värmare med eltillsats

.......................tänkte nog att el tillskottet bara ska värma bodelen och inte varmvattnet. ............

Idén med eltillsatsen för värmaren är att man skall kunna få varmvatten från pannan när man står på el. För att endast värma luften är en kupévärmare för 200-300 kr ett betydligt billigare och tillräckligt bra alternativ.

På vår förra husbil hade vi samma typ av pannan där jag använde kupévärmare för bodelen. För varmvatten byggde jag in en värmeväxlare som fixade varmvatten under färd.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.805
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Komplettera en Trauma värmare med eltillsats

Nu förstår jag inte riktigt, varför skulle ide'n med eltillsatsen att bara få varmvatten? Jag förstod det som att han vill ha värme? Att en kupevärmare skulle vara ett bra alternativ tycker jag nog inte, speciellt inte på vintern med tanke på värmefördelningen? :confused:
 
F

F.d. 53165

Guest
Sv: Komplettera en Trauma värmare med eltillsats

Jo, jag håller nog med Montreal, jag vill helst inte ha en kupè fläkt som barnen snubblar över och som låter och inte värmer i garaget....mm, ännu mindre flera stycken.....jo visst vore det bra om man oxå kan producera vv med den, men jag är mest intresserad av kupèvärme nu.
Att slita ut panna och ersätta den mot en diesel panna verkar ju inte heller vara ett relevant alternativ....jag ska inte bo permanent i vagnen :spinny:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Komplettera en Trauma värmare med eltillsats

Heatseeker

Inte heller jag har tänkt mig att bo permanent i min lilla bil, men jag har ändå gjort just så: Låtit riva ur gasolpannan och monterat Truma dieselpanna. Mer om detta och om kostnaden i min tråd http://www.husbilsklubben.se/forums/t49286/.
Driftskostnaden för dieselvärme och elvärme är ungefär densamma, men eluttag finns inte ute i skogen.

aake
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.805
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Komplettera en Trauma värmare med eltillsats

I princip håller jag med dig Aake, men det var ju heller inte frågan? :wideeyed:Utan hur kompletterar man bäst en Trumapanna med en eltillsats, så egentligen är väl ämnet ganska uttömt, den danska eltillsatsen 1500W, lite för svag tycker jag, Ingenjörsteknik klart bättre men dyrare, jag tror dock inte den kostar 12.000 som någon skrivit, snarare 7-8000 när jag frågade. Leta upp en pannan 6002 EH begagnad är nog ett alternativ, så gjorde jag men jag hade en äldre panna så jag fick tag i en med eltillsats för 3000:-, det finns några alternativ. Att ha en lös elfläkt har jag också provat, känns dock lite som en nödlösning, funkar för en helg höst eller vår, men inte om man regelbundet använder bilen när det är vinter. :)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.930
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Komplettera en Trauma värmare med eltillsats

Hej igen, har kika på Kronings modell 1500, den verkar rätt smart och framför allt ett vettigt pris. Tycker ju att INGENGÖRSTEKNIK VÄXJÖ AB verkar ha en kanon lösning, men kanske lite overkill för oss.
Finns det bara en "varmlufts utgång" på en Traumatic eller ? Om så är fallet så är ju saken biff ! Bara lägga in Kronings panna innan alla rör ut i bilen...efter Truman.
Man vill ju självklart kunna köra med gasolen oxå.
Tack återigen för alla bra input.

Tycker det verkar vara en bra och enkel lösning till rätt pengar. 1500 watt räcker en bit. Det är inte länge sedan 2000W var max för elpatroner.

Sedan finns det massor av rördelar och anslutningar till Truma, så du enkelt kan ansluta den var du vill.

Krister N
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.595
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Komplettera en Trauma värmare med eltillsats

Nu förstår jag inte riktigt, varför skulle ide'n med eltillsatsen att bara få varmvatten? Jag förstod det som att han vill ha värme? Att en kupevärmare skulle vara ett bra alternativ tycker jag nog inte, speciellt inte på vintern med tanke på värmefördelningen? :confused:

Det fungera jättebra för oss i 10 år, men kanske inte för andra men betydligt billigare än el-insatsen till Trumapannan.

I toalettutrymmet hade vi ett litet fast el-element på 200 watt.

Gunnar /medlem
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.805
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Komplettera en Trauma värmare med eltillsats

Problemet är ju värmefördelningen när termometern kryper nedåt -20 strecket eller så, då fryser lätt bäde vattenledningar och tankar om värmen inte kommer den avsedda vägen, det kan kosta både pumpar och vattenskador, men först och främst irritation när inget fungerar på morgonen, jag har provat! :D
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.595
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Komplettera en Trauma värmare med eltillsats

När det är så kallt som du beskriver skulle jag även haft gasolvärmen igång, tror inte ens Ingeniörstekniks elpatron med 1500 watt räcker då.
 
Toppen